حلقة توبة المطرب وحيد العمدة قناة الامة قالها كلمة @كنت حيوان@دموع غزيرة مؤثرة@

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله الذى بتحميده يستفتح كل كتاب وبذكره يصدّر كل خطاب

وباسمه يتسلى الاشقياء وان ارخى دونهم الحجاب وضرب بينهم وبين السعداء بسور له باب

باطنه فيه الرحمه وظاهره من قبله العذاب ونتوب اليه توبة من يوقن انه رب الارباب

ومسبب الاسباب ونرجوه رجاء من يعلم انه الملك الرحيم الغفور التواب

ونمزج الخوف برجائنا مزج من لا يرتاب

انه مع كونه غافر الذنب وقابل التوب … شديد العقاب

ونصلى على نبينا محمد صلى الله عليه وسلم صلاة تنقذنا من هول المطلع يوم العرض والحساب

اما بعد :

فان التوبة عن الذنوب بالرجوع الى علام الغيوب مبدأ طريق السالكين ووراس مال الفائزين

واول اقدام المريدين .

الله اكبر تاب الى الله الاخ المطرب السابق وحيد العمدة مطرب اغانى صاخبة سابقة

وصاحب اشهر اغانى الافراح

علم ان الله عز وجل رحمته وسعت كل شىء ولم يدع له مجالا للقنوط واخرج نفسه من مستنقع

القاذورات ويوقل انه كان حبوانا واحس بعد التوبة انه بنى ادم فعلا ويبكى بكائا غزيرا ودموعا فيها الاخلاص

نحسبه كذلك والله حسيبه وينصح كل المطربين بالخروج من هذا المستنقع وهذه القاذورات

ويوجه نداء الى زوجته التى تركته بعد توبته ويوقل لها ان بدون التوبة لن يرى الله عنه وعنها

وانه تاب واناب ليخرج ويخرج اهله من هذا المستنقع القذر .

ويوجه نداء الى المطربين ومن فى هذا الوسط بالتوبة الى الله عز وجل

المادة مؤثرة نسأل الله ان يتقبل توبته وان يهدى الله عصاة المسلمين امين

رابط المادة

http://ia350604.us.archive.org/3/ite…bar/taa2eb.wmv

يحاور الاخ وحيد العمدة الاخ عماد المهدى (كان نصرانيا شماسا والان من الدعاة الى الله)
فرسان الحق

بارك الله فيك

على فكرة الفنان وحيد العمدة والله رجع للفن تانى بس بشكل جديد وجميل ياريت بلاش تشدد وتنطع انتم تحرمون كل شى ووالله لو حته لم يرجع اصلا والله الموسيقى مش حرام ولا الغناء وعلى فكرة الناس عارفه هذا بلاش بقه تقولون كلام لم يقوله الدين لان لهو الحديث كما قال بن حزم عمرها ما كان الغناء على الاطلاق والذين حرموا ذلك بسبب العرى والفسق فقط انما لاشى فى الغناء والموسيقى ده كفاية المقرئين كلهم يستخدمون المقامات الموسيقية فى تعليم وذلك للقراء ايه بقه كمان هتتكلموا على دول وانا اقول هم عملاقة الشيخ مصطفى اسماعيل ومحمد رفعت وعبد الباسط والمنشاوى وطه الفشنى وغيرهم كل دول يحبون الموسيقى وتعليمها ومنهم من كان يدرس على الة العود وكانوا يحبون عبد الوهاب وكانوا اصدقاء اوى لهم فبلاش تنطع لان النبى قال للسيدة عائشة وهذا حديث صحيح فى فقه السنة قال لها وهى كانت فى احد فرح فتاة فقال لها ياعائشة هل بعثتم معهم من يغنى فان الانصار يعجبهم اللهو والغناء وشكراااا

والله على ما اقول شهيد الشيخ وجدى غنيم صديق ايمان البحر وكان يذهب لها فى المنزل فى الدقى عند نادى الصيد وعمل ايمان لها سى دى عليه كل الاغانى وعلى فكرة قريبااااا ايمان البحر البوم بعنوان قد ايه بعشقك بتاعته وياريت ياجماعة تشوفه على اليوتيوب[YOUTUBE][/YOUTUBE] فيديو اسمه الشيخ اسامة القوصى فى الموسيقى شوفوا بيقول ايه كلام كل سرور

الشيخ الغزالى قال فى مجلد مائة سوال عن الاسلام قال فى باب الموسيقى والفنون النبى سمع صوت الدف والمزمار دون تحرج ولا ادرى من اين حرم البعض الموسيقى ونفر من سمعاها وانا اقول للذين يدخلون كل شى فى القارن اتقول الله يقولون ايه ايهم تحب سمعاها ياهل الله اتقوا الله وبلاش كلام لم يقوله احد وفتواه ما انزل الله بها من سلطان انا نفسى بدل كده قولوا لاعلام وللفنانين قدموا النافع واحجبوا الضار طيب انا بقه عن نفسى عمرى ما هشوف عالم زى بساطة الشيخ يوسف القرضاوى وهو رجل صاحب اكبر علم فى مجلداتها وهو رجل مش فاضى اصلا عشان يطلع على قناة وهو رئيس اتحاد العلماء المسلمين بجامعة قطر وهو لا يعرف التشدد وهو قال فى كتاب الحلال والحرام فى الاسلام لا يوجد نص صريح يحرم الموسيقى او الغناء وهم تكلموا عن احاديث لا يدرى من رواه كل من واصل الاشياة الاباحة وليس الحرمة ومبروك العودة ياوحيد

الشيخ كشك قال لعمار الشريعى فى احد الايام على الهاتف فى مكالمة له انا يعمار احب اسمع لك غواص فى بحر النغم

مبروك ياوحيد وبارك الله فيك انا اخ فى الله وبحب اسمع كل شى جميل واسمع اغانيك وانا طالب بكلية الاداب جامعة عين شمس ونفسى تقدم كل شى جميل وانا بسمع كل شى طالما لا يتعرض مع العبادة او التقصير فى شى لله

اقسم بالله العلى العظيم ان احنا ناس بسيطة لاتعرف اسمه التشدد الذى قال فى النبى اياكم والتشدد فان قبلكم كانوا يتشددون فاهلكوا وطبعا فى كل شى لا يصح التشدد وصدق الله لما قال فى كتابه العزيز ولا تقولوا هذا حلال وهذا حرام لتفتروا على الله الكذب اللهم اهدى المسلمين يارب بحق لا اله الا انت الذين يتكلمون فى الحلا ل والحرام وهم فى الاساس لا يفقهون شى عن الدين ويحصرته حته بعض الدعاة لم اعرف خريجين ايه وشكرااااا

بيبو!! باشا!! حبيب قلبي نورت المنتدى يا ريس
إنت يابني مين قالك وانت بتاع أداب إنك تدخل منتدى هندسي وتحلف عشرتاشر يمين كلهم يثبتوا إنك "؟؟؟؟؟"
ممكن لو سمحت تعرف إن المنتدى ده بتاع مهندسين يعني حضرتك مكرماً تقرأ وبس إللي عجبك خده وإللي ما يعجبكش سيبه ونورتنا الحبه دول.
وبعدين المفروض تتسم بشوية “أدب” -بس مش بتاع كلية الآداب- طلعت موضوع قديم لأخ في غاية الاحترام وكان من أبرز المشرفين اللي مروا على المنتدى وعمال تقول “جهل” “تنطع” “أقسم بالله” وكذبت كذباً صريحاً على الشيخ كشك ولا تستطيع أن تثبث كذبك، يا باشا الشيخ كشك لو كنت بتسمعله ما كنت قلت الكلام ده عن رجل مات ساجداً لله
وبعدين تعرف بقى يا بطل إللي قال إن لهو الحديث هو الغناء؟؟؟؟
مش هأقولك إلا إذا طلبتها صراحة
سلمات ياباشا

ابو انس على فكره انا عاوز اقول لك شوف بس على اليوتيوب الشيخ اسامة القوصى بيقول ايه فى الموسيقى وانت تقول ان انا باقسم بالله كتير ايوة طبعا لان هذا كلام متاكد منه اقول لك حاجة بلاش اللى انا قولته تعرف الشيخ الغزالى ولا مش عارفه مش مشكلة لان ده رجل صاحب مجلدات ورجل فلسفى وانا درست الوهابية فى الجامعة وهم ناس ربنا يهديهم المتشددون اما الشيخ الغزالى بقه رجل قال فى مجلد مائة سوال عن الاسلام النبى سمع صوت المزمار والدف دون تحرج ولا ادرى من اين حرم البعض الموسيقى ونفر من سمعاها وده راى كل العلماء العظماء وبعدين بلاش كلامك بتقول ده منتدى مهندسين يعنى ايه يعنى هو فى حاجة فى الدين اسمه كده وانا عن نفسى مش هرد عليك تانى عشان مش فاضى وانا ببارك للفنان وحيد العمدة بالبوم الجديد الفرح بتاعنا فعلا شريط جميل بارك الله فى طالما لا يتدخل او يوذى شى فى الدين فذلك يكن عفيف ولا شى فى وشكراااااااااا ايوه صح ياريت ابو انس تقرا للشيخ القرضاوى انا نفسى والله بحلف اهو نفسى مشايخ قناة الناس تقرا له اكيد ان شاء الله هيستفدوه كتير والسلام عليكم

مبروك لمصرابو انس كل سنة وانت طيب وبعد اللى انت قولته لى لدخولى المنتدى انا بقه بقول لك مرحبا بيك فى اى وقت فى منتديات كلية الاداب جامعة عين شمس وانا فى رابطة محبى اهل الحب والمعروف وبعشق اهل البيت سيدنا النبى صلى الله عليه وسلم

والله على ما اقول وكيل وشهيد وانا اثق بالله فى قولى

تقصد انت بالغناء بن مسعود لا ما اصل انا الحمد لله عرفت الحقيقة انهو يتكلم كما قال بن حزم عن ناس ياتون بكلام ضد ايات الله ويصدون بى عن كلام الله وكما قال بن حزم لو اشتره مصحفا لاضلال بى عن سبيل الله كان كافرا وهو فى ضلال انما لا علاقة لاية بسماع كلام جميل ولا يكن محرك للغرائز انما يكن للمشاعر الرقيقة الذين جعله الله لنا بالفطرة والحب والدليل فى الحب ان سيدنا البنى توفى على صدر السيدة عائشة وفاضت روحه للسميع العليم وفى كل ذلك قال فى الحق ان لعلى خلق عظيم فهمت ما اقصد وبعدين انا ساكن جنب الحدائق على فكرة وعارف زملاء الشيخ كشك وبحب بلدى المطر ية

بااااااىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى