السلام عليكم(اخوكم لسه في اولي مدني ومحتاج النصيحه)

السلام عليكم
في البدايه احب اهناكم علي الموقع الغير عادي ده واتمني للجمبع التوفيق
ثانيا انا في اولي هندسه مدنيه لسه وعندي رجاء من الجميع اللي عنده اي نصيحه او معلومه ممكن تفيدنا انا واللي زيي اللي لسه في اول الطريق ميبخلش بيها علينا عشان نمشي كويس في الدراسه
وفي النهايه انا سعيد جدا اني بقيت عضو في هذا المنتدي القيم جدا جدا جدا
ووفقنا الله جميعا اللي الخير
تحياتي وسلامي اللي الجميع

السلام عليكم اخى احمد واهلا بك وسط اخوانك فى الله و هذا التجمع الاخوى و يارب تجد ما يفيدك هنا و انصحك اخى بالتقرب من الله و حضور محاضراتك و السكاشن هذا ببساطة و افسح المجال لاخوانى واساتذتى فى المنتدى ليعطى كل منهم نصيحته التى يراها فى صالح الاخوة اللى فى سنة اولى

أخي الكريم وفقك الله في دراستك
حدد نوع النصيحة التي تريدها في أي مجال أو بخصوص أيه علشان ندلك
وأي سؤال فني أكتبة علشان نسهلك أمورك

اهم شيء حضور المحاضرات والسكاشن
اتعلم برامج كتير الكلية مش هتعلمك برامج
ابتدى التعلم الان
ركز على المواد التخصصية زى الخرسانة و الطرق والصحية الخ

حول كهربه احسن نصيحه اخويه من بكالوريس هندسه مدنيه

السلام عليكم على فكره المدنى قسم جميل جدا انا كنت مش بحبه لكن وانا ف سنه تالته ابتديت احس معنى القسم لانى ابتديت ادرس حاجات كتير مفيده ومركزه مش عامه بس نصيحتى لك بلاش تستسهل اذا كنت ممن يتيح لهم نظام الدراسه مواد اختياريه فالكليه اساس المهندس وكما ستتعلم لاحقا الاساس هو اهم اعضاء المبنى واجتهد فكل لحظه اجتهاد اليوم تحميك ف الغد واحذر رفاق السوء مع اجمل امنياتى ان تصبح مهندس ناجح

السلام عليكم
أخي في الله
أنا طالب بالصف الثالث مدني بهندسة عين شمس
وقد وجدت الآتي:
1- ابتعد عن المحبطين وكثيري الشكوى ومهولي الأمور.
2- احذر العلاقات العاطفية والتزم بتقوى الله تسلم.
3- عليك بالسؤال وتحري المعلومة.
4- خذ من خبرات من سبقك من نفس القسم والكلية والجامعة لتعرف ما هي مفاتيح كليتك وقسمك الخاصة، وخذ آراء متنوعة من أكثر من فرد.
5- ابتعد عن المشاكل مع الأساتذة وابتعد عن السياسة في الجامعة تسلم.
6- للأبحاث عليك بالانترنت والمنتديات الهندسية مثل هذا المنتدى الرائع الغني حقا بالكتب والبرامج والذي من الممكن أن يفتح لك أبوابا إلى مواقع هندسية كثيرة جدا، وكما نصح أخونا في الله [COLOR=#000000]a_hassan83[/color] عليك بتعلم البرامج التي تفيدك مثل الأوتوكاد والساب.
7- لا تنسى نصيبك من الترفيه الحلال والأنشطة الجامعية المفيدة، والمفيدة فقط !!
8- عليك بإرضاء والديك فهما إحدى أهم أسباب النجاح حقا.
9- عليك ببذل الكثير والكثير والكثير من المجهود في المذاكرة وحل التمارين ولا تنسى أخذ النصيحة ممن هم أهل الخبرة في الكلية عندك.

وأخيرا لا تنساني من صالح الدعاء :slight_smile:

الهندسة المدنية من أحسن التخصصاتزز لقد احسنت الإختيار. اذا احتجت أية مساعدة في أبة مادة فلا تتردد بالسؤال و سوف اساعدك

اتمنئ لك كل التوفيق وبس اطلب والكل حاضر للمساعدة
الله يوفق الجميع ادعو الله و التزم بالقراءه تحياتي الخاصه