صنع ذات يوم فى مصر (الطائرة القاهرة و حلوان 300)

Thank you …

الله يرحم أيام زمان

جميل جميل جميل

مشكووووووووووووووررررررررررررررر

شكرا جزيلا وبجد إحنا قادرين على الإختراع والتصنيع بس المشكلة مش عايزين يدونا الفرصة ولا الإمكانيات

شكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا

تبا لهذا الاسلوب يجب ان اكتب رد كى احمل ملف او صورة حتى لو كانت اساس الموضوععلى ماذا سارد هل ساقول شكرا بدون ان ارى شىء من الموضوعهذا الاسلوب من طلب الاعضاء الذين يضفون مواضيع

السلام عليكم
الحقيقة موضوع رؤية المرفقات هذا من سياسة المنتدى و ليس بتدخل منى يا جماعة المهم شكرا لمساهمتكم و ارجوا ان ننجز و نشارك بجدية لان من يريد المشاركة فى النهاية لن يوقفه شئ
شكراً لكم

فين الصور يا جماعة

m_atya
ههههههههههه
سامحني احنا عندنا دماغ لاكن معندناش ماده تسمح ولا حريه صناعه تتيح لك صنع شء لان لو صنعت حاجه هتحتاج تبيعها وبختصار بوينج وايرباص والماك وغيرها موجوده ومستحوزا بشكل عظيم جدا ولن يشتري منك احد ابدا طائرتك لانها غير مجربه فيجب ان تبدا من الصفر اي ان تبني مصنع وشركه طيران فتاخذ طياراتك الي في المصنع الى شركتك وبعدين يبقا لمصتعك سمعه لانك جربت والناس شافت والي هيخلي الناس تركيب طياره بتتجرب ايه؟
غير انك تخلي تمنها قليل جدا اي ربع المبالغ الاخرى زي ما بتعمل العربيه للطيران بس كده انتا كلفت مصنع ومهندسين شغاله فيه وعمال وشركه طيران كامله بطيارينها وعمالها وفروعها وكمان مش هتاخد مقابل حوالي 10 سنين لان التذكره هتكون رخيصه جدا ومش هتلاقي فلوس تديها للناس الي شغاله يعني عشان موضوعك ينجح عاوز راس مال متجدد يعني يبقا عندك شركه اخرى بتصرف على الشركه والمصنع يعني محتاج حوالي 900 مليار جنيه ومتنساش ان ديون مصر من 6 سنين كانت 300 مليار جنيه ههههه ومتنساش ان في ضرايب هتقولك معقوله الصرف ده كله ومفيش دخل يعني كمان ممكن ميكفوش يبقا نسبه نجاح مشروع زي ده حوالي 10%
بلاش نحلم خلينا عيشين بجد نحاول نعمل حاجه احنا قدها

شكراً يا طيار
يا ترى عديت على اللينك دي
http://www.almohandes.org/vb/showthread.php?t=2059

مش عارف اذا كنت قدرت اعمل حاجه قدها و لا لا
رأيك يهمنى

اخي الكريم انا اتكلم عن صناعه الطائرات وان ننافس عالميا حتى لو عندنا الماده فلقد حضرت مؤتمر وناقشوا فيه التحرك من الناميه الى المتقدمه ووجدنا ان اهم شىء في التقدم التقدم العلمي ووجدنا انا ما يمكن ان يحولنا يكمن في الطيران وصناعاته والمواصلات بشكل عام وصناعاتها كلها وقالوا انه لو قام الاستاذ :نجيب سويرس بنفسه بهذه المهمه بكل ماله لفشلت
للاسباب التي قلتها لك
ويا اخي انا لا اعترض على موضوعك انما اوضح معلومه واعيد زهننا من الخيال الى الحقيقه

اخوك في الله محمد سمير المليجي

اخي العزيز
فى بعض الأحيان تكون حسابات الربح و الخسارة غير متعلقة بالربح الإقتصادي فقط.

انا معاك في كلامك بس من غير ربح اقتصادي هينتهي اي ربح اخر سريعا سواء كان معنوي او فكري او نفسي
(بلمال يصنع الاجيال حياتهم والعلم بدون مال كلدهب تحت الارض) مقوله سمعتها في مؤتمر اقتصادي كان في مصر عام 2004 ولا اذكر اسمه بلظبط
انا معك صراحتا في كل ما تقول
انما هذا ما صنعه الغرب بنا جعلوا حياتنا لا تصلح بدون مال واحتكروا كل مداخل الرزق لنا حتى لا نفكر الى في لقمه العيش
وندع العلم لهم وكل يوم يزداد البعد بين الغريق و بين البر ونغرق اكثر في بحر الجهل

ياريت نرجع تانى نطور