سؤال عن قسم ميكاترونيات

الى المهندس احمد الديب
انا محمد فى3 قسم ميكاترونيك عين شمس,وى انا محتاج مشورتك فى القسم ده!! بيقولوا ان القسم ده محتاج ماده تصميم ؟؟؟ وى هل محتاج كورسات بعد التخرج !! مش عارف!!
شكرا

اهلا بك اخ محمد فى المنتدى و بالنسبة لقسم ميكاترونيات فانه فعلا يتتطلب ان تكون على علم بالتصميم الميكانيكى وانت اكيد طبعا درسته فى الكليه فى سنه تانيه ويتتطلب ايضا معرفه بالانظمة الميكانيكية مثل الانظمة الهيدروليكية و البنيوماتيكية.

اما بالنسبة للدورات بعد التخرج فان هذا الموضوع يرجع لك مثلا انت فى الكليه هتتدرس PLC و ميكروكنترولر و برمجة فاذا كنت تعتقد ان ما درسته فى الكلية غير كافى فيمكنك ان تاخد دورات ومن وجهة نظرى الشخصية ان زيادة العلم و المعرفة لا مانع منها و لا تسبب ضرر فاذا كان متاح لك ان تاخد دورات فيما ذكرت و ايضا فى الاوتوكاد و الماتلاب و السى فانه يكون افضل لك وايضا من مميزات الدروات انها تركز على النواحى العملية و ليست النظرية مثل دورات الهيدروليك و ال PLC لان من يعطى هذه الدورات يكون فى الغالب مهندسين و لهم احتكاك كبير فى الصناعة و هذا ما نحتاجه لاننا عندما نتخرج من الجامعة لا نعرف الا الاساسيات و بفضل الدورات و الممارسة و الاحتكاك ننمى مهارتنا و لك كل التوفيق