كيفية تصميم عرباة العمل بأستخدام sheet metal

اخى الكريم لماذا كل هذا (التصميم -والاستبراد -وحسابات )احنا بنعمل عربه براويطه خرسانه مش عربيه مرشيدس
ومثل هذه المواضيع لايجاد اشياء المشاركه والتعليم والاستفاده
لو حابب تعرفنا عملى يعنى تعمل عربيه وترفعها وتعلمنا تكسب فينا ثواب
بس على فكره السوليد يمكن عمل كل هذا عليه واى برنامج يعمل فى بيئته يعمل بأدواته يعنى ممكن نعمل كل ماذكرت فى مشاركتك
نعمل النموذج وبعد نضيف سماكه و و و ولم لم يكن عندى اى برنامج غير السوليد

لك تحيااااااااااااااتى

جزاك الله خيرا اخي الكريم
سأحاول ان اقوم بالطريقة التي ذكرتها
وان حصل معك جديد او قمت بتنفيذها فلا تنسانا
بأن تقوم برفعها في المنتدى

اها هيك زبطت
بارك الله فيك محمد

[SIZE=3]

[/size]
انا اعتذر لك اخى الكريم ولكن هى دى طريقتى فى التصميم و ارجوا منك بأن تفيدنا انت اكتر من الواضح انك عندك خبرة جيدة جداجداجداجدا فى مجال السوليد وركس وشغل تشكيل الصاج وحسابات الافراد و التنى
ولكن اخى لى بعض الاسئلة لك وانتظر منك الرد عليها
1- ماهى خاصية
Thickness Analysis
2- ما المستفاد من عمل
[SIZE=3][I]Curvature
3- ما المستفاد من امتدادات ال Parasolid و IGES وٍِSAT
4- لوح صاح به تشيكل سحب “هيدروليك او سنتريك” كيف يمكن افرادها وعمل حسابات للوح الفيدر

اخى الكريم انتظر ردك ضرورى لأنى احتاج ان افعل هذا كله مره واحده على السوليد وركس وحده وبقالى اكتر من 8 سنوات بحاول لحد ما اعتقدت ان السوليد وركس ليس به حسابات الفورمينج تولز فانا اعمل بهذه الطريقة من زمااااااان وهى طريقة بالفعل متعبة جداً
لذا ارجوا منك ان تشرح لى كيفية عمل هذا بالسوليدوركس وحده
مشكور اخى الكريم
[/i][/size]

وانا اوعدك بذلك لكن بدون تحديد وقت لآنى مشغول جداً الان

اخى الكريم سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
اولا :ماكنت احب ان يكون هكذا الحوار بيننا لانى وبالتحديد والدقه طلبت منك ان تعرفنا ماتعرف انت ونحن نجهله وهذا ماهو بعيب فينا او فيك
وكونك تحول الموضوع لا ستعراض معلومات عن اعمال الصاج وتحليلات الاجهاد فسأقول لك كلمتين وكيف مافسرتهم انت فهذا ما اقصده

اعمل فى مجال درفله الصاج على البارد منذ30 عاما وافتكر ان سنك لايزيدكثيرا عن هذا وربما ينقص وطبعا انا لست بحاجه لتعريفك بهذا
الا لاعلمك ان كل هذه المده ماتعلمت فيها الا التالى : اننى تيقنت

ان العلم ثلاثه اشبار - فمن حصل(جمع)الشير الاول : زاده كبرا
سلمنا الله واياك من الكبر والتكبر

ومن حصل اى (جمع) الشير الثانى :زاده تواضعا

ومن وصل او حصل او جمع الشير الثالث : علم انه جاهل

فأنصح نفسى واياك : ان لا تأخذ من ذى شبر

لك تحياااااااتى وتقديرى وأحترامى

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اولا ان كنت فهمت حاجه غلط فانا مش عارف الحقيقة اقولك ايه استاذى انا لم اقصد اللى حضرتك فهمته تماماً تماماً وانا أعى ما اقول
ولم احول النقاش بيننا الى استعراضات اطلاقاً فأنا لا اعلم إلا القليل فى عملى وانا بالفعل ذى ما حضرتك ذكرت انا سنى صغيييييير جداً فانا اعرف قدر نفسى فلا اناطح احد …
ولكن انا لما طلبت منك انك تقولى على طريقتك بالفعل والله انا كنت بتكلم بجد والله لأنى فعلا بواجه خطووووات كثيرة جدا فيما ذكرت من قبل
وحضرتك رديت عليا وقلت انا مش بعمل عربية مرسيدس ايه دا كلوا فى طريقة ابسط من دى .
ان كان اسلوبى معجبكش او حضرتك حسيت انوا حاد فانا بعتذرلك بس بأكدلك انى مكنتش اقصد على الاطلاق اللى حضرتك ذكرتك

-اعمل فى مجال درفله الصاج على البارد ( يعنى ايه هو فى درفله على البارد ودرفله على السخن ) اللى انا اعرفه ان الكلام دا بيبقى فى عمليات سحب التريمسيونات فيها سحب بارد وسحب سخن
يا ريت بجد لو تفيدنى فى دا احنا موجدين هنا علشان نفيد بعضينا متفق معايا حضرتك ولا لا.

أخى الكريم سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
اولا :اولا لو هناك سوء فهم للمقاصد من او منك فانا اعتذر لك

ثانيا :فى ردى الاول عليك لم اقل ماذكرت حضرتك
ماقلته هو تعبير او تقليل من شأن ما نقوم بتصميمه وبالتحديد ذكرتك بأن هذه التى نحن بصددها هى عربه (براويطه خرسانه ) يصنع منها اقل حداد فى اليوم 1000 عربه وبأشكال مختلفه وبدون رسم
بمعنى اصح بقول لك مانفعل هين واما ماتريد انت كبير على انا تحديدا
وارجوا منك ان تعلمنا ما جهلته انا

اما عن الدرفله على الساخن والبارد نعم هناك درفله سحب على البارد واخرى على الساخن

وهناك درفله تشكيل ايضا منها على البارد والساخن

اما الترمسيونات وهذا النوع من الحديد يصعب تشكيله على البارد ولذلك يتم تشكيله على الساخن
والسبب ان هذا النوع من الحديد المسمى (بالترمسيون) قد تم تحويله بواسطه المعاملات الحراريه فتغيرت مواصفاته وذاد كربونه فصّعب درفلته
او ثنيه على البارد

اخيرا ان كنت طالب علم فكلنا كذلك ومن دواعى سرورنا ان تشاركنا كل المواضيع بالمنتدى وان تنسى ما حدث منى
لك اعتذارى واتمنى ان تقبله

ملحوظه :لو انتبهت بعنوان الموضوع ماحدث هذا لان الاخ محمد صاحب الموضوع من خبراء السولد ورك وبالتحديد طلب عمل عرباه أستخدام sheet metal ليس لقله خبره منه فى عمل ذلك ولكن تواضعا منه للمشاركه

فله ولك الاعتذار

تحياااااااااااااتى وتقديرى واحترامى

ممكن بقى تبطلوا خناقة وتبدأوا تشرحوا لنا نعملها “البرويطه” دي ازاي.

ياعم مافيش خناق ولا حاجه بس انت ماشفتش الا مشاركات الخلاف
ههههههههه دا عتاب الحبايب بس انت مش واخد بالك

المهم حمدالله على سلامتك وحشتنا فراماناتك هههههههه
وربنا يستر ماتشطبناش من المنتدى

والبراويطه تم عملها بالكامل بس شوف انت المرفقات

تحيااااااااااااااااتى

طيب مادام الأمر كذلك ممكن تسمح لي يا باشمهندس محمد أقول ملاحظة بسيطة وحضرتك والأخ سوليدفيس تصححوني لو غلط.

حضرتك بتتكلم عن شئ والأخ سوليدفيس بيتكلم عن شئ آخر حسب فهمي.
حضرتك بتتكلن عن عمل نموذج للعربة على برنامج السوليدووركس كنموذج فقط. ولكن الأخ سوليدفيس يقصد ويصححني إذا كنت مخطئً هو يتحدث عما ممكن أن نسميه cam يعني كيفية استخدام النموذج في عمل محاكاة تصنيع أو معاونة في التصنيع.
بمعنى، أنه لا يقصد فقط إنه يعمل النموذج على السوليدووركس لأن هذا الأمر سهل، دا حتى أنا ممكن أعمله :slight_smile: لكنه هو يقصد أن النموذج يمكن استخدامه في عملية التصنيع، يعني مثلاً في حساب أبعاد وشكل البلانكة إللي هاتدخل على المكبس.
يعني مثلاً موديول sheetmetal أنت ترسم له الشكل المراد وهو يعطيك شكل البلانكة اللي هاتدخل على التناية، ولكن هذا الأمر لا يوجد له شبيه في حالة التشكيل الفورمينج ولهذا السبب هو عمل الفلم الهندي -طبعاً هزار:)- اللي حكى عليه.

صح كلامي … ولا …:slight_smile:

الباشا ابو انس لك تحياتى
افرادالصاج وحساب ابعاده ووزنه موجود فيما فعلناه بالسوليد ولذلك الاخ محمد طلب عمل النموذج بالsheet metal حتى يمكن عمل افراد للبلانكه وتمكنا من عملها والحمد لله مع صعوبتها على السوليد

لكن الاخ سوليد كان عاوز يعملها على برنامج 3dquickmold ومن شرحه للطريقه وجدتها طويله ولكن طبعا اكيدى مفيده
فقلت الخطوات كثيره ولانعلمها ياريت تكون عمليه وبالنموذج علشان نتعلم ماجهلناه عن هذا البرنامج ( فقط لاغير)

فصار مارأيت ولكن الحمد لله الاخ سوليد رجل مؤدب جدا جدا ومحترم
واحتوى الخلاف اللى حاصل وجعله عتاب حبايب

لك تحيااااااااااتى

السلام عليكم استاذى الجليل انا اللى بعتذرلك على سوء فهم منى او اسلوب قد يكون حاد بدون ما اخذك بالى
وانا بعتذر ايضاً انى تجاهلت الموضوع واعطيته اكبر من حجمه فى طريقة الشرح قد يكون كلامك بالفعل صحيح اى حداد بيعمل منها 100 فى اليوم بدون رسم . ولكن اخى الفاضل هذا ما يستخدم فى شركة Nissan لصناعة السيارات وانا واخد تريننج عندهم فى اعمال SheetMetal BodyCar
بحكم عمل شركتى معهم فيمكن انا خلطت الأمور ببعضها ورديت رد لا حاجه منه .
اما موضوع سحب التريمسيونات فأنا اخلفت معك فيه قد اكون انا خطأ .
اما موضوع الدرفله على انا سألت فيه ومش عارف الله اعلم

السلام عليكم
اخى ابو انس انا مجبتش سيرت ال CAM خالص
صلوا على النبى وياريت تتقبلوا اللى هقولوا …
اللى يفتكر ان البراويطه دى شغل تنى يبقى هو فاهم غلط
يا اخونا البراويطة دى سحب سحب سحححححححححححححححححب
مش تنى يعنى بأختصار دى اسطمبات سحب صاج قطع وتشكيل
رجاءاً ارجعوا للصورة تانى
ملحوظه :-
السوليد وركس بيشتغل شغل تنايات مش سحب والسحب فى السوليد وركس بسيط جداً
صورة توضيحية لأعمال السحب لآسطمبة شواية

ههههههههههه الاخ الكريم سوليد رفقا بنفسك اولا سلام الله عليك ورحمته وبركاته اخى فى الله

ثانيا لم نقل ان تصنيع البراويطه ثنى ولكننا نعلم انها كبس ولذلك الطلب كان بعملها على sheet metal بالسوليد حتى نستطيع عمل افراد للصاج قبل كبسه
وحمل اخر مرفق واعمل افراد للبراويطه وانت هاتشوف شكل الصاج لايمكن عمله بالثنى لابد من اسطمبه ومكبس

اما عن اختلافك معى فى موضوع الترمسيونات ماعرفته انت هو الصحيح وانا خطأ ههههههههههه ولا يهمك ياغالى واغفرلى خطأى

لك تحيااااااااااااااااتى

السلام عليكم

معلش بقى إسمحوا لي أن أتكلم

كنت قد رددت على هذا الموضوع من بدايته كالتالي :

وثم رد الأخ سوليدفيس ولاحظوا بأن كلامي مطابق لكلامه

ماقصدته أنا بالكبس هو الأشكال الجاهزة (Forming Tools)
التي تكلم عنها الأخ سوليد فيس
ولكن أختلف معه بقوله لايمكن عملها بالسوليد فلقد عملت النموذج
بالسوليد بطريقة Forming Tools يعني فورمينج خاص نقوم بعمله حسب الطلب مثل الصورة التالية

هذه العربة نموذج فورمينج خاص معمول عالسوليدووركس

ولكن النماذج التي مثل هذا النموذج تشكل بالمكابس ولا يستطيع السوليد عمل إفراد لها هذا ماقلته من البداية
ولكي نتمكن من عمل إفراد لها بإستخدام السوليد يجب أن تكون أجزاء نفرد كل جزء على حدا وثم نجمعها

وهذا ما أراد أن يوضحه أيضاً الأخ أبوأنس برده التالي

أما أخونا الكبير محمد حامد
نرفع القبعة إحتراماً لسنه وخبرته في هذا المجال من العمل
وبخصوص نموذجه الذي قام برسمه صحيح أنه يمكن إفراده ولكن النموذج ليس مشابه تمام لصورة العربة
لأن عربته لها نفس الإرتفاع من الأمام و الخلف

يا اخونا البراويطة دى سحب سحب سحححححححححححححححححب
أخي الكريم @SolidFace كلامك على فكرة أنا فاهمه فاهمه فاهممممممممممممممممممممممممه بجد، وكلامي هو نفس الكلام لو ركزت فيه. لو مزعلاك كلمة “كام” شيلها، بس بجد يبدو أنك قرأت فقط أول طلب ولم تقرأ باقي المشاركات لأن الكل فاهم فاهم فاههههههههههههههههههههههههم إنها ليست ثني وإنما كبس أو سحب عميق أياً كان التسمية.

على أية حال أنا أحب أن تعرض لنا صورة لما يخرج من برنامج كويك برس علشان برده الصورة تتضح أكثر.

على فكرة أنا أتعمد الهزار الهزار الهزااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار بس في الكلام ولا توجد هناك مشكلة، بس أحب فقط أنوه أن مثل هذه المشاركات توضح نقطة واحدة وهي أن صفة السماع أو الاستماع غير موجودة لدى الكثيرين وأنا منهم للأسف :slight_smile: فلو استمعنا جيداً لبعضنا لاختصرنا كثيراً من المشاركات.

الله يسامحك يا محمد الألماني، يعني لازم تعمل البرويطة دي، يا عم شوف لك حاجة تانية أحسن :slight_smile:

هههههههههههه الاخ الكريم ابو انس الاخوه جميعا ليس العيب فى البراويطه ولا فينا كلنا صح كل على طريقته ايضا كلنا غلط كل على طريقته
لسنا سويا او امام بعضنا البعض ولهجاتنا مختلفه وتسمياتنا للاشياء مختلفه وللاسف كلنا لايلتمس لاخيه نصف عذر للتدقيق فى السؤال حتى يعرف مقصد الاخر
فوالله انى ارى الكل يريد ما أريد ويطلب ما أطلبه ويعيبنى على انى افعل مايريد هو وكذلك اكيد الكل يرى ما أرى

فلنتفق جميعا اننا كلنا أخوه نحب بعضنا ولا يغضب احدنا ان وجد اخيه يناديه بأفهم وهو فعلا فاهم
اذا رأى مالا يرضيه فليبدأ المشاركه بأبتسامه او ضحكه ليعرف الاخر ان احنا اصبحنا مثل البرابره ( اللى يقولوه يعيدوه )
على فكره والله فى الاول انا ما فهمت الاخ محمد ماذا يريد انه يقول (عرباه) ولم افهم ماهى العرباه حتى رأيت الصوره فهمت ماهى العرباه المقصوده وكذلك اكيد ان بعض الاخوه لايفهم كلمه براويطه او بلانكه مثلا

المهم فى النهايه بالنسبه لى لامشاركه فى اى موضوع قد يكون فيه خلاف وعند حدوث اى خلاف مع احد سأنسحب فى هدوء

للجميع تحيااااااااااااااااتى

ت اعمل كيف ماعمل الاخ محمد يبقى تعليمك

السلام عليكم
طبعا كسلت اقرا كل الكلام والخناقات دي
زي ما قال المهندس سوليد فيس
الحكاية انك تستخدم برنامج Logopress

والحل بسيط
ياريت تنزل البرنامج
تقلب القطعة
تستخدم أمر Balnk for Formed Part
تروح على صفحة 2D Blank
تضغط الزر Compute