هل يمكن الاستغناء عن المهندس المدنى!

السلام عليكم
انا عايز اعرف بالظبط هل يمكن الاستغناء عن المهندس المدنى لانى بجد شايف انى اى واحد ( ليس مهندس) بيبنى اى مبنى (بيت صغير -عمارة-فيلا-مدنة مسجد وغيرها…) وايضا وجد حديثا بعض المقاولين غير المهندسين قاموا بانشاء طرق
ومعظم الكبار الحديثة الذى قام بانشائها المهندسيين مأخوذة من كبارى قديمة يعنى اسطنمبة فاين الهندسة فى ذلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو التوضيح حتى اجد الدافع لكى اتعلم

المهندس المدنى اهميتة تكمن فى حل المشاكل الهندسية التى تظهر بالموقع والناتجة عن دراستة والخبرة المكتثبة بالموقع
مستحيل ان يقوم مقاول بحل مشكلة كبيرة بالضافة لذلك بعض المخططات النشائية بها بعض الاخطاء (مستحيل ان ننكر ذلك)
لذا اللذى يكتشف هذة الاخطاء ويعدلها هو المهندس المدنى
اضافة لذلك معنى امهندس هو التوفير وليس المقاول اللذى يضع الحديد بكميات كبيرة لتامين نفسة
ارجو ان اكون وصلت المعلومة

اعتقد ان الخبره كافيه لحل مثل هذه المشاكل فى الاعمال التى ذكرتها ولا يشترط التعليم الهندسى وضح لى اذا كنت مخطئا ام لا

اخى الفاضل - هل يستطيع المقاول معرفة هل يمكن تعلية عمارة سكنية او لاوما هو لازم لذلك؟
هل يستطيع وضع الحديد المناسب للقطاعات بدون زيادة او نقص
هل يستطيع بخبرتة ان يحدد من هى الكمرة التى تشيل الاخرى -
هل يستطيع تنفيذ خزانات مياة ومحطات تحلية وصرف بدون وجود مهندس
لم اقابل حتى اليوم هذا المقاول الخارق

لى سؤال بسيط الى الاخ صاحب الموضوع اذا كان كل هؤلاء يستطيعون الاستغناء عن المهتندس المدنى فلماذا يعطونهم مرتبات بالالاف و هم غير ذو اهمية كما تدعى و من ذكر لك ان الكبارى يتم نقلها بالاسطمبة هذا كلام فارغ و الذى ذكره لك لا يعلم شئ فانا مثلاً خريج 1988 و خلال هذه العشرون عام تطورت الهندسة المدنية بشكل مذهل يجعلنى احافظ على التعلم كل يوم ان امكن ذلك فمابالك انك على بداية الطريق و تقول هل هناك داع ان اتعلم … لا حول و لا قوة الا بالله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هذا الكلام ليس له اى شئ من الصحه
لو اتعلمت هندسه مدنى هتحس بفرق رهيب فى الاحساس بالدنيا وكل شئ من حواليك
هتحس بالدنيا وكل اشكالها لما تشوف شجره مايله هتحس السبب
لما تشوف ترعه لها ميول هتفهم السبب
كل شئ من جنبك هتلاقى له تفسير
مظنش المقاول الخارق يقدر يفسر ده تفسير علمى صحيح
مينفعش مقاول يقول تسليح الكمره دى اد كده لان الكمره دى بتخضع ل
moment shear force normal force
ولها critical cases
مظنش انها تقدر تتحدد من خلال الخبره
تفتكر ابسط شئ اننا لو محتاجين نشيل عمود او نزرع عمود لمبنى طويل
الحمل هيتنقل ازاى
تفتكر يقدر يحلها
ممكن تقول اه لكن فى الوقت ده ممكن يحط طن حديد كامل عشان تيقى more safe
ولو هنمشى بالمنطق ده يبقى مفيش داعى للدكتور ولا مهندسين الالكترونيات
والاحرى من ذلك ان الوقتى بتوع الدبلومات ممكن يفهموا فى الكمبيوتر عن المهندس
وعندى على كده امثله واقعيه
مفيش احلى ولا امتع من الهندسه المدنى للدراسه
واستخير الله

الاخت eng_gim حقيقى رائعة فى التعبير

بخصوص الكبارى هذا ما ذكره لى احد الاساتذة المهندسين بالجامعة وقال ان الكبرى الوحيد الذى تم تصميمه فى مصر هو كبرى 6 اكتوبر وما بعده فهو اسظنمبه منه حتى لم يغيروا فى الشكل
وانا لا انكر دور المهندس المدنى ولكنى اريد ان اجد الرد المناسب على ما يدور بذهنى كما ذكرت قبل ذلك حتى اجد الدافع لكى اتعلم ولا امل فى وسط الطريق
وارى ردك بانهم يعطونه الالاف ليس مناسبا (اسف) ولكنى اريد رد علمى وعملى لدور المهندس المدنى كما ذكر الاخرون

وبالمناسبة اذكر ما قاله الاستاذ الدكتور الصهبى (رئيس لجنة تحديث كود الاساسات على التربة ذات المشاكل)
عند انشاء محطة تحلية واجهوا مشاكل فى انشاء مدخل المحطة بسبب وجود soft clay
فلجؤا الى احد المهندسين وكان هو الدكتور الصهبى فعالج المشكله وبعد ذلك عند انشائهم اى محطة اخرى يقوموا بالاشاء على غرار الطريقة السابقة دون اللجوء الى اى مهندس …هذا ما ذكره فى احد محاضراته

أكيد ﻻ لأن المهندس فاهم وعارف هو بيعمل إيه في هندسة في الشغل في تكتيك .
والمهندس مش زي أي مقاول باطن ليه؟ لأن المهندس مستحيل يبني بناية تتكسر ، المهنس همه الوحيد كيف يبني البناية تعيش أكبر قدر ممكن من الزمن مش زي المقاول همه ((الفلوووووس وبس))

قول بسم الله وأبدا دراستك في الهندسة وربنا يوفقك وماتسمع كلام الجهال… أخوك في اللهMR.SEVEN

سيدى الفاضل موضوعك شيق لكن
الفلوس مش كل حاجه والا ممكن نعمل اى حاجه عشان نجيبها
ولو الكبارى مضيقاك قوى فى كذا تخصص تانى عندك
بس فى كل مكان هتلاقى الصالح والطالح
ولو عايز تثبت مكان لنفسك مش هيكون غير بالعلم
ولو مش حابب القسم هتتعب قوى فيه
ياريت تعرفنى انت جامعه ايه

السلام عليكم
انا الحمد لله دخلت قسم مدنى وانا مقطنع بيه بس كنت بسال عن (لماذا تجرأ العمال ولا اقول القاولون واستغنوا عن المهندسين فى معظم الاوقات ولا اقول كل الاوقات)
وموضوعى مكنش عن الفلوس ولكن كان من باب الغيره على الهندسه المدنية التى توارت فى التراب بايدى ابنا ئها
فلو تاملنا اسباب تخلف الهندسة المدنية فى العالم الاسلامى لوجدنا اهم اسبابه هو عدم حرص المهندسين المدنيين على تلقى العلم الصحيح واكتفى بالبكالوريوس وتخرج ومشى بالخبره يعنى لو لاحظت مثلا فى مدينة العا شر من رمضان كثيرا من المهندسين يضعوا سمك الخرسانة ونسبة الحديد بافتراضاتهم ويقولون اصل احنا عندنا خبره _ دون عمل جسات ودون عمل اى حسابات تذكر_ مثلهم مثل الفنى والمقاول الذى يضع افتراضاته على اساس الخبره فكان هذا السبب دافعا لغير المهندسين ان يفتوا على اساس خبرتهم
وانا فعلا مضايق زى ماحضرتك قولت من الكبارى لان ده هدفى ان اكون مهندس كبارى لان مش شايف اى تدخل من المقاولين فيه ولكنه هندسى بحت على حسب علمى الى الان
وشكرا على نصايحك الجميله :slight_smile:
انا فى جامعة الازهر

اخى الفاضل اولا ربنا يوفقك
ويجعلك من خيره مهندسين الاسلام من يغاروا حقا على العمل صحيح
لكن مع احترامى لرايك فى فرق بين خبره المقاول وخبره المهندس
خبره المقاول عن طريق السمع او العمل لفتره طويله قد يكون اساسها سليم او لا
انما خبره المهندس تاتى من كثره التعامل مع الحسابات وكثره التصميم
انت نفسك هتشوف الفرق بعد كام سنه
وده بيبقى مؤشر سليم للارتقائك ب الحس الهندسى
ولما تتعمق شويه فى الدراسه وتبدا تنزل مواقع هتعرف ساعتها
ان المقاول ممكن يعمل حاجات عشان تسهله شغله وتكون خفيفه عليه ولكنها مضره بالخرسانه
زى زياده نسبه الماء
تقليل الزلط
اختار معيار الرمل
وممكن تلاقيه بيتكلم بثقه كمان
وانت ساعتها لو مش واثق من علمك هتبقى مشكله
عموما ربنا يوفقك وتمسك بالهندسه المدنى

[SIZE=“4”][SIZE=“4”][COLOR=“Blue”]أخي العزيز أسأل الله أن ينفع بك
السؤال نصف العلم لذلك أنت على الطريق الصحيح
ذكرتني بعدة مواقف يمكن ترد على بعض استفساراتك
والدي - متعه الله بالعافية - ذات مرة قال لي - وهو غير مهندس
منزلنا هو بناه - بالخبرة - مع مقاول بدون مهندس
قلت له لكنكم بنيتموه على مدار سنوات
أي فلنقل خبرة دور في السنة
لكني في السنة الواحدة أصمم وأبني عدة عمارات
أي خبرتي أكثر - فضلا عن التعليم الهندسي
موقف آخر
أثناء إستلامي الحديد في صبة خرسانة سقف
جادلني الحداد وسأل سؤال عجيب
حديد تسليح الكمرات المفروض يكون فوقها وليس أسفلها
قلت له لماذا
قال لأننا ندوس عليها من فوق أي الحمل كله تحت أرجلنا
قل لي بالله عليك كيف كنت أفهمه بوجود عزوم موجب
moment
لأسفل …طبعا فشلت
هذا غير أن الخبرة لاتنفع في الحالات الخاصة إطلاقا
كابولي - جسر صغير بجانب جسر كبير - أعمدة شد
مثل جزء محمول لأعلى مثلا
صوامع - قباب - مدرجات الملاعب …وغيرها كثير
وإلا كان كل من نصح بدواء ما في حالة ما يكون طبيب
وخذها قاعدة
دائما ذوي الصف الثاني يحقدون على الصف الأول
ويرون عدم جدواهم
مساعد المهندس والمهندس
التمرجي والطبيب
أما الطالب - مثلك - فإن شاء الله تتغير نظرته مع زيادة العلم
وفقك الله

[CENTER][SIZE=“5”][B]
يشرفني زيارة مدونتي

يشرفني زيارة موقعي الخاص

http://www.pcpages.com/ssgaber/index.html
[/b][/size][/center]
[/color][/size][/size]

شكرا جزيلا على هذا الرد المجدى يا م/ابو اسلام
وعلى فكرة الشعر بتاعك جميل جدا

ربنا يوفقك
الشعر الهندسي ليس لي ولكنه منقول

الهندسة المدنية هو أروع تخصص عرفته البشرية.
الإبداع و ايجاد الحلول و تطبيق الفن القديم و الحديث,كلها صبت في بحر علم الهندسة المدنية.
الأبنية-الطرق- المطارات -الموانئ -الجسور - الأنفاق … الخ
كل هذا تنفيذ من؟؟؟؟
من يجد الحلول الرياضية وفق معايير هندسية سليمة عند بناء الأبراج الضخمة و السدود و الجسور المعلقة و الدائرية ؟؟ المتعهد أم المهندس المدني؟؟
شكراً

لا بل أضـــــــــــــــــــــــــــــــــن الهندسة المعمارية أروع لأنك كلما مشيت مترا واحدا إلى ووجدت مبني هو نتاج لتخطيط مهندس معماري بالأولوية الكبيرة والله أعــــــــــــــــــــلم
وعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوا علــــــــــــــــــــــــى الإزعــــــــاج

هل تعرف معني الهندسة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ان الهندسة هي عملية حياكة علمية تنفيذها بالتكنيك وذلك لسد الحاجة بواقعها العملي وتستحث كوامن الشعور بقيمتها الجمالية

ان المهندس المدنى هو الميسترو الذى يتبعة كل العازفيين أقصد كل المهن فهو الذى يقرر متى يبدئ هذى النشاط ومتى ينتهى و كيف تتداخل الانشطة دون ان تربك الموقع ثم أن المقاول دائما يقع في إحدا الخياران إما التوفير المدمر أو الاسراف عندما يخاف من أمر ما أما ألأمهندس يعرف مقدار كل شئ