مكتب المهندس ووركس .... سبيل الإبداع للخدمات الهندسية والهندسة العكسية

مرحبا شباب :
في مجال انضم معكون لخدمات المكتب ؟
وانا جاهز لأي مساعدة ولأي مشروع

ما بتقصر يا زاهر شكراً إلك

وإن شاء الله لما يطلب منا أي عمل نخبرك فيه
وعلى كل الأحوال إنت موجود تشوف و ترد

انا معاكم ان شاء الله انا رؤف بلال معكم ببرنامج solidworks شكرا لكم جميعا واى حد محتاج اى حاجة من خلال المنتدى انا معاكم والله ولى التوفيق.

أنتم معنا من غير كلام :slight_smile:

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الزجاجه دى برسمها اسكتش فوق و اسكتش تحت و بعمل لوفت و بعدين بقطع و بعمل فيلد سيرفس بس مش بتطلع مظبوطه خالص معايا للاسف

حد بقوللى فكرة ليها :frowning:

إن لم يرد عليك أحد الأعضاء بالمنتدى خلال يومين برفعلك ملف السوليد
وذلك لديق الوقت و المشاكل الكثيرة التي عندنا
بس ما تشيل هم لن أنساك إن شاء الله

لا و الله انا عارف ظروفك يا باشا و ربنا معاكم ان شاء الله :slight_smile:

السلام عليكم:
انت جرب اعمل لوفت مع اسكتشين جانبيين يحددان الشكل الجانبي للقطعة وانا افضل باونداري بدل لوفت ,واعمل بعديها planer surface لأسفل القطعة.
جرب اخي وخبرنا

طلعت بالشكل ده :frowning:

أخي احمد : اسمح لي اعتذر منك واسحب كلامي عن اللوفت ,لأنو طلعت الطريقة الجيدة هي Sweep والمرفق بداية لحل القارورة .
هلأ عزام بيخصملي علامات

الملف مش بيفتح عندى

تقريبا ده نسخه 2013 ؟؟؟؟

معناتا رح ارفق صورة بملف القطعة

أخي زاهر ماشاء الله عليك إنت بتعطي علامات
طريقتك بالسويب 100%
بوجودكم معنا إنت وباقي الأعضاء صار عنا بالمنتدى دعم فني رائع

و طبعاً الأخ أحمد بعدل على شكل السكيتشات الجانبية حسب ماهو عاوز

شايف تلاميذك شو شاطرين

اللى اداك يدينا يا سيدى

هل جربت قبل ذلك إخراج بي دي إف ثلاثية الأبعاد؟

عزام باشا، لازم تشيل لي الخطوط الموجودة دي :slight_smile: على الرغم إني لما أسوي evaluate بيطلع الشكل كويس، بس بردو الخطوط ما تبغى تنشال :slight_smile:

بس تنويه، لا تشك بإمكانياتك بالشرح، إنت شرحك رائع، يعني لا تحدث نفسك إزاي بعد سنة من شرح أعمال السطوح ولساك بتشوف هذه المخرجات :slight_smile: انت بتعرف إني لا استخدم البرنامج إلا نادراً :slight_smile:

يا أخي فكرة الـSweep مبتكرة و رائعة لسهولتها …
بس شو مشان التصميم بالسطوح ؟؟

الله ينور عليك يا هندسه

بس هو بصراحه فى حاجه مش صح انا مش عارف هى ايه :frowning:

دلوقتى الاسكتشين اللى تحت و اللى فوق تمام مفيش فيهم ادنى مشكله

الجايد اسكتش اللى على الفرونت برده مفيهوش اى مشاكل

المشكله بقى فى اللى على الرايت بعمله خط عدل لاقط فى الدايرة بتاعه الرقبه و فى الاسكتش بتاع القاعده الازازة بتطلع تخينه من تحت و رفيعه من فوق زى كده :frowning:

و لو عملت اوفست من الاسكتش بتاع القاعده لغايه تحت الرقبه بحوالى 20 مللى و لقطت الجايد عليه و كملت بكيرف يلقط على دايرة الرقبه بيطلع فى تربيعه فى الازازة من فوق مش لطيف خالص زى كده :frowning:

انا عايز اعمل لوفت سيرفس بين الاسكتش اللى فوق و اللى تحت و اقطع بسكتش على الفرونت و بعدين اعمل اى حاجه بقى تملا الجنب مكان القطع بنفس الدوران مش سيرفس يملا و يبقى عدل :frowning: بحيث احافظ على شكل الازازة من فوق و من تحت و ابقى عملت الكيرف اللى فى الكتف ده برده

ينفع اعمل ده على شغل السيرفس و لا مينفعش ؟؟؟؟

شو قصدك أخي محمد

إذا كان قصدك فينه يعمل نفس السويب بس بأدوات السوليد بدلاً من أدوات السيرفيس يبقى معك حق , صح يمكن ذلك