مطلوب مشرفين لجميع أقسام المنتدى

المشكلة ان الافسام مقتوحه امام الجميع بدون اشتراك طيب ليه اصلا اسجل فى المنتدى

انا اقول لحضرتك ليه
لان بعد ما اكون قرأت الموضوع واكتشفت انى عايز اسأل سؤال يبقى خكون مضطر انى اسأل طيب ولو مش مضطر
خلاص انا اخت اللى انا عايزو
وهى دى المشكلع
المنتى بحاجه الى اعضاء
مش مشكله انهم مايردوش ولكن على الاقل يكون من اهل البيت بمعنى على الاقل عضو
سجل فى المنتدى ارتقى ودعم المنتدى بتسجيله

بعد كدا العضو مره فى اتنين خلاص بقي صاحب مكان اول مابيدهل المنتدى اسم ورقم العضويهموجودين مش محتاج يسجل
مره هيقول شكرا
المره التانيه هيكتب كلمه تانيه
الثالثه ممكت يناقشنى فى الموضوع

مش زى انا كاتب اربع مواضيع عن اهم صناعات البلاستيك العظمة مفيش الا مشرف القسم هوا اللى رد عليا والباقي مشاهدات
طب دا ينفع
هتقولولي انت المهم بتبلغ المعلومه
وانا اعرف منين اذا كانت عجبتوا مايمكن انا عارف من خبرتي وهيا اصلا غلط
وشغال بيها وهيا غلط

فهمتوا بقى المنتدى عايز ايه

وعلى العموم انا عايز قسم ولو فرعى للصناعات البلاستيكيه
كنت مشرف سابف فى بلاستيك العرب
مشرف وخبير واستشاري مكائن بلاستيك فى استثمر للحباة
مشرف فى مصانع العرب
عضو مميز فى ملتقى مهندسين العرب
كنت مشرف فى الموقع المتوقف حاليا وهو شبكه المشروعات الصغيره
وانا مهندس كيمياء
والتوقيع فى بياناتى
وشكرا واسف على الاطالة

فى الحقيقة هذا الموضوع تم مناقشته كثيرا بالمنتدى وبالفعل كان المنتدى مغلقا فى الماضى وكان يتطلب الاشتراك لقراءة المواضيع ولكن هذه تسبب مشكلة كبرى لعدم مقدرة محركات البحث من ارشفة المنتدى وبالتالى عندما يقوم اى شخص بالبحث فى جوجل فانه لن يجد المنتدى وبالتالى لن يدخل المنتدى وهما كان فان دخول المنتدى وياخد اللى هو عايزه ويمشى تانى احسن من عدم الدخول نهائيا. وعموما فان الكثير من الناس يكره عمليات التسجيل المملة وكثرة حجب المعلومات وقد تلقينا الكثير من الشكاوى فى هذا الموضوع ولذلك ارى هذا افضل حال ممكن وليس منتدى المهندس كذلك فبكل المنتديات الحال واحد.

والقرار بالمشاركة ودعم المنتدى ينتج من العضو نفسه وله فيه حرية الاختيار مثلا انت دخلت وسجلت وقررت ان تقول رأيك بدون اى اجبار فمثل هذه الحالة تجعل ارتباط العضو بالمنتدى اقوى

وقوة المنتدى ناتج لقوة مواضيعه وتميزها وكثرة الدخول عليه وليس كثرة الاعضاء المشتركين والمنتدى به اعضاء مشتركين بكثرة ولكن اكتر من نص دخل المنتدى مرة واحدة لربما تحميل مرفق او طلب شيىء وبعدها لم يدخل تانى ولذلك افضل شيىء هو ان يحتوى المنتدى على محتوى متميز يجعل العضو متحمس على الدخول والقراءة اما ما يجعل الاعضاء يشاركون ويكونون من اسرة المنتدى فهو مدى التفاعلية فى المنتدى من خلال الدورات او المسابقات مثلا وكذلك نشاط المشرفين وتواجدهم الدائم بالمنتدى يجعل العضو يحس انه ليس وحيدا هنا ولا يعرف احد ولا احد يعرفه.

وبالنسبة لطلب الاشراف يمكنك مراسلتى من خلال الرسائل الخاصة كما موضح فى اعلى الموضوع

Dear Sirs
I am wishing to be mushrif

موضوع جعل المنتدى مغلق، ده فكر العاجزين. فكر الكبار إن المنتدى يكون مثل دار كبير البلد أبوابها ليل نهار مفتوحة للقاصدين، وأكيد اللي هاياخد معلومة مرة ويمشي المرة اللي بعدها مش هايعمل كده، ولو عملها 50 مرة أكيد في مرة من المرات سيشعر بالخجل اتجاه هذا المنتدى المعطاء
بصراحة كثيراً ما توجهني محركات البحث لمنتديات منغلقة وعمري في حياتي ما سجلت في منتدى منهم، على عكس تجربتي تماماً مع هذا المنتدى الجميل، فأنا ما ساقني إليه إلى محركات البحث، ولو كان منغلقاً ما كنت سجلت فيه حتى هذا اليوم :slight_smile:

المنتدى مش ناقصه أعضاء، ولا المشرفين هايغيروا فيه كتير، المنتدى ينقصه ما ينقص كل المنتديات العربية، وهو العنصر الفعال، ونظراً لأن المحتوى عربي، فالمشاركين عرب، وهنا تكمن المشكلة، كفاية كده مش هاكمل

إعجابَين (2)

يرجى اتباع التعليمات فى اول الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا مستعد للعمل معكم كمشرف ولكن براتب شهري لأن هذا العمل يحتاج وقتا للتفرغ
وجزاكم الله خيرا
محمد عطا عمر
مهندس مدني
الخبرة العملية: أكثر من ثلاثين سنة
أرجو الرد برسالة على إيميلي الخاص ، وشكرا

اهلا بك معنا في المنتدى
للاسف العمل الاشرافي المتاح في المنتدى هو تطوعي وبدون مقابل مادي

عشتم مطمانين لمعلوماتكم القيمة

انا كنت مشرف الهندسة الكيميائيه
وفجاه ملقيش اسمي في الاشراف
ممكن امسك القسم تانى

أهلا وسهلا بك ابو يوسف
سيتم جعلك مشرفا لمنتدى الهندسة الكيميائية مرة اخرى
وجزاكم الله خيرا على رغبتك بالتعاون معنا

صديقي ابوانس اني احبك في الله وفخور بك وبجهودك أسأل الله ان يجازيك خيرا عنا . كما ادعوا الأخ عزام بمواصلة الاشراف علي منتدي للسوليدوركس لأنه وان كثرت انشغالاته ولاكنه متميز ومعطاء. كما ادعوا الادارة تخفيف شروطها علي المشرفين لأنه عمل تطوعي والنفس البشرية تمل بطبعها من الأعمال طويلة المدي ومن غير مقابل . تحياتي الخاصة

إعجاب واحد (1)

ما الشرط الذى تراه يحتاج لتخفيف؟
عموما الشروط الموجودة في أول الموضوع كلها شروط اساسية للمشرف مثلا التفاعل مع الاعضاء او اضافة المشاركات وبدونها لا داعي للتطوع وقبول الاشراف.

طبعا في حالة وجود عائق او انشغال لفترة وجيرة فلا مشكلة ولكن اذا كان الانشغال دائم مثلا الاعضاء الذين يعملون فترات طويلة فسيكون الوضع صعب.

إعجاب واحد (1)

السلام عليكم اخي احمد ،انا فخور بمنتدى المهندس فهو فضاء علمي غني بالمعلومات والتقارب بين المشاركين . مداخلتي اخي احمد كانت مركزة علي منتدي السوليدوركس وحقا الأخ عزام مفخرة وبذل جهد كبير لعدة سنوات وذهابه أعتقد سيكون خسارة كبيرة لي وللمنتدي. لذلك اقترح تخفيض شرط الساعات واضافة منصب مساعد مشرف للتخفيف عنه. هته نضرتي واسال الله التوفيق للجميع.تحياتي

إعجاب واحد (1)

وعليكم السلام ورحمة الله بركاته

جزاك الله خيرا اخ عمار على اقتراحاتك وحرصك على المنتدى، للاسف ليس لدى معلومات حاليا عن نيه الاخ عزام @AZZAM_GHOST ترك الاشراف، ربما هو مشغول حاليا لفترة جيزه وبعدها سيرجع لسابق عهده.

وبالنسبة لشرط الساعات فلا امانع من ازالته او تخفيفه اذا كان عائق امام عزام او اى من يفكر بالتطوع للاشراف ويمكننا اخد رأى بعض المشرفين الاخرين @firas_ana @abuanaselmasry @AlSanaa

اما بالنسبة لمنصب مساعد مشرف فيمكن مثلا التطوع للاشراف في قسم بعدين والتنسيق مع المشرف الحالي لتوزيع المهام والعمل بكفاءة اكتر

اللى تتفقو عليه انا معاكم
شوفو الانسب للموقع ايه واعملوه

إعجاب واحد (1)

بارك الله فيك اخي احمد

إعجاب واحد (1)

السلام عليكم انا خريج معهد ميكانيك اريد اصير مشرف اختصاصي كهرباء.

يرجى اتباع التعليمات فى اول الموضوع