الخطوةالتانية ايه!

انا لسه في بداية المشوار مبتدئ في البرنامج لكن بصراحة موووولع بالسوليد
واتمني اني يوم اكون محترف في البرنامج

ومهتم اوي بمجال الموائع فيه علشان كدا بسأل من كتاب الفلو سيميلوشن ههه

عندي سؤال :
اذا انا انتهيت مثلا من تصميم اي منظومة بعد الاسيمبلي وعملت لها سيميوليشن الخطوة البعد يها ايه؟؟؟
يعني ازاي اقدر اترجم التصميمات بتاعتي في ارض الواقع؟؟؟ هل عن طريق توصيل البرنامج بالسي ان سي؟؟ وماعلاقة السوليد كام وبستفيد منه ايه؟ ياريت لو اجد معلومات كااافية

بالنسبة لكتاب الفلو سيموليشن طمن بالك قليل من الوقت و بكون جاهز

أما بالنسبة لسؤالك عن الخطوة التانية
عادتاً بالمؤسسات الصناعية و المعامل بكون في قسم خاص للإختبارات وبهذا القسم بكون في معدات خاصة للإختبار

يمكن أبوأنس و باقي الشباب يلي عندهم خبرة بالحياة العملية و على أرض الواقع بيحسنوا يجابوا على سؤالك بطريقة أفضل

إعجاب واحد (1)

يعني سؤالك هذا, في دورات كاملة بتنعمل عليه وانت ببساطة طرحته بسؤال

اولا: لما عملت المحاكاة او السيميوليشن, هل فهمت النتائج اللي طلعت معك ؟؟ وهل انت موافق عليها ؟؟ يعني هل النتائج اللي طلعت معك بالمحاكاة توافق متطلبات التصميم ؟؟

اذا جوابك نعم, بنقدر نحكي بالخطوة الثانية… اذا لا , لازم تتعلم وتدرس علم المحاكاة والتصميم الهندسي, لانه التصميم الهندسي مش رسم فقط.

ثانيا: على افتراض انه جوابك نعم, الخطوبة الثانية تكون متفرعه وهذا يعتمد على التصميم اللي انت عملتو, الافرع اللي خطرت ببالي الان كالتالي:

1. منتجات بلاستيكية: بحيث انه يجب تصنيع القالب بداية عن طريق الخطوة رقم 5, وبعد تصنيع القالب يتم تصنيع المنتجات البلاستيكية عن طريقه “وهذه عمليه اخرى ممكن تعملها رقم 6”
  2. هياكل معدنية
  3. صاج sheet metal
  4. منتجات يتم تصنيعها بالبثق extrusion
  5. منتجات حديدية "يتم تصنيعها بماكنات cnc " : الان هذه الخطوة هي الشائعه لمستخدمي برنامج السوليدوركس او اكثر عدد مستخدمي برنامج السوليدوركس يستخدمونه لاغراض التصنيع بال cnc … بعد ما تعمل التصميم بتوخد التصميم الثلاثي على برنامج اخر cam, برنامج الكام هذا بعمل شغلتين:
    الاولى: محاكاة وهمية لطريقة عمل ال cnc في تصنيع الجسم
    الثانية: حلقة وصل بين البرنامج التصميم والماكنة, بحيث انه بعد عمل المحاكاة الوهمية, يقوم البرنامج باصدار “ملف برمجي” ويتم تصدير هذا الملف لماكنة cnc حتى تعمل على تصنيع الجسم

بالإضافة لكلام أحمد عايش، هناك أجزاء يتم تنفيذها بالتصنيع العادي، بمعنى انت لما أنهيت تصميمك على السوليدووركس، يبقى تعمل له لوحات وتعطيك مخرجات تماماً مثل الطرق التقليدية المستخدمة منذ الأزل، لوحات تصنيع مثل لوحات الأوتوكاد أو حتى اللوحات اليدوية القديمة. يعني مش شرط إنك طالما بدأت سوليدووركس يبقى انت دخلت في دوامة سلسلة لا تنتهي من برامج التصنيع. ممكن تطلع لوحات عادية زي أي طريقة تصميم أخرى.

هناك بقى حاجة جديدة كنت متوقع إن أحمد عايش يقولهالك على طول لكن هو شكله بدأ ينسى ديديكاتيد سوليوشنز وشغلانة مدير المبايعات وهي الطباعة ثلاثية الأبعاد أو 3D Printing وهذه الطريقة رائعة جداً في إشباع الهياج الهندسي لدى محبي تحقيق الذات من المصممين، ممكن تنتج تصميمك بحجم صغير يكون معك على مكتبك، ولكن هذه الطريقة تكلفتها تختلف من بلد لبلد، يعني في مصر أظن سعرها لا يزال في سعة اليد، أما في السعودية فيبتكلموا في أسعار خزعبالية. ادخل على اليوتيوب واكتب 3D Printing واستمتع :slight_smile:

نصيحة مني قبل ما تدخل باي مجال, شوفلك ملف صغير بحكي عن CAD/CAM PROCESS عشان تفهم الخطوات الرئيسية

ههههه يا ابو انس انا ما نسيت شي, حتى هون عندي طابعة اكبر من اللي كانت قبل, لكن والله سؤاله جدا كبير وبدو صفحات حتى اقدر اجاوب عليه, وهذا اللي كان خاطر ببالي لما كتبت الرد "يبقى فعلا شكلي نسيت "

أنا شكلي فهمت سؤاله غلط

فكرت قصده كيف نتأكد من نتائج السيموليشن يلي طلعت معنا عالبرنامج بأنها صحيحة قبل تنفيذ العمل

جوابك يا عزام جزء مهم في الحياة، والاختبار الحقيقي للمنتج اهم خطوة، مثال صناعة السيارات، لانه كل جزء من اجزاء السيارة يتم اختباره عمليا قبل اعتماده

إعجاب واحد (1)

شكرا ليكم كلكم وبالجد استفد كتييييييييييير
بارك الله فيكم

Verification

كل ما يختص بال modeling و ال analysis بمراحلة الثلاثة من preprocessing , solution , post processing
سواء سوليد او انفينتور او اى برنامج مودلينج واى برنامج تحليلي ك الانسيز مثلا او حتى السوليد

Validation

كل ما يختص بشغل المعامل والاختبارات للتأكد من النتائج الل حصلت عليها من المرحلة السابقة والشغل فيها يكون على عينات محدودة وليكن مثلا 50 عينة لكل Moldel والعينات دى اتنفذت وليكن بال cnc او 3d printing او mold او … على حسب المنتج

غالبا عينات ال 3D printing متنفعش لشغل المعامل والاجهادات وظروف التشغيل وكل ده لان غالبا بيكون صعب تلاقى حد ينفذ لك المنتج بتاعك بالخامات الحقيقية اللى هيكون عليها المنتج النهائى

بعد كده ممكن تكمل فى طريق التصنيع المنتج النهائى فى المصنع عندك وعلى خطوط انتاجك

وتاخد مكافئة للتصميم الجديد لو فى شركة محترمة

ربنا يوفقك

هل هناك كتاب خاص بك اخي عزام