حكايتي أنا والهندسة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هذه تعتبر اول مشاركه ليا فى المنتدى الاكثر من رائع
و الموضوع جميل جدا جدا جدا جزى الله كاتب الموضوع خيرا
منذ طفولتى الهندسه دى عمرها ما كانت حلمى ابدا لحاجه بسيطه اوى انى كنت فى التعليم الأزهرى ومفيش كليه الهندسه للبنات
وزى اى طالبه كان حلمى ان ادخل كليه الطب واحمل لقب((دكتوره))
والحمد لله كان ترتيبى الأول فى جميع المراحل على المعهد كله والكل كان يتنبئ بدخولى كليه الطب 0
كانت الدنيا جميله اوى فى نظرى حتى جاء اليوم الذى لاينسى ههههههههههههههههههه
يوم ظهور النتيجه وحصلت على مجموع لا يؤهلنى لدخول كليه الطب ( يابشمهندسين
ويا بشمهندسات اللى وراى حاجه ممكن يخرج لأنى شكلى هطول هههههههههههه)
نكمل الحمد لله كانت درجاتى كلها متوقعه ولكن الغير متوقع ان انقص فى القرأن الذى احفظه عن ظهر قلب ولله الحمد 4 درجات اللى كان بيهم كان ممكن ان ادخل الطب او الصيدله طبعا كان مفيش هندسه
فى الوقت ده تذكرت قوله تعالى (وعسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم)
فى بادئ الأمر دخلت كليه العلوم قسم الكمياء وانتم طبعا عارفين معامل وحياه لا تطاق استحملت
فى يوم من الأيام كنت رايحه الكليه وسمعت خبر كنت مش مصدقه حسيت انى بحلم
خبر افتتاح كليه الهندسه والحمد لله مجموعى كان يؤهلنى لالتحاق بيها
كان عندى امتحان فى اليوم ده فى كليه العلوم سبتوه على طووول ورحت قدمت فى الهندسه
روحت البيت سالؤ نى عملتى ايه فى الامتحان قولت ليهم مش حضرته
ومش رايحه الكليه دى تانى هههههههههههههههه
طبعا اتخضتوا قولت ليهم انى حولت بيحسبونى حولت لكليه نظريه
قولت لهم انى حولت للهندسه طبعا مش صدقوا نفسهم ههههههههههههههه
شوفتوا حكايتى مع الهندسه ازاى جميله صح
انا دلوقتى فى 3 هندسه قسم نظم وحاسبات
وكمان ايام ان شاء الله بس ادعولى انجح واكون فى 4
انا سماعكم بتدعولى اللهم آمين
اكيد انا طولت عليكم سامحونى بس انا حبيت اقولكم حكايتى الشاقه هههههههههههه قصدى اللذيده مع الهندسه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا سعيد جدا لاْنضمامى بهذا المنتدى

أهلا بيكي بين اخوانك في منتدى المهندس ونامل ان تكوني قد وفقت الى اختيار مكان لك هنا بين اخوانك
جزاكي الله كل الخيرعلى المرور والمشاركة
فعلا حكاية اكتييييييييييييير جميلوة و تثبت انك انسانة صابرة وطموحة
وفعلا الانسان ما بيعرف من وين الخير بكون
وسبحان الله وارادة الله هي التي تغلب كل شئ
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم
وانت لا طولت ولا شئ بالعكس اكتييييييييييير ممتعة
وان شاء الله موفقة
ونتمى بقائك هنا اخت لنا

اهلا و سهلا فيك أخي الكريم محمد
واحنا اسعد ان شاء الله بانضمامك الى منتدانا
وفي انتظار مشاركاتك وابداعاتك

هذا الموضوع شيق جدا حتى يستفيد منه اى قارىْ
والان سوف احكى لكم مشوارى مع الهندسسسسسسسسسسسة
منذ المرحلة الثانوية وكانت امنيت حياتى ان ادخل كلية الهندسة
مع العلم انى كنت تعليم فنى نظام الثلاث سنوات وكان هذا الحلم صعب تحقيقه ختى انهيت هذه المرحلة والتحقت بالمهد الفنى الصناعى وكنت قسم ميكانيكا وبفضل الله اجتهت فى الدراسة والتحقت فى كلية الهندسة وهنا كانت الصدمممممممممممممممممة
دخلت فى اول يوم فى الدراسة وحسيت انى مش حكمل فى هذه الكلية
لما لقيت من صعوبة ولكن بفضل الله اجتهت وعزمت على ان انجح و الحمد لله نجحت ودخلت قسم ميكانيكا قوى لانى احب هذا التخصص جدا
مع العلم ان هذا التخصص من اصعب اقسام الكلية كما تعلمون والحمدلله انا الان فى اخر سنة فى الكلية فادعو لى باتوفيق والنجاح
وانصح كل اخ وكل اخت اولا بتقوى الله لقوله عز وجل
(ومن يتقى الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب)
وان يجتهد فى حياته وينوى ان ينفع المسلمين بهذا العلم
وجزاكم الله خيرا

الله يوفقك يارب أخي محمد
فعلا الانسان اذا صفى نيته مع رب العامين ما راح يخيب امله
والحمد لله قدرت تحقق مناك
وان شاء الله بتتخرج بنفس راضية من الكلية
وموفق بحياتك
وفعلا " ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب"
بارك الله فيك

السلام عليكم
أولا أحب أشكر الأخت روان علي الموضوع
ثانيا أنا مستغربة جدا من قصة الباشمهندسmsobhy ولكن القصة طبعا كلها كفاح والله يكون في العون
ثالثا أحب أن أحكي قصتي
أنا كان حلم حياتي الهندسة والحمد لله ربنا وفقني في المجموع ودخلت الكلية
كنت في إعدادي بفكر في قسم مدني ولكن بعد ما رأيت أختي والتي كانت بالفرقة الثالثة من الكلية في هذا القسم صرفت نظر خالص
ثم فكرت في قسم قوي لأني بحبه جدا وبحب الرسم جدا جدا جدا
وفي يوم من الأيام بعد نتيجة الترم الأول قابلت دكتور مادة اللغة وكنت بحبه جدا وسألني علي نتيجتي والحمد لله كانت النتيجة كويسة وسالني علي القسم إللي ناويه أدخله فقلت له قسم سفن وذلك من باب المجاملة فقط لأنه كان دكتور بهذا القسم فأخذ الكلام جديا وقال لي فكرة ممتازة وذلك لأن القسم عندنا في جامعة قناة السويس عدد الطلبه به قليل جدا وفرصة ان أتفوق في هذا القسم كبيرة وجاءت الفكرة من هنا وكبر الموضوع في دماغي ودخلت سفن والحمد الله أنا فلسه في سنة أولي وطلعت الأولي بإمتياز
والسلام عليكم

مشكوووووووور قنديل البحر على الرد والمشاركة
سبحان الله الانسان ما بيعرف كيف اموره راح تسير ولكن في الاول والاخير الخيرة فيما اختاره الله واكيد ربنا اراد لك الخير في هذا القسم وهذا التخصص
وان شاء الله دايما بالمرتبة الاولى وامتياز على طول
وموفق قنديل البحر بحياتك العلمية والعملية باذنه تعالى
بارك الله فيك
والى الامام دوما

baraa you are perfect but ineed your help istudy like you but…

شكرا على المشاركة اختي الاء
واتفضلي اختى واحكي الي بدك اياه
نحن بالانتظار

لقد اعجبني الموضوع كثيرا وبدا ينمو بداخلي فضول لمعرفة سبب دخول كل واحد من الاعضاء لهذا المجال الواسع.

اما بالنسبة لي فأنا بعد نهاية الثانوية العامة كان لدي فضول للدخول الى هذا المجال
مع اني كنت احب ان اختص في مجال الاعلام, الا ان فضولي الشديد شدني الى هذا المجال لكي اكتشف خفاياه.

ومع انني اواجه بعض المتاعب في هذا المجال قليلا الا اني احببته.

ولكن اريد خدمة من كل من يقرأ هذا الرد ولديه دراية كافيه في هذا المجال ان يساعدني
في المشكلة التي تواجهني.

وهي اني سرت في طريق خاطئ حيث انني لم اتبع تسلسل معين في دخولي هذا المجال الى ان اختلطت علي الأمور.

فأرجو ممن لديهم خبرة في هذا المجال ان يوافوني بنقاط اتبعها في التعلم والخوض في هذا المجال وماهي ترتيبها ,حيث ان اختصاصي هو ( هندسة شبكات واتصالات) .

شاكرين لكم حسن تعاونكم

ربنا يوفقك

اذيك انا عضو جديد

بسم الله الرحمان الرحيم
والله اسعدني كثيرا هدا الموضوع الهادف
احسست كاني في اسرتي
لدلك ساقص عليكم قصتي مع الهندسة واتمنى ان لا اثقل عليكم
في الحقيقة حلمي كان مرتبطا باي شيء يتعلق بالرسم مند الصغر حيث كنت اعتبر ه راحة لنفس
ومند دراسة الاعدادية وانا اعمل من اجل تحقيقي حلمي وهو الهندسة المعمارية
اجتهدت وعملت من اجل الحصول على مجموع يؤهلني لدراسة تخصص رياضيات في الثانوية
وفعلا حققت هدا
وبدات مشواري الدي احسست باني سوف احققه لكن ليس كل ما يريده المرا يتحقق
حصلت ضروف صعبة لم استطع ان اواصل اجتهادي في هده الشعبة واحسست باني
ضائعة وتائهة
اصيبت بالاكتاب و القلق وفعلا تاثرت ولكن في الاخير فكرت وفكرت الى ان اعترفت بالواقع
وفي الاخير نجحت لكن لم احصل على مجموع يدخلني كلية الهندسة
لكن رغم دلك ادخلني مجموعي معهد الاعلاميات
واخدت دبلوم في الاعلاميات
وفي الاخير
تحققت امنيتي
اتتني فرصة العمل في مكتب هندسة
وكان وضيفتي في الاعلاميات
لكن مع مرور الوقت قررت ان اتعلم واعرف اكثر عن الهندسة فصرت ثقنية هندسة معماري وساعدني دلك كثيرا لمعرفة الكثير في هدا الميدان
رغم انني لم لم احقق حلمي ولكن احس باني حققته الان بعملي في المجال الهندسي
كتقنية ومساعده للمهندس
والحمد لله راضية عن نفسي ولله الحمد
اتمن ان لا اكون قد اطلت عليكم ولكن لانني احسست براحة معكم جعلتني اقص عليكم كل مراحلي دراستي
اشكركم كثيرا على هدا الموضوع
اختكم امل جديد
وفقكم الله

بصراحة
اعجبتني جميع المواضيع …انا حاليا ادرس سنة ثالثة ثانؤي هندسية(ثانوية تخصصية) بصراحة يا اخواني النظام هذا مش نافع على الاطلاق لأن كل اللي بيدرسونا ابلات تخصصهم فيزياء(معهد عالي او جامعة) وهذا النوع من التدريس محتاج مهندسين خصيصا لكن ويييييييينهم؟؟؟؟؟بصراحة لو تشوفوا وضعنا…ميؤوس منه نهائيا والتعليم لا يعيرنا اهتمامه على الاطلاق والمشكلة الاكبر انه احنا شهادة السنة الحالية فماذا اعمل فالشكوى هنا لاتفيد…ساعدوني ارجوكم فانتم اخوتي الكبار.

اختى روان شكرا اوى على الموضوع جامد دة وانا احب المشاركة فية بصى يا ستى انا حكايتى بيتحكم فيها القدر شوية يعنى انا عمرى ما حبيت الهندسة لكن كان نفسى ادخل كلية حاسبات ومعلومات لكن بابا كان عايز ادخل هندسة انا مش دخلتها غصب بس دخلتها عشان انا بحب بابا وحبيت ارضية كمان اللى انا اكتشفتة بعد ما دخلت انى جدتى زمااااااااااان اووووووووووووووووووووى دعتلى شافت بنات وشبان داخلين كلية هندسة شبرا راحت دعت انى ادخلها والظاهر انى كان بينها عمار جاممم اوى بين ربنا فاستجاب بالفعل المهم انى دخلت وكنت ناوية ادخل قسم اتصالات لكن للاسف مجموعى كان يدخلنى كل الاقسام ماعدا القسم اللى انا عايزاة مع انى كنت بذاكر والله يالله ودخلت قسم الهندسة الميكانيكية لانى كان فى دكتور بجد بجد الله يباركلة هو الى حببنى فى الكلية وكمان فى القسم دة غير انى فى السنة الثانية منن دخولى القسم صادفت الحب لاول مرة ويارب نكمل على خير وانا دلوقتى فى سنة تالتة واسفة اوى اى طولت عليكم لكن فعلا الخيرة فيما اختارة الله وايضا انت تريد وانا اريد والله يفعل ما يريد

بسم الله الرحمن الرحيم

انا بقي دخلت هندسه في غلفة من نفسي يعني كنت كاتب كليات طب وصيدله وعلي فكره انا كنت مجموعة شاملة في مصر المهم يعني وفي وسط الزحمة كتبت طب بيطري ثم بعد ذلك كتب هندسه وجات لي طب بيطري القاهرة ورحت فعلا هناك وكنت ناوي ادرس طب بيطري ودخلت الكلية ولقيت مكتوب كده قسم الدواجن ومدرج الماعز حسيت اني مش في كلية وحسيت اني ؟؟؟؟؟ مش لازم نقولها المهم قلت للموظف عايز احول هندسه القاهرة ومجموعي جايبها قال لي التوزيع اقليمي روح علي الفيوم كنت مخنوق جدا لاني كنت عايز ادخل هندسه طبيه علي اساس يعني اقرب من مجال الطب المهم رحت مدمر نفسيا لان القسم مش في هندسه الفيوم وفي التيرم الاول انتظرت ان الملف يتحول من طب بيطري علشان ييجي الفيوم ما جاش المهم يعني بدات اقلق وما كنتش اعرف ان امتحانات الميدتيرم دي ليها لازمه وبدات حتي ما ا حضرهاش لحد ما لقيت نفسي في التيرم الاول معايا كل المواد راسب فيها وكنت حزين جدا ولكن المواد الدراسه فيها متصله التيرم الاول بالتيرم الثاني المهم يعني قررت اني اقف امام الشيطان اللي خلاني مش باذاكر وباسرح في حاجات اني عايز ما اكملش الكليه وعلي فكره انا بردوا كان نفسي ادخل كليه حاسبات ومعلومات واهلي رفضوا بشده المهم يعني التيرم الاول عدي عليا والتيرم الثاني ذاكرت كويس حتي اني اتذاكر اني جبت درجات شبه نهائيه ولكن تقدير التيرم الاول كان مدمر اصبح التقدير كله مدمر وفعلا طلعت بمقبول ودخلت مدني بعد ما كان نفسي ادخل هندسه طبيه واحول القاهرة يعني وفعلا دختلت مدني وشديت حيلي كويس بس تقدير اول سنه كان رديئ للغاية و طلعت بتقدير مش كويس فقررت اني اتوكل علي الله في كل شيئ والحمد لله علي كل حال اتاني فرص عمل في مكان شبه جامعي وهذا المكان كان اول شرط فيه اني احضر دراسات عليا وحسيت ساعتها ان ربنا ييسر لي الحال حتي اكون مثل المتفوقين وللاسف تقدير الكلية ده بيلازم الانسان طول عمره وللاسف تقديره ماكانش عالي والحمد لله علي كل حال وعلي فكره لما انهيت دراستي عرفت ان هندسه افضل مليون مره من طب وصيدله وانها الابداع فعلا علي فكره انا احب الكمبيوتر جدا وباستخدم برامج الكمبوتر في التطبيقات الهندسيه

عموما لكم جزيل الشكر ووافر التحية والاحترام

والسلام علكيم ورحمة الله وبركاته

اما انا فنت افكر في التخصص مند السن 9 فكان مجرد حام طفل صغير نباقي تلاميد الاعدادي فبقيت مصر على الاعلام الالي حتى الجامعة

شكرا على هذا الموضوع الحلو
الحقيقة أنا طول عمري كنت أحلم فوت عمارة بس ما بعرف ليش وقت الجد حسيت حالي بحب المدني وهيك دخلت مدني و أنا فرحانة فيه وحابه فرعي بس ما عم بنجح فيه بسهولة يمكن الدكاترة عنا معقدين النجاح شوي و أنا جديدة بالمدني و جديدة بالمنتدى يا ريت استفيد من خبرات الأعضاء القدامى

بالعكس الموضوع جدا جميل
وانا ما بطول عليكم لسبب واحد ان قصتي نفسها بالضبط قصه العضو(baraaa)بس الفرق اني انا درست اول ترم من الهندسه وبعدين قررت اني ادرس علوم الاحياء فرفضوا الاهل وبعدين اخترت احب ماده لي بعد الاحياء وهيا الكيمياء ومن هنا تخصصت هندسه كيميائيه
الحمد الله طلع تخصص مرغوب خاصتا هنا بالمملكه