مشكة فى ماكينة CNC Router

اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ثانيا انا عندى مشكلة فى ماكينة CNC Router بس صينى و هي ان ابعاد الحفر مش مظبوطة يعنى مثلا لو بعت الحفر بقيمة 9 مللى بينزلهم على 3 مرات مثلا المفروض انه ينزل 3 مللى كل مرة بينزل اول مرة 2 مللى و تانى و تالت مرة بيعيد عليهم بس على نفس المستوى يعنى بتبقى المحصلة ف النهاية 2 مللى بس
بس انا بكون محدد الابعاد دى من برنامج ArtCam بس بارسل للماكينة عن طريق برنامج nc studio

ثالثا يا ريت لو اى حد من سعادتكم يعرف حل الموضوع ده ايه يا ريت يقولهولى مشكورا

حضرتك ممكن تقيس قوة المحركات عندك فى الماكينة أولا وترد عليا بسرعة

3.7 كيلو وات يعنى حوالى 5 حصان

]الاخ الفاضل حضرتك منين لو قريب لى عندى المهندس الى ييضبط المكنه راسلنى على ns_tl2000@yahoo.com انا مستورد مكن cnc لو اى حد عاوز اى مكن منه وشكرا

يوجد خطأ بشرى فى إدخال المعلومات على الأرت كام و هو تحديد العمق النهائى
بى 2 ملى فلن يتخطى البرنامج هذا العمق مهما أدخلت من بيانات يجب مساواة العمق النهاءى بعدد مرات النزول

أخي العزيز يوجد في الآرت كام عندما تختار الـ tool يوجد في مواصفات الـ tool شيء اسمه step down معناه مقدار النزول في المادة لكل شوط و يبدو أنك وضعت 2 mm في هذه الخانة لذلك عندما تعطيه عمق نزول بمقدار 3 mm ينزل أول شوط بمقدار 2 mm ثم ينزل 1 mm في الشوط الثاني .
أليس هذا ما يحصل ؟ إذا كان كذلك فقط غير قيمة الـ step down إلى أي شيء أكثر من 3 لكن إحذر فإذا كان العمق أكثر من اللازم بالنسبة للبريمة فقد تتعرض للكسر .

بارك الله فيك اخى وليد

اخي تفحص حاله و ارقام الـ parameters

اخي قم بفحص قيمة خانة الـ parameter لأنها تكون محدده على اكبر عمق = 2 ملم

السلام عليكم اخي الكريم انا اسمي خلدون بشتغل على مكينة cnc راوتر صادفتني مشكلة اليوم بانه احداثيات محور ال x y اصابها مشكلة بانه limit الx y اصبحوا خارج ارضية المكنة واتمنى المساعده العاجلة وانا جاهز لاي معلومة مفيده تفيدكم في المنتدى