فهل لو لقدرالله ملحقتش طيران ممكن اعمل اي حاجة عشان ادخل طيران؟؟

انا طالب في اعدادي في هندسة طيران امبابة و انا بصراحة مش عارف اتأقلم في الكلية بس انا مستحمل عشان عايز ادخل طيران بس انا حاسس ان المعهد مستواه تعبان فيريت حد في طيران يرد يقولي هوا مبسوط ولا والدراسة كويسة ولا ايه
في نقطة كمان انا حاسس ان انا تقديري مش هيجيب طيران فهل لو لقدرالله ملحقتش طيران ممكن اعمل اي حاجة عشان ادخل طيران؟؟ و شكرا

الدراسة صعبة جدا ومحتاجة مجهود خرافي عشان تقدر توصل لتقدير حلو

انا اتخنقت في الاول بس لقيت ان السر في انك لازم تركز مع شرح الدكتور كويس جدا وتهتم بمحاضراته وكل كلمة بيقولها لانه بيجيب اسئلة من بين السطور زي مابيقولوا … وحاول تبقى هادي في المحاضرة لان معظم الدكاترة بيتعاملوا بنفس معاملة دكتور علي الجندي العميد … ولو احتجت لمساعدة ممكن تسأل معيد المادة او اي طالب شاطر في دفعتك

هو مستوى الدراسة معقول الى حد ما … بس حاول تكون جروب في دفعتك لانك لو كنت لوحدك حتتعب قوي

لو لا قدر الله ماعرفتش تجيب تقدير في اعدادي ومادخلتش هيكل ومحرك … قسم اتصالات كويس جدا ومستقبله هايل … دة لو حابب ال waves wel electronics والمواد اللي زي دي … وحتتخرج تشتغل جوة المجال او في مجال ال mobile communications or networks

لو حابب الرسم الهندسي ومتميز فيه فالقسم المدني والمعماري حتقدر تمشي فيه وتنبسط بالدراسة فيه … وحتتخرج تشتغل في اي مكان ومش شرط في مجال الطيران

ارجو اني اكون افدتك :slight_smile: