سؤال عن عمل مهندس الطيران

عندي سؤال يا بشمهندسين عن مجالات و أماكن عمل مهندس الطيران داخل مصر و خارج مصر و مدى توفر فرص العمل و نسبة فرص السفر
ياريت لو فيه خريجين و بيعملوا يقولولى ايه وضع العمل
و جزاكم الله خير

نترك الاجابه عن هذا السؤال للاخوة في مصر

ممكن لو حد خارج مصر يقولي ايه نسبة سفر مهندسين الطيران المصريين للعمل في دولته

داخل مصر اماكن العمل محدودة وصعبة للغاية بالنسبة للعمل كمهندس طيران
طبعا فى مقدمتهم مصر للطيران ثم تأتى بعض الشركات مثل PAS ( خدمات البترول الجوية ) ، SMART ، A.M.C. ، ممفيس وغيرها ولكن تحتاج غالبا لحصولك على ال BASIC و ال WITHOUT على الاقل
قد تعمل فى غير مجال الطيران كما فى مجالات السيارات او التكييف والتبريد او الديزل ولكن قد تحتاج للحصول على بعض الكورسات الاضافية
بالنسبة للسفر للخارج لا اعتقد انه من السهل (بل استطيع ان اقول انه من المستحيل ) العمل فى الخارج كمهندس طيران لان الصلاحية التى تحصل عليها داخل مصر غير معتمدة عالميا وبالتالى انت بالنسبه لهم لا تملك اى خبرات وبالتالى من الصعب السفر للخارج
لكن من الممكن ان تسافر كمهندس تكييف وتبريد او غيرها على حسب خبرتك وامكانياتك والكورسات التى حصلت عليها

ارجو لك التوفيق

كنت عايزة اعرف ايه هى الكورسات الاضافية اللى تمكننى من العمل فى مجالات السيارات او التكييف والتبريد او الديزل

السلام عليكم
انا خريجة هندسة طيران وكنت عايزة اعرف ايه هى ؟
لكورسات الاضافية اللى تمكننى من العمل فى مجالات السيارات او التكييف والتبريد او الديزل

السلام عليكم
انا خريجة هندسة طيران وكنت عايزة اعرف ايه هى ؟
الكورسات الاضافية اللى تمكننى من العمل فى مجالات السيارات او التكييف والتبريد او الديزل