مشروع تصميم طائره لمن يريد الاشتراك من جميع الاقسام

[CENTER]بسم الله الرحمن الرحيم

[/center]

يسعد منتدي هندسة الطيران بالبدء بمشروع تصميم طائره مبسطه حيث نتحول من التعليم النظري الي الحياه العمليه ولمن يرغب بالاشتراك في المشروع من جميع اقسام المنتدي اهلا به وبالاخص طبعا قسم الطيران.
اولا سنري مدي قبلية الاعضاء للموضوع ومن ثم نحدد المشتركين في المشروع ويتم عمل work groups للهيكل والمحرك والافيونكس واختيار رئيس للمشروع ومن هنا ننطلق في التجهيز علي الورق والكمبيوتر ثم التصميم الحي والتجربه ان شاء الله وارجو ان ينال اعجابكم الموضوع.
من يريد اي ايضاح يسال وشكراااااااااا لكم.

بسم الله الرحمن الرحيم
صلى الله علي سيدنا محمدوعلى آله وصحبه وسلم

على بركة الله يا أخى ، إن شاء الله معاك.
على فكرة أنا مهتم بالـ Aerial Robots اللى هى نفس فكرة الـ Helicopters
أرجو أن يثبتنا الله ويعلمنا ويشغلنا عنده جميعاً … أمين

شكراااااااااا استاذي العزيز اهلا بك اول المشتركين وصاحب الفكره واتمني ان يلقي المشروع رواج عند الاخوه الاعضاء

ومشكــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــور على هالاقتراح وانا جاهز وياريت تعمل استفتاء بكون افضل

اهلا بيك روبت معانا في المشروع وارجو ان يذكر الاعضاء في اي تخصص هم

الله أكبر والله فكر ممتاز أجده في هاد المتدى إنشاء الله أكون عضو فعال معاكم و دلك لأني تخصصي هندسة بحرية وفيه تداخل ما بين التخصصين

اهلا بيك يابشمهندس marin معانا اين الشباب وين الحماس كنت اتوقع اكثر من هذا

صعب والتكلفه هتكون كتيره .وهل ممكن بتوع مدنى يشاركوا فى المشروع ده؟

مش صعب انشاء الله والتكلفه مش هتكون كتير لان احنا مش هنعمل حاجه كبيره هنعمل حاجه علي ادنا(في البدايه)وممكن كل من يريد من جميع الاقسام وشكراااااااا علي اهتمامك .

إن شاء الله التكلفة ستكون بسيطة ومتوزعة على عدد كبير ، يعنى ببساطة تجارب وممارسة عامة المهم يا جماعة أن نكون منظمين و نوحد حركتنا عشان نحس بنتائج واضحة

والله من وراء القصد … السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلام صحيح جداااااااااا يابشمهندس اننا ننتظر ان يكثر العدد كنت اتوقع اكثر من ذلك من الاعضاء

السلام عليكم يا شباب احب اعرفكم بنفسى انا من قسم ميكانيكا هندسه اسكندريه وبالفعل انا والجروب بتاع المشروع السنه دى قررنا نعلم مشروع تصميم طياره مقاتله مصريه وبالفعل قطعنا شوط لاباس فيه فى التصميم واحنا دلوقتى فى مرحله رسم الشكل وبصراحه عايزن مساعده فى الموضوع ده لان فى خططنا اننا نخلص مرحله الconceptual desgine ونبدا فى جزء صغير من مرحله الperliminary desgine وناوين نستخدم برنامج ال cfd للتاكد من فاعليه التصميم ولو ظهر اى مشاكل فى التصميم نستطيع اننا نعدلها ياريت اعرف ردكم ولو فى الامكانيه اننا نتكلم ونساعد بعد وانا سعيد جداا انى اتعرفت عليكم

اهلا بيك ولكن عرضنا هذا لعمل حاجه بانفسنا ترد ان تشترك معنا اهلا بك وعلي العموم لو احتجت منا اي مساعده اطلبها وسنحاول ان نلبيها لك ان شاء الله

معقول يا جماعة ستة بس مهتمين بالموضوع لغاية دلوقت … فين الشباب فين الجدعان
فين أحباب سيدنا رسول الله (صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم)

الهمة يا رجالة

بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع تصميم طياره ده فكره ممتازه بس محتاجه مجهود جبار من الرجاله وتفرغ كبير, وأناإن شاء الله لو لقيت وقت ح شارك معاكم علشان احنا في قسم هندسه طيران جامعه القاهره فعلا دلوقتي بنعمل تصميم لطياره هلكيكوبتر صغيره

والله المستعان

شكرا اخي الكريم ولكن متى ستبدأ لاننا ننتظر على احر من الجمر
اخوك روبوت الاسلام من هندسة الميكاترونيكس

شكرااااااااااا لك اخي العزيز واتمني من قلبي مشركتك لينا

اخي روبت الاسلام لانستطيع البدء لان العدد قليل جداااااااا محتاجين علي الاقل 12 عضو في المشروع مش 7 انا في غاية الاسف ان موضوع زي ده لايلقي اي اهتمام من الاعضاء وشكراااااا جداااااااااا لاهتمامك

بسم الله الرحمن الرحيم

باذن الله اشراك معاكم أنا قسم ميكانيكا ولكن انا مهتم aerodynamics and CFD ومستعد للمسا عد و قراءة كتاب aircraft design and performance by j.Anderson وقراءة اجزاء من كتاب aircraft design: a conceptual approach by Raymer علي فكره لو بدأنا يجب أن نعمل من هذا الكتاب و هو الأفضل مبيعات حول العالم و فيه كثيرا من المعلومات التي سوف نحتاج إليها و مع الكتاب برنامج يمكن به تقليس مدة العمل.
ملحوظة: يمكن ان نستفيد كثيرا من المجموعة بتاعت الإسكندرية لانهم قطعوا شوط جيد و العمل بتعهم علي مستوي جيد و أنا أعرفهم.

from:Elements of gas turbine propulsion by Mattingly