اول رسمة بالــ SolidWorks

واخيرا تم التجميع …

ويلي بعدو

وين الشهادة يابو انس

اللي وعدك بيها يعطيهالك

والله من عيوني يا عمار، بنسويلك اختبار إن شاء الله ولو اجتزته بمنحك شهادة ممارس معتمد من المهندس ووركس. بس علشان تمر فيها بسلام لازم تكون مستعد قبلها إن شاء الله لأن فيه أسئلة بتكون ما هي متعلقة بالرسم بتكون فيها بعض معلومات واستخدمات أخرى للبرنامج. على العموم شوف هذا الاختبار التدريبي وبنساعدك فيه ولما تنهيه إن شاء الله بتكون مستعد تماماً دخول اختبار المهندس ووركس للحصول على شهادة “ممارس” وبعدها إن شاء الله بنمنحك تذكرة مجانية لدخول الاختبار الرسمي CSWA فور توفر تذكرة لنا إن شاء الله.
http://www.g-wlearning.com/CAD/9781605253343/student/resourceCenter/PDF/CSWA_Exam_Practice_Questions.pdf
بس آيه رايك، بالمصري بيقولوا “الحركة بركة” لما كانت عمال تطرح أسئلو واستفسارات فقط كنت واقف محلك، ولما بس حركت رجلك أصبحت بتجري على طول، ما في حبو ولا مشي :slight_smile:

مشكور يا ابو انس …

ان شاء الله اطور من مستواي اكثر علشان اقدر ادخل الامتحان …بس انت ايه رأيك بالرسمة ؟؟

كلامك تمام يا ابو انس

والله يا عمار وبدون أي مجاملة انا سعيد جداً بيك في المنتدى وبتقدمك السريع في البرنامج، لأنك ترجمة حقيقية لأحد أهداف المنتدى، وإن شاء الله تكون أنت بادرة لمشاركة باقي أخواننا من العراق حتى نكون ربطنا العواصم الحضارية الإسلامية ذات التاريخ العريق في الدولة الإسلامية، العراق-الشام-مصر ولعل إن شاء الله ربنا يرزقنا بمحترفين من المغرب (يعني بلاد المغرب من تونس لموريتانيا) عاصمة المرابطين فساعتها فساعتها ممكن نعلن “إمارة هندسية” في منتدى المهندس هههههههههههه. بجد نفسي أشوف منتدى المهندس يجمع كل هذه العواصم في مكان واحد لعمل هندسي مشترك، إن شاء الله يوم بالأيام بيكون.

حاول ترسم دى - لو رسمها ممكن تاخد كأس العالم

السلام عليكم

شباب في الرسمة الاخيرة الي وضعها الاخ eng.mohamedsamy

وجدت رسمة البستون فيها مقطع A-A سؤالي هو
ارسم البستن على حده وبعدين ارسم ال A-A ؟؟؟ او كيف

ياريت لو يكون الشرح على غير مثال علشان اقدر اطبق

أخي عمار هذا المقطع لتوضيح أبعاد البستون من الداخل

ولكن لو إنت حابب إنك ترسمه فيمكن ذلك بمنتهى السهولة من أدوات الدروينك
بعد ما تخلص رسم البستون تفتحه بالدروينك ثم من اداة سكشن فيو و بكبسة وحدة يتم عمل المقطع تلقائياً

شكرا اخي عزام جاري العمل عليه …

بعد الاطلاع والمحاولة مع الرسمة وجدت فيها نوع من الصعوبة

لذلك قررت ان اتابع دروس الدكتور داني لاطور من مستواي اكثر وبعدها ارسم الرسمة علشان آخذ كاس العالم

شرايكم ؟؟؟

امسك!!! بدأنا الفلسعة هههههههههههه، آيه اللي وقف أدامك؟

يا ابو انس الصراحة البستون لا استطيع فهم رسمته

يعني المقطع A-A ورسمة البستون الرئيسية لخبطت دماغي

ومش عارف ابتدي بايه

ياريت مساعدة لتوضيح طريقة رسم البستون الي في الملف

[SIZE=“4”][COLOR=“DarkGreen”][CENTER]

للأمانه ولحتى ما تنظلم أخي عمار, الأبعاد على الرسم مو كتير واضحه
أو على الأقل أنا هيك شفتها, ولهذا السبب, في أبعاد (مثلاً الإرتفاع
الكلي للبستون) قدرتها تقدير بهدف بس إكمال الرسم, وإعطاء طريقة
من الطرق الممكنه لرسم البستون لأخي عمار.

شوف الملف المرفق.

[/center][/color][/size]

راح اجرب ارسمها من جديد

هو أنا رسمتها ولم افترض أبعاداً ولكن افترضت بعض العلاقات. أنا أرى أن الرسمة فعلاً ليست دقيقة في تقديري ومتعبة في فهمها. الرسمة كسوليدووركس مافيهاش افتكاسات بس أظنها مرسومة خطأ.
آيه رأيكم؟

بما إن الرسمة اللى فاتت صعبة ليك اوى كده
خد الرسمة دى سهلة شويتين

هو دة الكلام الحلو

ابتعاد عن التصميم بحبيب القلب SolidWORKS بسبب مشاغل العمل المرهقة جدا جدا …

من بكرة ان شاء الله راح اعاود التصميم …

دعواتكم