ضيف على كرسي الاعتراف: م/عبدالظاهر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بعد الانقطاع الطويل للبرنامج، عاد “كرسي الاعتراف” مرة أخرى على صفحات منتدى المهندس، ضيفنا هذا الأسبوع هو

[م/عبدالظاهر]

هالحق أمشي بسرعة بعد ما قعدت ضيفنا على الكرسي، يالا يا شباب كلكم يسأله أي سؤال هو عاوز يسأله لضيفنا الجالس على الكرسي

معلش يا عبد الظاهر تجشم شوية، وخد نفس عميق واستعد يا بطل للأسئلة بس أوعى تنسى جهاز كشف الكذب الموجود في المنتدى يعني هاتجاوب يعني هاتجاوب يا عبد الظاهر

عاوزين منكم أسئلة جريئة وواضحة وقوية وفي كل المجالات، ولكن للأمانة سيحتفظ أخونا عبد الظاهر بأحقية الامتناع عن الإجابة لأي سؤال يوجه له ولكن!!! لابد من إبداء السبب، يعني هاتجاوب يعني هاتجاوب … الله يعينك يا عبد الظاهر صعبان علي بس هي دي الترجمة الحقيقية لمعنى الصداقة … اقعد على الكرسي يالا وجاوب

ماشى يا ابو انس ليك يوم يا صديقى

محدش سأل خلاص انا ماشى سلام

السؤال الاول :- لماذا رفضت الجلوس على كرسي الاعتراف أولا ؟

رايح فين؟

أنا هاسالك بس ما كنتش عاوز أقطع السكة على الأعضاء وأسيبهم هم إللي ياخدوا راحتهم معاك، بس خليني أنا إللي أفتح الطريق.

من عبد الظاهر سعيد؟
ومن هو [م/عبدالظاهر] في منتدى المهندس؟
عبد الظاهر طفلاً، وعبد الظاهر طالباً قبل الكلية، وعبد الظاهر طالباً في الكلية، وعبد الظاهر حديث التخرج، وبعد الظاهر في أول يوم للوظيفة، عبد الظاهر بعدما أصبح مهندساً له مكانته في عمله، كل هذه المصطلحات كيف يجليها لنا [م/عبدالظاهر

لانى انا عارف ايه الا بيحصل فى الا بقعد على الكرسى

انسان بسيط جداً أعمل مهندس
الحالة الاجتماعية : متزوج
مولود بمدينة طنطا ( مصر )

منتدى المهندس قد تعرفت عليه عن طريق م/ احمد الديب بعد غلق منتدى الرواد للتقنية وكنت مشرف به فى قسم ماكينات التحكم الرقمى من عام 2004 وتم غلق المنتدى وقد تكلم معى اخى احمد وكنا ندرس مع بعض فى كلية الهندسة جامعة أسيوط وترابطت بالمنتدى كبيت لى من تاريخ 05/05/2006 حتى الان

أولاً عبدالظاهر طفلاً كنت طفل شقى جداً وكنت أتمنى من طفولتى أن أكون مهندساً ناجحاً وكنت دراسياً عكسياً بالمرة لم أكن شاطر بالمرة كنت عادى زى باقى الطلاب الشقيين اياهم والحمد لله عدت الفترة دى على خير.
ثانياً : قبل الكلية كنت مختلف عن طفولتى حدث لى هدوء من عند الله وارتبطت بالاخوان المسلمين ارتباط قوى جداً كفكر واحترمت فيهم قوة والتمسك بقضية اعتبرها قضيتى وهى قضية فلسطين .
ثالثاً : طالباً فى الكلية كنت بعشق شىء اسمه هندسة واحب قسم ميكانيكا وأرى نفسى فيه وكبر فى فكر الاخوان فى الجامعة وانا فى أقوى الجامعات بالاخوان المسلمين وهى جامعة أسيوط وكنت احب قسم ميكانيكا وتطوير القسم لقسم ميكاترونيكس والحمد لله عدينا مرحلة الكلية وجات مرحلة التخرج ووقف امامى الجيش المهم ادية الخدمة العسكرية واول يوم اشتغلت فيه كنت مبسوط والحمد لله تطورت فى المجال الا بحبه وهو ماكينات التحكم الرقمى والان الحمد لله مكانتى متقدمة واعمل فى المملكة العربية السعودية والحمد لله على النجاح الا وصلت له فى المملكة واتمنى ان انجح بمنتدى المهندس ايضا عن طريق مصنعى الا اعمل به واربط الحياة العملية بالمنتدى.
وجزاكم الله خير

ان لم تكن مهندس ماذا كنت تتوقع لنفسك ؟
هل جاءت لحظة وتمنيت لو لم تكن عبد الظاهر مهندس الميكانيكا ؟

لو لم اكون مهندساً كنت اتمنى اكون مدرس رياضيات لانى أحب علم الحساب

والسؤال الثانى؟ ان لم تكن تريد الاجابه فلك هذا ؟

حدثنا عن طموحك الهندسي اكثر بمعنى اقرب هل المكان الذى تعمل به حاليا كافى لتحقيق طموحك الهندسي فى الحياة وانك تكتفي بارتقاء مناصب عليا به , ام انه يحقق الرضا عن مرحلة معينة ولكنك تسعى لمكان افضل ؟وهل تري المملكة مكان مناسبا لتحقيق هذا الطموح ؟( هاقد اثقلت عليك سادع الفرصة بعدى لاخر واعود اليك مرة اخرى )

هل انت سعيد انك مهندس ولا كنت تتمنى تكون شئ اخر

فعلا هذا السؤال مهم جدا وحتى ابقوا فكرونى اسئله لابو انس

وأحب أضيف عليه هل رغبت فى عمل دراسات عليا كالماجستير او الدكتوراه مثلا ؟
وعرفنا أكثر على طبيعة العمل ؟

بأقولك آيه، بلاش نتخانق هنا كمان، ىيه إللي جاب سيرة ابو انس دلوقت :slight_smile:

بالإضافة لسؤال منار وإضافة أحمد الديب، آيه هي ملامح النبوغ الهندسي لديك، هل في الترقي أكثر في العمل حتى اصبح المدير العام مثلاً، أم في أن أكون حاملاً لشهادات عليا ودنيا، أو أن أكون طيافاً في المؤتمرات والندوات؟ ولا آيه يعني من الآخر كلمة “مهندس نابغة”؟

بالتوفيق للجميع

عبد الظاهر! إنت رحت فين؟

والله مهما اصل فى المكان الا انا فيه فهو فترة انتقل فيها الى مكان اخر لان طموحى الاساسى هو فى وطنى وطموحى الحقيقى الا مفيش حد يعرفه ولكن مادمت على كرسى الاعتراف اقول الحق وكل ما بداخلى ان اعمل اكاديمية لتدريب المهندسين حديثى التخرج فى كيفية التعامل مع الادارات والعمال وكيفية التخطيط فى المصانع وتدريب المهندسين على كافة الماكينات ويكون عندى مصنع لتدريب المهندسين به وعمل مركز لتصنيع بعد الابحاث والمشاريع واستخدام المصنع فى الانتاج ببعض الاجزاء البسيطة ومش هقولها وكل ده فى مصر ليس خارجها

طبعاً سعيد انى مهندس

والله اخى احمد احترامى لمدرسى ومعلمينى ولكنهم اكاديمين فعندى ان احتك بالمشاريع عندى أفضل من الدراسات العليا أو الدكتوراة فمن طموحى العمل بين العمال والابداع بينى وبين الماكينات وليس بين الاوراق والمراجع وطبيعة عملى فى تصنيع المحولات الكهربية واللوحات الكهربية والمحطات الكهربية