استفسار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا أنا مشروعي HOME SEQURATY وأنا كنت أريد داتا شيت للSMOKE SENSOR AND MOTION SENSOR ممكن حد يساعدني

هو أنا مش عارف انت عاوز سينسور يكون موديل معين ولا أى واحد … و لو انت عايز موديل معين يا ريت تكتب رقمه و إن شاء الله أجيب ال datasheet بتاعه … و على العموم أنا سايبلك في المرفقات داتا شيت ل sensors من النوع اللي انت طلبته… أسألك الدعاء

أولا جزاك الله كل الخير على الاهتمام والمساعدة وجعله الله في موازين حسناتك
بصراحه أنا مش عارفه ايه النوع الي المفروض أستعمله أنا مشروعي HOME SEQURETY وكل معلوماتي عن ال SENSORS إلي أنا طالباها بالنسبه للMOTION انه مجموعه من الNPN TRANSISTORS وانها بتكون زي الSWITCHES
أما ال SMOKE فأنا هكون محتاجه النوع المعتمد علىPHOTO DIODE ياترى هتقدر تساعدني

دلوقتي قدرت أحدد أكتر أنا هكون محتاجه داتا شيت للPHOTOCELL MOTION SENSOR
وكمان لل PHOTODIODE SMOKE SENSOR
وياريت لو فيه أي شرح بسيط عنهم
أنا لازم أخلص الحجات دي يوم السبت
ياترى فيه حد هيساعدني

السلام عليكم اختي
بس اختي خلال بحثي على الشبكة وجدت هذا الموقع قد يفيدك
الرابط

جزاك الله خيرا يا BARAAA فرج الله عنك وعن المسلمين

اممممممممممم تقريبا الرابط لا يعمل

ما شاء الله يبختك يا بشمهندسة انا بقالى تلات ايام بعرض مشكلتى ومفيش واد بس حاول يساعدنى لولا انى حاسس ان المنتدى ده فعلا محترم كنت قولت ان الناس نتخطب ود حد وبتنفض لجد تانى يلا ربنا يساعدنا

لنا الله

الرابط ان شاء الله يعمل بشكل جيد
وهو موجود بالمرفق
وربنا يوفقك

شكرا ليكي يا BARAAA
جزاك الله عني كل الخير

بالنسبه لحضرتك يا بشمهندس أنا شفت أسئلتك وأنا بأمانه مش فاهمه هيه حتى بتتكلم عن إيه
عموما ربنا يوفقك وتلقى حد يساعدك

انا احتاج الى سنيسور فوتو اضعه على شباك او باب حيث هستخدمه فى حماية البيت من السرقه حيث موصله بدائرة انذار ولا اعرف كيف اصمم هذا السينسور ارجو المساعده فى اقرب وقت ضرورى ahmed_na66@yahoo.com