انتخابات حرة لنقابة مستقلة الجمعه 25/11/2011

[CENTER][SIZE=4]اليوم الجمعة 25/11/2011 هو يوم تاريخي فى سجل نقابه المهندسين واول انتخابات تجرى بعد رفع الحراسة .
اليوم يتم انتخاب النقيب والاعضاء المكملين للمجلس الاعلى للنقابه ومجالس الشعب ونقيب كل نقابة فرعية واعضاء مجلس نقابته.

ما لاحظته ان الحضور غير عادى وتزاحم شديد للغاية رغم انى ذهبت للنقابة الفرعية بمحافظتى وهذا يدل على رغبه جميع المهندسين فى بدء عهد جديد للنقابه والله ان الوضع يوحى بالامل واعاد الى قلبي التفائل بعد الاحداث الاخيرة ورغم ان التواجد الامنى كان تقريبا غير موجود الا قليلا الا ان المهندسين اظهروا من التحضر ما يحسب اليهم .[/size] [SIZE=4]

مايؤخذ على الانتخابات حتى اللحظة انها بدات متاخرة عن موحدها مايقرب من الساعه ولم يكن هناك تنظيم فى طريقة ادخال الناخبين .[/size] [SIZE=4]

وكان هناك بعض الخلافات الداخلية والتى علمنا ان ورائها ايادى قذرة تريد افتعال مشاكل لالغاء الانتخابات فبدل ان يكون هناك رقم لكل ناخب تم الغاء العملية واصطفاف الناخبين بدون ترتيب لذكور او اناث الا ان كما اخبرتكم من قبل ان المهندسين انفسهم اظهروا من التحضر مايحسب اليهم وقاموا بترتيب الناخبين والفصل بينهم .[/size] [SIZE=4]

اليوم ان شاء الله بداية ديمقراطية نحو نقابه حرة [/size] [SIZE=4]
على الصعيد الشخصى اخترت م.طارق النبراوى للنقابة العامة وقائمة مهندسين ضد الحراسة كاعضاء مكملين ومجالس شعب لتاريخه وحربه من اجل استقلال النقابة وكان بالفعل هناك قوائم للفلول وتاريخهم ايضا معروف وبنقابتى الفرعيه اخترت قائمة استندت الى المهنية لا الى الميول والاتجاهات السياسية وهذا ما لاحظته اليوم ان هناك اشخاص كثيرون كانوا يبحثون وراء المهنية لا لمساندة فصيل سياسي وحسب .

معكم من قلب الاحداث [/size]
:smiley:
[/center]

شغلونا بالميدان الله يشغلهم، أنا لم أسمع عن هذه الانتخابات أبداً.

طيب وبعدين فينهم “أبنائنا المهندسين في الخارج” مالهمش نفس “يصوتوا” على نفسهم شويه.

معلشي ياابونس معلشي مسيرك ترجع فى يوم وتنتخب بس اخوتنا اللى فى الخارج محدش اتكلم عنهم خالص للاسف , عملنا الانتخابات فى السر فجأة
عشان الناس متركزش معانا

ازاى يعنى المهندسين الا فى الخارج ملهمش صوت لازم يكون لنا رأى وصوت يؤثر فى النقابات المهندسين لابد وان نصل صوتنا لهم وليكن برقم الخاص بنا فى نقابةالمهندسين

بالتوفيق ان شاء الله ونحو مستقبل افضل لنقابة المهندسين اعلى مؤسسة هندسية استشارية فى الدولة

فاز مرشح الاخوان المسلمين او القائمة المسماه "بتجمع مهندسي مصر " بمجلس النقابه الفرعية بالقليوبية كنقيب

اما عن النقيب العام فالنتايج لحد دلوقتى فى بعض المناطق بتشير بتقدم م. ماجد خلوصى

انا بدور على النتيجة فى جميع المحافظات

معروفة يا هندسة اكتساح للاخوان المسلمين مفيش كده غير نقابة شمال سيناء تقريبا اللى فاز فيها مرشح اخر حتى الاعادة انا واثقة من انهم برده اللى هيفوزا
مش مهم المهم اللى يفوز يقدم نقابة خدمية فعلا وربنا يعينه على مهام النقابة

ربنا يوفق الاصلح والف مبروك لنا جميعا نقابة حره مستقله
انا حتى قبل ما اسافر دفعت الاشتراك لحد السنادى وعملت كارنيه جديدة وكان نفسى اشارك