قنبلة اللقاءات الإنتخابية حازم أبو اسماعيل في مبارة 6 على 1

قنبلة اللقاءات الإنتخابية حازم أبو اسماعيل في مبارة 6 على 1
بداية أقدم هذا الفيديو إهداءً لكل من يشكك في إمكانيات الشيخ الدكتور محمد حازم صلاح أبو اسماعيل وبتوع بيبسي وفرض الحجاب والشيخ المجاهد الشهيد بن لادن.

المباراة كانت في ستوديو سي بي سي وحكم المباراة (سبحان مغير الأحوال) خيري رمضان

6 على 1

الشيخ حازم صلاح أبو اسماعيل
في مواجهة 6 من خبراء الاقتصاد والسياسة والاجتماع والفلاحين والشباب والفنانين ونائبة برلمانية نصرانية والحوار يحتد والمباراة تزداد حمية والنتيجة في الآخر … أنتم من سيعلنها.

//youtu.be/http://www.youtube.com/watch?v=1RYZUwcMVjs

عفواً نسيت أن أنبه أن الفيديو يتخلله بعض المقاطع الموسيقية نظراً لأنه كان برنامجاً تلفزيونياً رجاء اجتيازها.

والأمر الثاني هو التنبيه على أن المبارة احتوت على بعض المشاهد العنيفة يرجى التنبيه بالنسبة لأصحاب القلوب الضعيفة :slight_smile:

ايه يا عم الحماس ده والمقدمة النار دى امال لو مكنش هيسقط وبقى رئيس هتعمل فينا ايه ؟
على العموم ربنا يوفقه بس للاسف فرصته ضعيفه اعتقد انه لو قدمتله برنامجين وعظ كده ولا خطبتين فى اى جامع كان يبقى افضله ودا كبيره بصراحة اما موضوع رئيس مصر فكبيرة عليه كتير

أخشى أن تكون وحدك وأن تصدم بالنتيجة النهائية بدون كلام على نفس وتيرة التريقة إللي مالهاش لزمة وإللي خرم دماغنا بيها كل الليبراليين الفترة الأخيرة، أنا شايف إن أحسن لك إنك تسمع الفيديو وتقولنا يا اغبياء ياللي مش فاهمين حاجة دالراجل كلامه كله غلط عرفنا يا هندسة الصح آيه، على العموم خلينا نشوف لما الدور يجي على الباقيين أكيد “بكرة هانقعد على الحيطة ونسمع الزيطة” وكل واحد هايكون عامل “زي الهبلة إللي ادوها طبلة” -طبعاً أنا استثني أبو الفتوح فقط من هذا التعبير-.

على الرغم إن أبو الفتوح راجل محترم وإنه خارج من رحم الإخوان المسلمين إلا إنه خالفهم بصورة صعبة جداً وقال يا هندسة أنه لابد علينا أن نعترف بإسرائيل وعلى فلسطين -وفيهم حماس- أن تعترف بدولة إسرئيل يا هندسة، إسرائيل واليهود والصهاينة الماسونيين أصبح لهم حق في الأرض المقدسة، هل يعجبك هذا الكلام؟ هل سمعته من قبل؟

على العموم خيرت الشاطر نازل خلاص واللعبة خلصت ويبدو أننا سنجتمع عليه (أقصد السلفيين والأخوان) والموضوع يخلص خالص.

نتيجة نهائية مين يا عم ابو انس انا واثق ومتأكد 100% انه ساقط وعلشان كده مش بحب اضيع وقت كتير عليه وحتى ان نجح طبعا لا قدر الله هيكون احسن من غيره كتير وخصوصا الفلول او امثال عمرو موسى

انا ابتديت اميل لابو الفتوح ومسمعتوش بيقول الكلام اللى قولته وعلى العموم سواء كده او كده اسرائيل معترف بيها وكله تمام احنا محتاجين نعترف بفلسطين بس وسواء اعترفنا باسرائيل او لم نعترف لم نقدم او نؤخر فى الامر شيىء

وبالنسبة لخيرت الشاطر مش هينزل ولا حاجة دا مجرد كلام وخلاص وخلاص مش فاضل الا اسبوع هيعملوا التوكيلات امته
الاخوان هتؤيد ابو الفتوح ان شاء الله لانه مرشح مستقل للمصريين وليس لتيار او فئة معينة زى ابو اسماعيل مثلا مرشح السلفيين وحتى مش كلهم كمان

طيب ريح نفسك خالص الشاطر 90% نازل لأن إللي بيضغط عليه مش الأخوان، إللي بيضغط عليه هو حزب النور وموضوع التوكيلات مع الشاطر لن يستغرف سوى يوم واحد لأنه ممكن يجمع 300 توكيل من مجلس الشعب من 30 توكيل بس. ولا انت فاكره هايلف في الشوارع يجمه 30 ألف صوت :slight_smile:

فعلا التوكيلات مش مشكلة لكن اعتقد انه الوقت متأخر ولسه حتى فى الاخوان ناس بتقول لا على العموم كلها اسبوع وهنشوف ايه اللى هيحصل بس لو نزل الشاطر فعلا هتكون ضربة موجعة جدا لابو اسماعيل وخصوصا لو حزب النور والدعوة السلفيية ايدو الشاطر

بس انا عايز اعرف ليه حزب النور عايز الشاطر ومخترش ابو اسماعيل ؟

بس انا عايز اعرف ليه حزب النور عايز الشاطر ومخترش ابو اسماعيل ؟

حزب النور يؤيد أبو اسماعيل قلباً وقالباً، بس حزب النور مش عاوز يزعل حد ولذلك فهم يريدون أن يكون للرئيس القادم قبولاً لدى كل الناس ونظراً لأن الأخوان لم يدعموا أبو اسماعيل فهم لا يريدون التصادم مع الأخوان.

لا معتقدش كده بس خلينا نشوف ايه اللى هيحصل فى الايام الجايه

باشمهندس أحمد مشكلتك إنك بتنظر للأمور كلها من منظورك الشخصي ومن نظارتك الغير واقعية غالباً، لو حزب النور لا يؤيد أوب اسماعيل قلباً وقالباً فكيف يسمح لـ 45 عضو برلماني من الحزب يوقعون توكيلات لأبو اسماعيل.

فرحة عارمة داخل “النور” بعد إعلان أبو النصر دعم حازم صلاح

سادت حالة من الفرحة العارمة بين شباب حزب النور بعد إعلان الدكتور هشام أبو النصر، عضو الهيئة العليا، وأمين عام حزب النور بمحافظة الجيزة، تأييده ودعمه الكامل للشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل رئيسا لجمهورية مصر العربية.

وأكدت مصادر داخل حزب النور، أن إعلان الدكتور أبو النصر بتأييد الشيخ حازم لقى ترحيبا شديداً من شباب الحزب الذين يشكلون الهيكل الأساسى لحملة دعم الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل، والذين يحلمون بأن تتحقق آمالهم بفوز الشيخ فى الانتخابات المرتقبة.

لو افترضنا ان زى ما بتقول ان حزب النور بيدعم ابو اسماعيل قلبا وقالبا
يبقى مش مبرر انهم عايزوا يتوافقوا مع الاخوان لاخفاء هذا الامر

يبقى مش مبرر انهم عايزوا يتوافقوا مع الاخوان لاخفاء هذا الامر

معقول يا أحمد الموضوع عندك ضيق للدرجة دي. يا باشمهندس أحمد حزب النور مؤيد لحازم أبو اسماعيل وده أمر واضح ومعروف، الأمر الثاني نحن نتكلم في السياسة والدعم لا يعني الدعم الروحي ولكن الدعم يعني دعم رسمي على ارض الواقع، وهنا الفرق يا هندسة فالحزب يؤيده تعاطفاً (زي ما أنا قلت قلباً وقالباً) أما الدعم الرسمي فهو أمر معلق حتى الآن لوجود فصيل قوي وهو فصيل الحرية والعدالة ونحن راينا أن انضمام حزب النور وحزب الحرية والعدالة يعطيهم قوة تنهي الجولة مبكراً فليس من العقل أن يخسر حزب الحرية والعدالة حليفه القوي وذات الأمر مع حزب النور ولذلك كل حزب منهم يحاول أن يصل مع الحزب الثاني لنقطة اتفاق، والأمر يا هندسة لا يتوقف على شخص بعينه وإنما العبرة بالفكرة فمن حمل رايتها فبه ونعمة.

الأمر الثالث يا هندسة الألم إللي هايصفعه الحرية والعدالة للمجلس العسكري هو تأييده لأبو اسماعيل وساعتها تنتهي الجولة الأخيرة وتصبح الانتخابات ما هي إلا نضييع وقت وخلاص.

وبعدين صحيح هو انت لساك بتقول “لو افترضنا” ما شاء الله عليك أصبحت أكثر خبرة بالحزب من أبناء الدعوة السلفية ومؤيدي الحزب ومتابيعنه، أنا لا يمر يوم بدون متابعة للأحداث المصرية ورد فعل حزب النور فيها من الحزب وقنواته وليس من اليوتيوب والفيس بوك يا هندسة.

يعنى عايز تفهنى ان حزب النور والدعوة السلفية بيكون عايز توافق مع الاخوان وطبعا دا شىء كويس للطرفين وبعدين مثلا الاخوان على سبيل المثال هتدعم العوا وده احتمال كبير او الشاطر وده احتمال قليل وبعدين حزب النور يقول انه هيدعم العوا او الشاطر
وفى نفس الوقت يكون قلبا وقالبا مع ابو اسماعيل

الاخوان تدعم العوا، :slight_smile:
هو آيه إللي حصل لك يا أحمد، أنت لم تعد تقرأ الأخبار على واقعها الصحيح خالص. لا الاخوان ولا السلفيون هاينتخبوا العوا لأنه أصلاً سوري نصيري زيه زي بشار وكارته اتحرق من زمان.

أما الشاطر فآيه المشكلة إن النور ينتخبه حتى لو هو مؤيد أبو اسماعيل، مش أحسن ما الاخوان ينتخبوا الشاطر والسلفيون ينتخبوا ابو اسماعيل وبعد كده نلاقي عمرو موسى بقى هو الرئيس. يا رب تكون وضحت المرة دي.

وعلى العموم الاحتمالين إللي انت طرحتهم للأخوان هم الاتنين مرجوحين، وفي الغالب سيفجرون مفاجئة الليلة أو إنهم سيتركون الأمر لشباب الأخوان وفي الحالة دي فيه شباب كتير من الأخوان هايأيدوا أبو اسماعيل لأنه كان أحمد رموز الثورة ولاسيما أنه هو الوحيد الذي لم يخرج من الميدان منذ اندلاع الثورة في فبراير وحتى أحداث محمد محمود، أما باقي المرشحين فكانوا كلهم بيروحوا وياخدوا صورتين ويرجعوا.

مش ده حازم صلاح أبو اسماعيل “بيننا وبينهم دماء وأعراض” ولا آيه يا هندسة، والله انا عاوز أطمنك انه مش هايلبس الرجالة حجاب.

اه الاخوان والسلفيين ممكن يدعموا العوا والكلام قاله متحدث الرسمى بتاع حزب النور والعوا ليس نصيرى ولا سورى هو مصرى مسلم زيك وزى وزى اى شخص مصري عادى واتمنى منك عدم القاء وقذف الناس بهذه الصورة

وعلى العموم طالما ان الاخوان بالتأكيد لم تدعم ابو اسماعيل وكذلك حزب النور بالتبعيه وكذلك الحال مع ابو الفتوح مع ايضا عدم وضوح الرؤية حول المرشح الذى سيختاروه سواء كان الشاطر او غيره فأعتقد واحتمال كبير انهم سيدعموا العوا مثلما فعلت الجماعة الاسلامية

أولاً العوا سوري الأصل، وليس الأصل البعيد بل الأصل القريب جداً، لأن جده لأبيه سوري يا هندسة وأبوه هو أول من حصل على الجنسية المصرية.
أما علاقته بالشيعة فهذا أمر لم يخفيه اصلاً وهو على علاقة شخصية يا هندسة مع الخمنئي ومع حسن نصر الله، وأنا أؤكد على علاقة شخصية، أما مصدر لهذا الكلام فأنا أنقله بسند عالي جداً عن العوا مباشرة.

أما دعم الأخوان والسلفيين للعوا فهو مستحيل، أنا عارف إن المهندس عبد المنعم الشحات قال كده، بس ده كان فرقعة وخلاص علشان يقولوا للناس إنهم لسه ما حددوش هو الموضوع مرتبط بالتواصل والاتفاق بين القوى السياسية الإسلامية أما لا عوا ولا غيره، الموضوع يا هندسة منحصر فقط وحصراً بين أبو اسماعيل وابو الفتوح وأنا يا أحمد ما بأكلمكش كلام على الفاضي يا هندسة ويا رب تصدق قدرات ابو أنس لأن الكلام ده من داخل الأحزاب مباشرة ليس من تليفزيون ولا تليفون ولا من إذاعة برلين.

وكذلك حزب النور بالتبعيه
تبعية آيه يا هندسة، هو التوافق والتواصل لحل وسط يعني تبعية، والله أمر عجيب صحيح.

وعلى العموم طالما ان الاخوان بالتأكيد لم تدعم ابو اسماعيل وكذلك حزب النور بالتبعيه وكذلك الحال مع ابو الفتوح مع ايضا عدم وضوح الرؤية حول المرشح الذى سيختاروه سواء كان الشاطر او غيره فأعتقد واحتمال كبير انهم سيدعموا العوا مثلما فعلت الجماعة الاسلامية

منطق عارٍ من الواقعية والأيام القريبة تثبت ذلك.

لا طبعا ليس معناه انه سورى الاصل يكون هو نصيرى وسورى هذا اتهام بالباطل يا ابو انس ولا اقبله منك وكنت اتمنى منك ان تتوب وتستغفر عن هذا الفعل الشنيع فى حق انسان غائب بل وفيه ظلم واثم كبير أسل الله ان يغفر لك وتتوب عن مثل هذه الاومور وما المشكلة انه صديق لحسن نصر الله او الشيعة او الخمينى او الجن الازرق هل كفر بهذا واصبح نصيرى وكأنك بكل بساطة اخرجته من اهل السنة والجماعة لمجرد انه صديق للشيعة

ومعلش بقى واسمحلى يا ابو انس الكلام اللى قولته ده كله على الفاضى لان الاخوان والدعوة السلفية لم يدعموا ابو اسماعيل او ابو الفتوح وخصوصا ابو اسماعيل ولو كانوا يريدون دعمه لكانوا دعموه من زمان وما يفعلوه يسمى فعلا تبعيه ربما من تلقاء نفسهم او ربما بضغط من الاخوان مقابل مساعدتهم فى البرلمان لانهم على علم 100% من الكبير للصغير حتى الطفل فى الشارع يعلم ان الاخوان لم تدعم مرشح سلفى على الاطلاق الا لو كان فيه مصلحة لهم فى ذلك والدليل فى الانتخابات البرلمانية والهزيمة المخزية للشحات فى عقر داره ام مرشح مغمور من الاخوان ولذلك هم انحازوا للجانب الكسبان وقرروا التبعيه للاخوان بدلا من دعم ابو اسماعيل والذى سيلقى هزيمة مخزية جدا وعلى فكرة دا تفكير ذكى جدا بدلا من تأييد مرشح خاسر خاسر وتحدى الاخوان وهم فصيل كبير انحازوا لهم وايدوهم فى مرشحهم حتى على الاقل يكون ليهم فضل على الاخوان

الخمينى

علشان بس تعرف إن معلوماتك حول الشيعة ضعيفة، أنا صححت لك معلومة سابقة ولا تزال أنت متمسك بها، يا هندسة الخميني مـــــــــــــــــــــــــــات. العوا صديق الخمنئي وليس الخميني وإن كان هو يدافع عن الخميني دفاعاً مستميتاً على الرغم من تكفير عامة كلماء المسلمين للخميني المقبور. وأنا أدرك تقليلك لشأن الصداقة مع شخص مثل الخمنئي لأنك ربما لا تعرف مدى خطورة هذا الرجل ولا تعرف ما معنى منصبه الديني لدى الشيعة.

والهزيمة المخزية للشحات فى عقر داره

مخزية آيه؟ هو احنا بنعلب ماتش كورة، هو الترشح لعضوية مجلس الشعب والدخول في إعادة وبعد كده أن يتم اختيار ممثل آخر يعتبر هزيمة مخزية للمرشح الأول، يعني هل كل واحد يرشح نفسه لازم ينجح وإلا يعتبر كان تمثيله مخزي، الخزي للي انسحب بعد ما كان عامل فيها جيفارا وبعد ما كسف الناس إللي صدعت دماغتنا بمدحه. لكن خزي لواحد دخل إعادة والله كلام عجيب.

ومعلش بقى واسمحلى يا ابو انس الكلام اللى قولته ده كله على الفاضى لان الاخوان والدعوة السلفية لم يدعموا ابو اسماعيل او ابو الفتوح وخصوصا ابو اسماعيل ولو كانوا يريدون دعمه لكانوا دعموه من زمان وما يفعلوه يسمى فعلا تبعيه ربما من تلقاء نفسهم او ربما بضغط من الاخوان مقابل مساعدتهم فى البرلمان لانهم على علم 100% من الكبير للصغير حتى الطفل فى الشارع يعلم ان الاخوان لم تدعم مرشح سلفى على الاطلاق الا لو كان فيه مصلحة لهم فى ذلك والدليل فى الانتخابات البرلمانية والهزيمة المخزية للشحات فى عقر داره ام مرشح مغمور من الاخوان ولذلك هم انحازوا للجانب الكسبان وقرروا التبعيه للاخوان بدلا من دعم ابو اسماعيل والذى سيلقى هزيمة مخزية جدا وعلى فكرة دا تفكير ذكى جدا بدلا من تأييد مرشح خاسر خاسر وتحدى الاخوان وهم فصيل كبير انحازوا لهم وايدوهم فى مرشحهم حتى على الاقل يكون ليهم فضل على الاخوان

طبعاً كلام هدفه الوحيد هو استفزازي وللاندراج في حوار أنا أنأى بنفسي عنه وبيني وبينك النتيجة النهائية، والحمد لله من يوم ما اختلفنا وحتى الآن استقرائي بيطلع هو اللي صح. والمنتدى مواضيعه لساها موجودة.

يا ابو أنس لا اعلم لماذا حتى الان ما تزال تعاند وتتمسك بما فعلت انا فعلا بتلخبط فى الاسماء لكن عارف كل واحد كويس عمل ايه سواء كان العوا صديق الخمنئي او حتى صديق امه فهذا ليس معناه انه نصيرى كما قلت عليه وظلمته ظلما شديدا وارتكبت ذنبا عظيما يمنعك التكبر من الاعتراف به انا لا اطلب منك ان تحب العوا او تكون صديقه ولكن كل ما أطلبه منك وخصوصا انك اخ كريم منذ فترة معنا فى المنتدى وان شاء الله يوما ما سنتقابل ان لا تظلم الناس