تخيل رؤيتك لسيدنا محمد...ما هو رد فعلك؟

[CENTER]

يمكن يكون السؤال شوية غريب علي حضراتكم…اتسالت السؤال ده من شخصية عزيزة جدا عليا وبصراحة مكنتش متوقع السؤال بصراحة سكت ومكنتش عارف اقول ايه او ارد بايه مش عارف بس دارت جوايا حاجات كتير شعور غريب لا يمكن وصفه.تخيل رؤية سيدنا محمد (صلي الله عليه وسلم )سيد الخلق تخيل نفسك وماذا سيكون رد فعلك وقتها؟؟؟؟؟[/center]

دمتم بكل خير

هو السؤال مش غريب بس هو ببساطه مش يتوصف بكلام
تخيل تشوف حبيبك اللى حبيته وكنت بتحب تسمع سيرته وتقرا اى حاجه عنه وتحاول قد ماتقدر تمشى على نهجه
واقلها بتصلى عليه فى الخمس صلوات وتسلم عليه
كل ده وانت مش شايفه
امال لما تشوفه وهو سيد البشر هيكون احساسك بيه ايه
فعلا ميتوصفش
بس عنى انا نفسى ابكى واعتذرله عن تقصيرى واتمنى سعتها اقرب منه واسلم عليه وابكى على كتفه فرحا بيه وحبا ليه واعتذارا منى ليه

بجد فعلا كتير بفكر مع نفسى فى اللحظه دى واستغربت سؤالك لانه كتير جه على بالى
بس كنت بخاف منه
بخاف يكون تقصيرنا فى السنن يبعدنا عنه
او جهل منا يحرمنا من حلاوه اللقاء ده
وبتمنى ربنا يرزق كل المسلمين الهدايه اللى تخلى رسولنا عليه الصلاه والسلام فخور بينا
اللهم احشرنا معه كما احببناه ولم نره
اللهم ادخلنا مدخله
وارزقنا من يديه الشريفتين شربه هنيئه مريئه لا نظماء بعدها ابدا
امين

انا بجد نفسي اشوف الرسول عليه الصلاه والسلانم ولااعرف ماذا افعل لكي اراه في منامي لاني دايما عند نومي اتخيل نفسي لو رايته ماذا افعل واسال نفسي هل انا اهل لذلك مع كثره ذنوبي وعصياني واسمع كثيرون يحدثوننا بانهم رؤاه عليه الصلاه والسلام فاسال نفسي ماذا يفعلون لكي ياتيهم عليه الصلاه والسلام ولكني لم اتخيل اني لو رايته ماذا اقول له وكيف اشكره علي ماتحمله من اجلنا وماتحمله من اجل نشر الدعوه الاسلاميه ومن اجل ان يجير امته من النار ومع كل ماتحمله من الم تكون حياتنا الان وكثره ذنوبنا وابتعادنا عن منهجه ونسمع من يسبه ولانتحرك ولاندافع عنه تكون هي الثمره فلااستطيع ان اقول له سوي سامحني ياخير البشر عنلي تقصيري في الدفاع عنك وعن تفريطي في سنتك وعن ماتراه في حياتنا اليوم وفي شوارعنا

السلام عليكم

اشكرك يا صحبى على الموضوع القصير الذى يحمل الكثير من المعانى ولكن اريد ان اقول ان اى شخص يتمنا ان يرا الرسول صلى الله عليه وسلم فى المنام ومن يراه يكون رأه فعلاا لان الشيطان لا يتجسد فى شخصيه الرسول وده على حد علمى بس ياترى مين يكون ليه الشرف انا عن نفسى لو شوفته ممكن اتمنى الموت علشان تكون اخر حاجه شافتها عينى وحسها قلبى حتى لو مكنتش مدرك

صللى الله عليك ياحبيبي يا رسول الانسانية يااعظم خلق الله