اول رسمة بالــ SolidWorks

اللي بعده يا عمار، إنك انت نفسك تنظر حولك وإذا رأيت شئ حاول ترسمه، براد الشاي اللي بتصب منه الشاي، الطاولة اللي انت حاطت عليها الكمبيوتر الآن، باب غرفتك اللي انت لسه فاتحه وهكذا، فإذا واجهت أي صعوبة تسأل عنها.

بجانب ذلك أظنك فعلاً محتاج تشاهد دروس سوليد بروفيسسورس أظنك لن تجدها مملة هذه المرة، لأنك ستكتشف أن في كل درس معلومة أو حركة جديدة هاتتعملها.

يعني أنا أمس كنت أشاهد دروس بدائية جداً في البرنامج (في الاسكتشات اللي هي أساس أساسيات البرنامج) ونتج عنها إني لأول مرة اعرف خاصية dynamic mirror وهكذا انت تبني معرفتك بالبرنامج.

اخي محمد ممكن رسمة جديدة علشان ارسمها

أعتقد أنك أجتزت مرحلة التقليد - ادخل بقي فى مرحلة الابداع و بالبلدي كده " أقعد ألعب على البرنامج " علشان متعملش زيي كده و تنسي - شوف الادوات - شوف أنى أداة تختصر وقت و مجهود

شوف انت محتاج البرنامج فى إيه ؟؟ تصميم و لا تحليل و لا لوح فنية

يعنى انا بستخدم البرنامج فى مشروع التخرج حاليا فى التصميم و دراسة الحركة و اختيار المواتير و الاجهادات على المواتير

احتفظ بصورة من كل رسمة رسمتها و أعمل portfolio

أخي عمار إفعل مثل ما قال لك الأخ أبوأنس و الأخ محمد سامي

لكي تكون مستعد عند حصولك على تذكرة إمتحان CSWA

وذلك في أول فرصة إن شاء الله

طبعاً عمار ما هو بهذه المرونة، يعني مثل ما طلع روحنا :slight_smile: علشان يبتدي بالبرنامج، فممكن يطلع روحنا مرتين تلاتة تانيين علشان ينتقل من مرحلة التقليد لمرحلة الابتكار :slight_smile:

طبعاً أنا أمزح معك يا عمار واحنا صرنا أصدقاء خلاص. بالمصري “دوس بقى يابني وشد حيلك” عاوزينك تنتقل من مرحلة تقليد الرسم، لمرحلة محاكاة ما هو محيط بك، حتى تصل إن شاء الله لمرحلة تعديل ما هو موجود، لكي تختمها بآخر مرحلة وهي الإبداع الذاتي وإنك يكون لك تصميماتك الفريدة والخاصة.

والله كلامكم عين العقل …

سابقا انا كنت اصمم واعمل على برنامج 3DS max والخطأ الي اقترفته انه بقت اعمل محاكاه لتصاميم موجوده اصلا(تقليد) لذلك حسيت نفسي ما تطورت من ناحية ايجاد فكرة مناسبة لعمل مناسب …

شكرا لكم اخوتي وراح ابتدي مرحلة جديدة + متابعه دروس دكتور داني وسوليد بورفسور …

ظهر الحق وزهق الباطل

[CENTER]

[/center]

رسم جميل موفق انشاء الله