أكتب أى سؤال عن الهندسة البحرية هنا؟

(أمير البحر) #101

مشكور أخي هذا الكتاب موجود لدي لكن كنت اتمنى ان تتوافر مقالات علمية عن هذا الموضوع

(ALOOLY) #102

ما رأيك ياخي العزيز بالملاحة البحرية التى تدرس في الاكادمية الاردنية للعلوم البحرية إني اتمنى ان اصبح قبطان سفينة فهل تنصحني ان اترك الهندسة المدنية والتحق بالآكادمية الاردنية للعلوم البحرية ام لا

(khaled.b) #103

انا مهندس بحري تخرجت العام الماضي و حابب اعمل ماجستير في الهندسة البحرية في مصر ارجو تزويدي بالمعلومات اللازمة وعن شروط القبول انا متخرج من جامعة تشرين بسوريا و بدي اسأل عن فرص العمل كمان في حال نلت شهادة الماجستير

(Bassoom) #104

ممكن تعمل فى الأكاديمية البحرية أو فى كلية الهندسة جامعة الأسكندرية
للأسف ما عنديش فكرة عن التفاصيل

(رجل البحار) #105

marainy_dai شكرا لك أخي على هذه المعلومات بس الله يخليك بتمنى مساعدتك بالاجابه على سؤالي واللي هو :
كيف مبدأ التسجيل في فرع الهندسه البحريه نوع دورات يعني رسوم التسجيل وسنين الدورات حتى التخرج
بتمنى منك الاجابه السريعه لاني عنجد ضايع بهالموضوع وبدي سجل بالفرع بالشهر 2 انشاء الله …
وشكرا الك مره تانيه …

(marine_track) #106

بسم الله الرحمن الرحيم
الاول أحب أشكركم على المنتدى الجميل دوت انا بجد والله كنت مبسوط اوى لما بالصدفة بكتبت فى البحث " هندسة بحرية " كنت قاصد إنى أدور على بعض موديلات جديدة لماكينات caterpiller 34012 marine وبعد الاسبير بارتس بتاعتها

فعلطوووووووول إشتركت فى المنتدى
احب اعرفكم بنفسى … انا اخوكم مهندس أمير الاقصرى … من الاقصر انا يمكن اكون كبير شويه … انما مش مشكلة عادى بئا ياريت تسمحولى اكون زميلكم فى المنتدى وانا تحت امر اى مهندس اتو مهندسة فى اى سؤال ان شاء الله ربنا يوفقنى واجاوب عليه فى مجال الميكانيكا البحرية … طبعا ده مع احترامى الجامد للمهندس marin_die … وياريت يسمحلى انى افوز معاه ولو بجزء بسيط من إفادة اخوانى المهندسين الجدد فى المجال … قال رسول الله صلى الله عليه وسلم “” من كتم علما ألجم بلجام من نار يوم القيامة " صدق حبيبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم
او زيارتى فى فروع شركتى … شركة مارين تراك للأعمال البحرية وصيانة محركات الديزل … الفرع الرئيسى بالاقصر
ومنتظر منكم الاسئلة بعون الله … واعذرونى ان تأخرت عليكم فى الردود بس أكيد حيكون لظروف شغل او سفر …

اخيكم فى الله … م. أمير الأقصـــرى

(أمير البحر) #107

ألكل في المنتدى بيرحبو فيك
نورتنا
انشاء الله الفائدة للجميع

(msms5555) #108

أنا معى دبلوم صناعى قسم ميكانيكة ديزل ومعى باسبور أسود وحتميات من الاكاديميةوأعمل فى الوحدات البحريةلاحدى الشركات المصرية من الممكن ان أخذ كورس الهندسة البحرية من الاكاديمية البحرية بالاسكندرية وزى سلوك ممتاز أرجو ان تفيدونى بكل الخطوات اللى اعملها و الورق

(Bassoom) #109

اللى أعرفه…إنك ممكن تاخد كورس مهندس تالت أ
و بعدين كورس مهندس تالت ب
و ساعتها حتبقى شهادتك مهندس تالت
علشان تاخد الكورسات لازم يكون معاك خدمة بحر لفترة معينة

أما باقى التفاصيل فممكن تعرفها من الأكاديمية
هات رقمهم من الدليل و كلمهم

(ahmed tarek) #110

السلام عليكم
ازيكم يا احلي شباب هندسة بحرية في الدنيا
احب اعرفكم الاول بنفسي
انا اسمي احمد
اولي هندسة الزقازيق
قسم الهندسة الميكانيكية
انا لسة شايف المنتدي الناهردة وعجبني جدااا جداا جدااا من اي منتدي هندسة تاني
وانا بتصف المنتدي لاقيت قسم الهندسة البحرية فشوفت المواضيع والاعضاء وبصراحة مواضيع كلها ممتازة واعضاء كلهم زي العسل
وحبيت اني انضم لكم واكون عضو معاكو
بس للاسف
انا مش هندسة بحرية
وبخضوص الموضوع دا انا حبيت استفسر استفسار ضغير ومهم جداا يا شباب بالنسبالي
دلوقتي انا عاوز احول ان شاء الله القسم بتاعكوا في هندسة الاسكندرية بعد ما اعدي اولي ميكانيكا الزقازيق علي خير يارب قولوا امين هههههههه
المهم هل ينفع ليا التحويل ولا لاء بجد انا عاوز اعرف ينفع ولا لاء
انا كنت ناوي انزل الاسكندرية ان شاء الله في اجازة نص السنة اسأل هل ينفع ولا لاء
ياريت يا احلي شباب تفيدوني بجد
وياريت تقبلوني عضو معاكو ونكون اصحاب
اسف ان كنت طولت عليكوا وربنا يوفقكم ويوفقني في الامتحنات
وكل سنة وانتم طيبين

(ghamsa4h) #111

هل بالامكان وضع مولد كهربائ يبدا حركتة بالبطاريات وليس الهواء المظغوط وهل يتوافق مع قونين ال Imo

(Bassoom) #112

حتلاقى الكلام ده فى SOLAS chapter II-1 Part D
بس خلى بالك الكلام ده بيختلف حسب نوع المركب و عمرها و ممكن كمان حسب العلم اللى بترفعه

(البحار2) #113

هاى عليكم …

انا عملت الباسبور الاسود ( دبلوم كهرياء )

والمفروض انى اخد الحتميات من الاكاديميه البحريه بالاسكندريه

عايز اعرف وقت الدورة وتكليفها ومواعيد التقديم

وعايز اعرف كمان بعد ما اخد هم ممكن اكمل ازاى

او ايه الدراسات المتاحه تانى ليا علشان اعلى مستوايا علميا وايه الشروط

وشكرااا…

(Bassoom) #114

الحاجات دى محدش حيقدر يرد عليك فيها غير الأكاديمية
خد رقمهم من الدليل و إتصل

(system) #115

بسم الله الرحمن الرحيم
س-لدى يخت حديد صغير طوله16 متر اريد تركيب محرك ديزل
نوعه جاردنر 160 حصان وفرينو 1/2 فهل يتناسب هذا المحرك مع اللنش ونا هو الرفاص المناسب؟

(system) #116

بسم الله الرحمن الرحيم
س-لدى يخت حديد صغير طوله16 متر اريد تركيب محرك ديزل
نوعه جاردنر 160 حصان وفرينو 1/2 فهل يتناسب هذا المحرك مع اللنش ونا هو الرفاص المناسب؟

(system) #117

اتمنى من المشاركين في المنتدى مساعدتي في الحصول عل أي معلومات حول تكنولوجيا رفع السفن الغارقة على أعماق ضحلة وحبذا لو توفر مقطع فيديو أو صور فوتوغرافية والشكر للجميع … وسيم

(system) #118

هل تملك اي معلومات في مجال رفع السفن الغارقة ارجو الرد السريع

(system) #119

نحن شركه تعمل فى مجال للاعمال البحريه ولقد قمنا بانتشال بعض السفن العالقه
فى الشعب والاماكن الضحله وهذه الاشياء تتوقف على ظروف الشحوط والمكان الذى تمت به عمليه الشحوط وحجم المركب
وللتواصل:
b.edo.20@hotmail.com
0020128606303

(system) #120

ارجو المساعدة أعمل بحث عن الشحوط فى المراكب النيلية واريد تعريف علمى دقيق عن الشحوط