الميكاترونيكس بصفه عامه ودورها و مستقبله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا مهندس ميكاترونكس 2007 وسعيد جدا بكده علشان عندي مقومات اني اشتغل في ايه حاجي مدارك واسعه واساسيات في مجالات متعدده بس للأسف ده مش طموحي انا نفسي اشتغل ميكاترونكس.
بس للأسف اللي بندرسه هو 0.1 من العلم ده هي دي المشكله.
اللي يقدر يساعدني في عمل ينمي قدراتي ياريت
eng_elshaer@yahoo.com
سلام

كلامكم جمبل و معقول و لكنى لاحضت أن من المهم الأشارة ان دور مهندس الميكاترونيك يتمثل فى حسن استغلال قدرات مهندسي الميكنيك و الكهرباء و توضيفها عتى أحسن وجه.

السلام عليكم
اولا شكرا ليكم للاضافات الرائعة اللى استفدتها منكم
انا بس عندى سؤال هل قسم ميكاترونيك ده لو دخلته هيكون ليه مستقبل وانا بتكلم على الشغل انا مش عايز اتخرج واقعد ف البيت ولا ادخل انتاج احسن انا فى الفرقة التانية هندسة عين شمس وحيران فى حكاية الاقسام دى قلت اسأل اهل الخبرة اللى زيكم وشكرا حتى لو محدش رد عليا

اريد لو سمحتم تحميل كتب لهندسة ميكاترونكس وشكرا

في رأيي ان الميكاترونكس ستكون الهندسة الافضل في الفترة الحالية والمستقبلية … وكلنا بنشوف حاليا انه ما في تطبيق من كهربا او ميكانيك او تحكم او الكترونيات الا ؤيدخل فيه الميكاترونكس

طبعا انا سعيد بالحوار ده جدا بس احب اعرف الاخوه الاعضاء شئ مهم جدا ان قسم الميكاترونس يطبق في امريكا واوربا من سنه 1960 ولغايه النهارده الناس في مصر بتسال يعني ايه ميكاترونكس حتي المهندسين الي هما المفروض انهم يعرفو كل جديد في الهندسه
انا مهندس ميكاترونكس خريج 2008 بشتغل في مصنع في قطاع الكهرباء مع العلم اني متسجل في النقابه ميكانيكا ومع العلم ايضا ان انا لا ميكانيكا ولا كهرباء انا خريج ميكاترونكس
وانا فعلا اتمني ان من خلال الحوار الجميل ده ان الناس تفهم ان القسم ده قسم مستقل بذاته وغير تابع لاي قسم تاني طبعا انا مقدرش اقلل من شان قسم ميكانيكا او كهربا بس القسم ده ممكن ينقل مصر من الناحيه الصناعيه الي مستوي عالي جدا بين الدول المنتجه بس ده طبعا في حاله ان يكون القسم واخد وضعه ومفهوم ويتقدم له الدعم المطلوب
واسف اذا كنت طولت عليكم
السلام عليكم

اخواني الكرام
بتصوري انا لا يمكن لعلم واحد مستقل ان يوصل الى نتيجة مفيدة للبشر فلابد من تكاتف العلم كلها من اجل خلق حالة واحدة مقبولة علميا وممكن ان تطبق عمليا وبنظريات فيزياوية صحيحة
فلو تمعنا النظر في اي جهاز حالي معاصر مثلا الموبايل
نرى بان جذور جميع العلوم الاكاديمية قد طبقت ضمن جهاز واحد …لذا من الضرزري ان يوجد تيم لاي عمل او مشروع ويضم هذا التيم كافة التخصصصات لكي نمنع اي ثغرة ممكن ان تحصل
خالص شكري وتقديري

في الحقيحة أنا أتفق مع الاخ المهنس أحمد ديب …
ففي مجال الانتاج و التصميم لا يستطيع مهندس الميكاترونيك أنا يضع الحمل على كتفه ويقوم بالتصنيع دون وجود مهنسي الميكانيك والكهرباء كونهم يتمتعون بمعرفة اوسع في مجال اختصاصهم …

ولكن لمهنس الميكاترونيك ميزة مهمة وهي قدرته عاى اكتشاف الأخطاء والقيام بعملية الصيانة لأي الة كهربائية أو ميكانيكية … وهذا بحد ذاته مهم وخصوصا في المعمل … فبدلا من تجنيد مهندس كهرباء و مهندس ميكانيك و مهندس للبرمجة فهم يستطيعون توظيف مهندس واحد قادر على العمل و على التحكم و على صيانة الالة في حال وجود و حصول اي عطل …

لذلك أنا مؤمن بالميكاترونيك و بمستقبلها ولكن ذلك يتحقق فقط في حال الرعاية الصحيحة و السليمة لهذا الفرع والاختصاص المهم في جامعاتنا السورية …

وشكرا …
أديب جبور " قسم الميكاترونيك سنة ثانية "

ما هي المهن و المجالات التي يعمل بها مهندس الميكاترونكس؟

انسب دولة لعمل الميكاترونكس المانيا حاول تراسل اي جامعة هناك ويريت لا تسخر من كلامي

انا اريد دخول قسم ميكا ترونكس لكن خايف من قلة الوظاءف في هذا القسم
هل الميكا احسن ولا الاتصالات ياريت حد يرد

بعد ما قراءت كلام البشمهندس اديب جبور قررت دخول الميكاترونكس
بس ياريت يقول اية الكتب اللي لازم نقرءها علشان نمشي في هذا القسم

انا شايف ان الاقبال علي ميكاترونكس زاد وخايف من قلة الشغل هل ميكا احسن ولا الانتاج ولا الاتصالات

اولا السلام عليكم
مع احترامي لمهندسي الميكانيكا والكهربة انا شايف ان مهندس الميكاترونكس قادر علي الوصول لخبرة مهندس الميكا والكهربة
بس محتاج شوية تعب مثلا انه يدرس ميكا وكهربة في اماكن خارجيه غير الجامعة

انا احمد مهندس ميكاترونيكس
انا للاسف لما تخرجت وبعد تدريب فى ست شركات مختلفين مش لاقى شغل لا فى مجالنا ولا فى مجال اخر
انا نفسى اعرف ايه الشركات اللى بتطلب مجالنا انا عارف مجالنا فى plc والكنترول وكل ما يتعلق به
لكن اسماء الشركات اللى ممكن تكون طالبين اسم ميكاترونيكس
علشان الواحد يسعى وراهم
وانا شاكر فضلك يا بشمهندس

انا فى اعدادى الزقازيق ونفسى اعرف اية الجامعات اللى فيها ميكاترونكس عشان احول ارحو الرد السريع

السلام عليكم أخوتي الكرام
أنا مهندس ميكاترونيك خريج 2008
ومن خلال تجربتي العملية المتواضعة جدا استطيع القول أن ما كتبه السيد أحمد هو عين الحقيقة
ولكن أحب أن أضيف عليه فأقول
إن مهندس الميكاترونيك هو عبارة عن مادة خام وبحسب طبيعة العمل المسند إليه يمكنه تطوير نفسه
فهو لا يستطيع مضاهاة مهندس الميكانيك أو الكهرباء كل باختصاصه
ولكنه يستطيع تطوير نفسه في مجال معين بين هذين الاختصاصين لتحقيق مصلحة رب العمل
وشكرا جزيلا

انا طالب متخصص شعبة المياترنيكس ::

سوف يكون فى المستقبل تخصص هام

السلام عليكم اعتقد ان التعليم الجامعي بجميع اختصاصاته وفروعه لا يقدم للطالب الا القواعد العامة والمبادى ان كان في الميكانيك او الكهرباء دون الغوص في الجزئيات ثم تأتي الحياة العملية والخبرة لتبقي على الأشياء المهمة (الازمة) فتطورها اي بالمختصر المفيد الاختصاص بالنسبة لي وقعت في الحيرة منذ بداية حبي للالات الصناعية وكيفية الحركة … فتارة اعتقد ان هندسة الكهرباء تلبي رغبتي وأخرى الميكانيك ثم علمت بامر الميكاترونيك وهو اختصاص جديد عندنا فكانت فكرتي انني سأتعلم اليسير من الميكانيك والكهرياء ومعظم الأمور التي تدخل في تكوين الصناعات والمعامل الحديثة اي اكتسب الحس الهندسي فيها ثم اختص في جزئية من جزئيات العلم الواسع جدا واطور المهارات التي تلزمني ولذلك الميكاترونيك هي العلم الذي سيحل محل محل الهندسات الصناعية التقليدية حيث بالأصل لا وجود مستقل لكل منها كما ذكر الأخوة الكرماء وشكرا