مشروع ورشة سيارات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يااعضاء منتدى المهندسين اريد ان افتح ورشة سيارات ولكن اريد من احد الاعضاء ان يزودني بأسماء العدد المستخدمة في صيانة السيارات وطريقة تصميم الورشة واسعار الاجور
ولكم مني جزيل الشكر :sm219:

بشمهندس مهنا مش هتلاقى حد من الاعضاء عنده فكره لان معظمهم طلبه او مهندسين ميكانيكا بمجال اخر
انت ممكن تنزل السوق بنفسك وتحاول تسأل بطريقه وديه مع اى صاحب ورشه عن اللى انت عايزه وتشوف العدد بنفسك شكلها ايه

اريد مساعتدكم ايها الاخوه انا محتاج بحث في knock phenomena in I.C.E وياريت االي عنده هذا البحث يرسله الى على العنوان ahmedjihad_2004@yahoo.com
وجزاه الله خير الجزاء

باشمهندس / مهنا
تحياتى لك انا ان شاء الله سوف اطلعك على ماتريد من عدة وخلافة فانا املك ورشة بالقاهرة هى مخصصة للمعدات ولكنى على ضوء العدد التى اعمل بها ممكن افيدك فى ذلك لوحبيت وانا فى انتظار موفقتك
اخوك /محمدعيد

اخي الحبيب محمد انا في انتظار ردك وسوف اكون لك من الشاكرين الداعين بأن يبارك الله فيك وفي ورشتك

بسم الله الرحمن الرحيم
أخى العزيز / مهنا
تحياتى لشخصك الكريم . أقدم لك بقدر متواضع بعض الأشياء المطلوبة سواء تجهيز للمكان والأدوات المطلوبة لعمل ورشة نموذجية وأبدء بالتالى … أولا … المكان
1- مطلوب مكان يقسم ثلاثة أقسام…
ا- للإصلاح الفورى وأعمال الصيانة . كأصلاح الفرامل ومنع تسريب الزيوت وكذلك تغيير الزيوت وماشابه ذلك. ويلزم لهذا المكان عمل خندق طولى تقف فوقه السيارة وينزل العامل فيه لعمل اللازم نحو السيارة… ويجهز هذا المكان بخطوم للهواء وزيت وشحم ومشحمة وانوار عكسية تضئ للعامل وجالونات لتجميع الزيوت التالفة
ب- مكان لفك المحركات والفتيس والكورونة … وهذا المكان يلزمه ونش علوى صغير او سيبيا … لرفع المحرك وغيره من السيارة بسهولة للعامل
ج- تربيزا من الحديد او اكثر حسب العمل . ارتفاعها ثلاثة ارباع متر للفك عليها وعمل العمرة عليها وخلافة وتكون مربعة وبها مكان يصرف الزيوت التى تستخدم وقت العمل… ويستحسن ان تكون بدورين العلوى للعمرة والاسفل يكون فيه مشتملات المحرك الجارى اصلاحه
د- تازجة اطول عليها منجلة وادراج للعدة المستخدمة فى الاصلاح وتكون الادراج متعددة لتقسيم العدة بها حسب الاحجام
ه- حجر جلخ… صاروخ ثابت وصاروخ متحرك( كثيرا ستحتاج اثناء العمل ابتكار ادوات تساعدك لفك شئ معين اوتركيبه
و-شانيور للتخريم او التنظيف بتركيب فرشاة على الشنيور لتنظيف صدأ مثلا
ز-ترابيزة او اكثر صغيرة بارتفاع متر متحركة دورين العالى بشبكة والاسفل لتجميع مواد غسيل قطع الغيار الجارى تركيبها اثناء العمل مثل المسامير… شئ مهم لما سلف هو تركيب بلاط قيشانى ابيض للحوائط والأرض
ح-مكان لانتظار السيارات التى جارى العمل فى محركاتها
واليك اخى الكريم العدة المطلوبة…
طقم مفتاح بلدىمن6 الى 32 …طقم مفتاح مشرشربنفس الحجم … طقم مفتاح ناحية مشرشر وناحية بلدى…
طقم لقمة كامل مسدس … طقم لقمة مشرشر كامل…يد لقمة طويلة واخرى صغيرة … 2 وصلة يد لقمة طويل وصغيرة… ملف لقمة للربط السريع … يد ساعة للقم وبها تدريج للرباط بالكيلو والرطل ( فليس هناك مجال لربط المسامير عشوائى خاصة فى مسامير وش السلندرللمحرك)
size=5 لضبط تاكيهات المحرك وماشابه… بوكليز …[/size]
طقم بنسة تيل منها مايفتح للداخل ومنها مايفتح للخارج
بنسة عادية … قصافة …حزام فلاتر …طقم شاكوش …2 مفتاح فرنساوى كبير وصغير …شاكوش بلاستيك …زرجينة بساتم (لادخال البستم فى البلوك)
طقم الانكية مسدس ومشرشربالبوصة والملى…مزيتة …مزيتة غسيل … طقم مبرد … منشار حدادى … برميل زيت كبير يشق نصفين بالطول للغسيل فيه ويصنع له حامل يوضع عليه
… ارفف صاج يوضع عليها اجزاء المحركات… كمبروسور …
واير سلك يرفع به المحركات مع الونش العلوى… دواسة بعجل للدخول بها تحت السيارات …2 كوريك تمساح…مفكات… سكينة معجون لازالة الجوانات…زرجنة نزع رولمان بلى…
هناك اجهزة قياس لاتحتاجها فى العمل يستخدمها الخراط اثناء عمله … ارجو ان اكون وفيت لك طلبك ومع تحياتى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

0

مشكور جدااا اخى محمد

الف كيلو شكر اخي الحبيب محمد واسال الله ان يبارك فيك
ولا تحرمن اذا عندك المزيد في هذا الموضوع

مشكورين وما قصرتوا على هذي المواضيع

انا لدي ورشه صغيره لصيانه السيارات

لازم تعرف هل انت تريد ورشه تصليح سريعه كويك سيرفس او ورشه تصليح عامه ؟!

لازم تكون ورشتك متخصصه في اشياء معينه مثل تجفيت محركات و جيرات و شاسيه و باقي الاشياء

حدد و سوف اعطيك كل العدد المطلوبه اذا اردت …

السلام عليكم اولا ان شاء الله عمليه الاصلاح في الورشه حيكون سيارات امريكيه المانيه يابانيه لان لكل نوع من السيارات ليه عده خاصه بيها واجهزه خاصه بيها وان شاء الله بعد التحديد اقدر اساعدك في اختيار العده المناسبه بالتوفيق ان شاء الله