خدمتين لوجه الله(تبريد وتكيف)

السلام عليكوا
انا فرقة تالتة ميكانيكا قوى هندسة شبرا
انا دماغى لفت من كتر الحاجات الكتير اللى بناخدها فى الكلية وهو دا عيب رهيب بالنسبة لى ان الهندسة الميكانيكية مجالها واسع
ففكرت ارتجل واتخصص قبل المشروع ما وقته ييجى بانى ادرس فى التبريد والتكييف
انا كل اللى اعرفة شبتر واحد خدناه فى المحركات حرارية واحتراق
فانا عاوز اخد دورات فيه وسمعت عن الدمبسكو انا كنت عايز اعرف نظامة ايه وهل بيشرح كل التبريد والتكييف ولا وهل فى اماكن تانية احسن منه ولا. دى اول خدمة
تانى خدمة انى عايز اتدرب فى التبريد والتكييف بس سمعت ان شركة يونيون اير بتبهدل اللى بيروح يتدرب وكان فى شركة تناية بس التقديم انتهى فهل فى حد عارف شركة مش محتاجة واسطه والمعاملة فيها كويسة وما بنشتغلش عمال لمده 10 ساعات
يبقى كده ضربت عصافير كتير بحجر منها اخد كورس واتدرب واجهز نفسى للمشروع او للحياة العملية التكييفية
يا ريت الرد يكون بسرعة عشان انا عايو اقرر بدرى على يودم الاربعاء كده عشان الترتيب كله ما يبظش وشكرا

الله يوفقك أخى الكريم…ولكن نصيحتى لك أن تقرأ كتابين أوثلاثه من هذا الرابط…

رابط التحميل

وهى كتب قمة فى الروعه ولن تأخذمنك أكثر من يومين أوثلاثه من القراءه بعدها ستكون خبير مبتدئ فى التبريد و التكييف

وهذه الكتب باللغة العربيه و إخراجها أكثر من رائع

وتقبل تحياتى

اخيرا حد رد على
شكرا جزيلا يا باش مهندس
انا فعلا نزلت 19 كتاب سعودى
انا النهاردة رحت الدون بوسكو وسألت وسألت عن دورة التكييف والتبريد
لقيت ان المنهج :
تبريد : الثلاجة باب واحد
الثلاجة البابين
الديب فريزر
الثلاجة نو فروست
مبرد المياة

والتكييف: تكييف شباك
تكييف الاسبليت
فكرة مبسطة عن تكييف السيارات

اول شهر تمهيدى لحام وكهرباء فيما يخص التبريد والتكييف

وفى عملى

انا كنت عايز اسأل هل الكورس ده كافى انا فى تالتة ميكانيكا قوى وخصوصا انى الورق اللى انا قريته عندهم ما فيهوش تكييف مركزى ولاوحدات ايه رايكوا واللى عايز يسالنى عن اسعار او حاجة انا معايا الاسعار بس المشكلة فى المواعيد
وشكرا