مهم جداً جداً جداً للمهندس الاتصالات مهم مهم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أما بعد
ازيكم يا مهندسين يا زملاء … والله انا مبسوطه جداً جداً عشان انا شفته عن طريق الصدفه و بجد بجد انا سعيده و مبسوطه .
دي اول ليا مشاركة في المنتدى العظيم جداً و انا حابه اتعرف عليكم و ان شاء الله تكون معرفه خير .

أممممممممم , في موضوع يا شباب الي انا طالبه في كليه الهندسة و بجد خايفه جداً جداً جداً الترم الجاي و عاوزه اتكلم عن موضوع بس ياااااااااااااااااااااااااااااريت محدش يقلل من امتي عشان انا لسه طالبه في الكليه
انا عارف يا جماعة كلكم ما شاء الله متفوقين في الحجات الهجص الي انا شيفاها موت بس بجد انا عاوزه اكون متفوقه في الكليه من الترم الجاي الي الناس بتعد تسخر منه و ان شاء الله معاكم و مع الدكتره الي عندي في الكليه و المعيدين حعرف اظبط نفسي في عالم هندسة الالكترونيات

مهندسين … انا اول طلب عاوزه اطلبه " و عارفه كلكم في المنتدى مش مجرد اصحاب , اخوات و بتسعدوا بعض و انا مبسوطه بذلك"

طلبي حالياً الان الي انا حكتب المواد الترم الجاي و و عاوزه ان شاء الله تقلولي المواد ديه اتفوق فيها ازاي …
1- Introduction to Probability and Statistics.
2-Integrated-Circuit Devices.
3-Digital System Design.
4-Civil Engineering.
5-Engineering Problems of the Environment 2.
6-Mechanical Engineering .
7-Electric Enerfy Sources and Applications.

و كنت برضو ايه رايكم في الكورسات الي بينزلها المعيدين و كده و الفلوس الي بطير

و بجد مش عارف اشكرم اد ايه و شكراً بجد لكل واحد حيرد عليا علماً انا حطبع كل الكلام و حتكون قدامي و انا بذكر
و الله الموفق

اختكم , نيفين العجمي

صعب اوى يا نفين ان حد من ال فى المنتدى يديكى افكار مبتكرة تخليكى تتفوقى فى المواد ال عندك
لانه ببساطة الطريقة التقليدية هى ال ممكن ينصحوكى بيها ركزى فى المحاضرات و اكتبيها كويس و متتاخريش فى مذاكرتها اما التفاصيل ال غير كدة فتبع نظام التعليم ال عندكم و نوع الدكترة ال بيدرسو

اختى نيفين
[COLOR=#9932cc]اولا[/color] اهلا فيك فى المنتدى ونورتينا بوجودك
ثانيا\ الله يوفقك فى حياتك وفى دراستك
صديقتى كل شى فى بدايته صعب لكن بالدراسه والمعرفه والاجتهاد يصير كل شى سهل
بشكل عام اهتمى بالمحاضرات والسكاشن وذاكري اول باول وشوفى اللى سبوقك فى الكليه في مراحل اكبر منك اسأليهم عن اساليب الدكاتره في الكليه وطرق امتحاناتهم وعلى اى شئ الدكتور بيركز عليه
هندسه الالكترونيات بحر لا يمكن ان تفهمى كل شئ عنه اثناء الكليه بس حطى اساسياتك في تلقى المعلومات
اتمنى لكى التوفيق من كل قلبى وان تنالى ما تريديه في تقوى الله ورضاه

أهلا بيك يا أخت نيفين عضوة جديدة بالمنتدى وإن شاء الله تستفيدي من تواجدك في هذا المكان الرائع
بالنسبة للتفوق فمقوماته الأساسية معروفة للكل ولاخلاف عليها كما قال الإخوة أعلاه
أما المقومات الأخرى فتعتمد على الفروق الفردية وظروف كل شخص ولن يستطيع أي فرد مهما كان أن يصف لك روشتة النجاح السحرية لأنك ببساطة أنت من سيحدد ذلك
ولكن لي نصيحة واحدة فقط سهلة ولكنها فعالة وهي تعليق ورقة كبيرة أمامك أثناءالمذاكرة ويتم تحديد فيها هدف واضح ومباشر وليكن مثلا “الامتياز” وكلما هبط الحماس يتم النظر لهذه الورقة
وفقك الله

ما شاء الله … ان شاء الله اطبق كل كلمكم و الله يعين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختى نفين اتمنالك نجاح باهر وتكونى من المميزين فى مجال الالكترونيات والاتصالات
كل الى اقدر اقولهولك انك ذكرى كويس وبتركيز وبتعمق فى المواد لا تاخذيها بسطحيه لمجرد النجاح والتقدير حولى اذا وقفت قدامك حاجة استفسرى عنها حتى تصلى ليها ومتقوليش حفظها وخلاص حتى تكونى فهمه هذا العلم كويس وتكونى متميزه فيه عن باقى زملائك
واخيرا اتمنى لكى النجاح الباهر