يعنى أيه تنمية بشرية ؟؟؟؟؟

السلام عليكم
شباب المنتدى
مهندسة سمسم
كيف الحال
أتمنى أن تعذرونني على الإنقطاعات المتكررة مني و ذلك لضروف العمل
بالنسبة للذي كنا بصدده يا مهندسة سمسم أتمنى أن نناقش أنا و أنت ما الذي نريد أن نقدمه بالضبط و كيفية طرح المواضيع المتعلقة بالتنمية البشرية
أنتظر الرد منك يامهندسة سمسم
إلى اللقاء

تحية طيبة اخى سمسم التنمية البشرية اخى مهمة جدا فى حياتنا المعاصرة وذلك لكثرة التحديات التى يقابلها الانسان الان وهى تعنى معرفة الانسان لقدراته التى وهبها الله له ومحاولة تنميتها واستغلالها لصالح نفسه والمجتمع بما يعود على الجميع بالنفع وتلك التنمية من الممكن ان يقوم بها الشخص لنفسه او عن طريق الاخرين مثل المنظمات الاجتماعية او الجمعيات التأهيلية او حتى الافراد المأهلين لذلك…

احمس ابو مصر الطيبة

سيدي الفاضل طريقة المناقشة والمقدمة لكن…
نحب ان نعرف مفهوم أوسع ( بدراسة واقعية ) وليس أكاديمية فهل لنا ان نعرف…ولكم جزيل الشكر

شكرا

انى ر ايت محاضرة لدكتور ابراهيم الفقى
وعاجنيى طريقة المناقشة فى موضوع النمية البشرية
ان التنمية البشرية تفاهمك من انت
لان من الصعب ان الانسان يفهم نفسة
وشكرا لكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني و اخواتي الاعزاء . احب انقل لكم جميعا تحياتي و اعرفكم بنفسي انا اخوكم هاني من مصر مهندس اتصالات و الكترونيات .
احب اشكر الباش مهندسة سمسمه اللي طرحت الموضوع و لا ننسي الاخ المهندس الطبي .
احب اضيف ان كل انسان مننا جواه طاقات مهولة كلنا ممكن نبقا مبدعين بس نعرف اية الطاقات اللي جوانا الاول نعرف احنا بنحب نعمل اية وعندنا القدرة علي اية .
لو كل واحد فينا فكر 5 دقايق بصدق مع نفسه هايلاقي ان معظم الناس بتمشي ورا الظروف واللي بتعمله فيه . مع ان ربنا عز وجل قال (( وكرمنا بني ادم )) .
تخيلوا كدا معايا لو كل واحد فينا ليه هدف و عايز يحققه وفعلا بيسعي لتحقيقة هانوصل لفين ؟؟؟؟؟!!!
انا عارف ان في ناس هاتقول ياعم انت جاي تغني علينا مش ناقصينك انت كمان . بس هاقولة انا مش بغني ولا حاجة انا بتكلم في واقع .
ياريت اشوف تفاعل الناس بجد . و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

السلام عليكم…
انا معجبة جدا يا سمسم بالفكرة دى خصوصا ان فى كتير من الشباب مش فاهم هو عايش ليه وده لأنه ميعرفش قدراته و كمان شباب ناجح جدا فى دراسته وبعدين يفشل فى عمله لفقده مهارات الاتصال ،و بقترح اننا نبدأ بعرض مشاكل مشهورة عند معظم الشباب وحلها من خلال التنمية البشرية ويمكن العلم ده يستهويهم بعد كده …عذرا انى طولت لكن بجد انا متحمسة جدا
و ده موقع ان شاء الله يكون مفيد http://www.2knowmyself.com/arabic/ar/comment/reply/82

السلام عليكم اختى هبه
موضوع التنمية البشرية فوق من ممتاز وانا من اللى بيحبوها مووووت ونفسى اطبقها لما اتعلمها لانها ببساطة اسلوب حياة
ومن فروعها البرمجة العصبية ودى حاجه ممتازة
واتمنى منك مزيد من المشاركات والشرح للتنميه البشريه واللى يحب يتعلمها صح ياريت يدور على كتب وندوات للدكتور/ ابراهيم الفيقى

واشكرك مرة تانيه على اهتمامك وربنا يزيدك من علمه ومغفرته

محمود اينشتين2

الف شكر لكم جميعا وانا اسفه جدا على التأخر على ردي وشكركم

شكرا لكي اختي على هذا الموضوع وتعريفي هو التوسع والتطوير في عقل البشر مثل تعليم فن التواصل واستيعاب اي حدث يعارضهم وبارك الله فيكي

شكرا على الافادة

شكرا لكم جميعا علي الموضوع والنقاش الجميل ده
واسفه علي التاخير في الرد
ويارب يكون علم التنميه البشريه مطبق في الدول العربيه جميعا لانه علم مفيد وقيم
شكرا لكم