Solidworks realview

أخي معتز أنا الأن دخلت عالمنتدى وجاري التحميل للتجربة

ايه ده ياهندسة والله العظيم لو إنك قدامي لكنت بستك من بين عينيك

بقى كل مرة بتعمل نفسك مش عارف حاجة وانت عندك حلول المشاكل كلها
نحنا بقالنا سنتين بنجرب بالبرامج على شان نشغل الريال فيو مع الكروت الغير مدعومة
وحضرتك ببرنامج وبكبسة وحدة تخلي الميزة دي تشتغل عندي وعلى كرت nVidia GeForce 9400 GT 1 GB

جزاك الله كل خير على هذا البرنامج الرائع

ربنا يخليك يا اخ عزام وشكرا على كلامك واعتبر البوسة وصلت

عزام باشا بما إنك جربته، أنا بصراحة ليست ممن يحبون اللعب في تعريفات الكروت والغوص في إعدادات البرامج ولكن بما إن البرنامج ثبتت فعاليته وإنه بسيط بالطريقة التي أراهاه، فقبل أن أقدم على استخدامه عندي بعض الأسئلة:
هل البرنامج سيعمل فقط على تعديل الكارت أثناء استخدام السوليدووركس فقط أم بصفة مستمرة؟
وهل لهذا التعديل (إن كان عام) أثر إيجابي أو سلبي على باقي البرامج التي تستخدم كارت الشاشة بقوة وكذلك على الألعاب القديمة والحديثة؟
هل هذا البرنامج يصلح على ويندوز 7؟
وهل لهذا التعديل أثر إيجابي أم سلبي على الأداء العام للجهاز أثناء استخدام البرنامج أو في العام لو كان البرنامج له تأثير عام؟

الحاجة بقى الأخيرة وهي مش لكم انتم ولكن لمصنعي الكروت ولشركة سوليدووركس، لو الدنيا سهلة وحلوة كده ليه البرنامج ده لا يتم إدراجه ضمن ملفات تعريف الكارت من الشركة المصنعة مباشرة، ولو كان الأمر متعلق فقط بالسوليدووركس فلماذا لا تتضمن شركة سوليدووركس هذا البرنامج ضمن ملفات تأسيس البرنامج؟

تكرم أخي أبوأنس

أولاً البرنامج يعمل مع ويندوسXP و يندوس 7
ثانياً لا يؤثر إطلاقاً على أي شيء بالكمبيوتر وهو خفيف جداً وأداء السوليد لايتغير ولا 1%
لأنه لا يتدخل بإعدادات كرت الشاشة
وإنما ومما سبق ذكره إكتشفت أن موضوع الريال فيو وقصة أنها بحاجة لمواصفات كروت شاشة معينة هي لعبة من شركة السوليدووركس (سياسة) لترويج كروت خاصة
فالبرنامج هو عبارة عن كراك يكسر التشفير الموضوع لبرنامج السوليد لكي لا يتطابق إلا مع الكروت الخاصة ويجعله متوافق مع كل الكروت
ويمكننا ايقاف هذا الكراك متى نشاء

طبعاً هذا تحليلي بعد التجربة لا أعلم إن كان الأستاذ معتز يوافق على هذا الكلام

و البرنامج كلو حجمو 872 كيلوبايت

انا متفق معاك يا بشمهندس عزام طبعا في جزء كبير من الكلام
ولو ان كلام سوليد ووركس لينا دايما انهم بياخدو وقت كبير في فحص كروت الشاشة من مختلف الموديلات والشركات
لانهم ما بيقدروش يعتمدو أي كارت شاشة إلا إذا كان فعلا مطابق لمواصفات فنية معينة
انا إلى حد كبير مقتنع بالكلام ده
وخصوصا وزي ما انت عارف ان كتير من مشاكل السوليد ووركس بيكون وراها كارت الشاشة

تمت التجربة والبرنامج شغال انا عندي سوليد 2012 مع ويندوز سفن

حمداً لله على العودة emona_said

هااااااااااااااااااااااااايل ممتاااااااااااااااااااااااااااااااز فعلا البرنامج ده فعل الخاصية بضغطه واحد مع العلم انى كارتى ATI mobility radeon HD 5470
مشششششششششككككككككوووووووورررررررر اخى الكريم

السلام عليكم
انا طلعت عيني والله من مشكلة الــ REAL VIEW أستخدمت Real Hack ومش نافع وأستخدمت Riva Tuner وبرده مش نافع بس انا عندي كارت الشاشة intel ولما بفتح Riva بيديني الصورة دي وفيها ثلاث إختيارات فقط

جرب هذا البرنامج real hack 3.5 في المرفقات وهو صالح لكل الاصدارات من السولدووركس حتى 2013 وانا جربته وشغال

السلام عليكم
جزاكم الله خيرا علي الرد وبارك فيك انا فعلا أستخدمت الــ Real Hack 3.5 وبرده مش شغال معايا ومش عارف المشكلة فين وأأأأأأأسف جدا علي الأزعاج بس مش عارف هل المشكلة في نوع كارت الشاشة ولا سنة لإصدار البرنامج لأن كارت الشاشة عندي Intel Belt In وإصدار البرنامج 2010

عرّف كرت الشاشة الذي لديك من قرصه الأساسي أو آخر تحديث له من موقعه الخاص

بعد تنفيذك للخطوة السابقة إذا برنامج Real Hack 3.5 لم يفعّل الميزة على السوليد 2012 أو 2013
فهذا يعني بأن كرت الشاشة خاصتك لا يتوافق مع برنامج Real Hack
أما برنامج Riva Tuner غير نافع نهائياً مع السوليدووركس لا تهدر وقتك عالفاضي

السلام عليكم
أنا جربت كل حاجة ومش نافع وانا هحط الملف اللي انا رسمه علي الموقع ولو حد جزاه الله خيرا يقدر يعمله ريندرينج أستانليس ويعمله Realview جزاه الله خيرا لني والله تايه بقالي 10 أيام ومش عارف أعمل أيه في الشغلانة دي
الرسم في المرفقات

هذه صورة لعملك وميزة الريال فيو مفعّلة

وهذه بعد عملية الرندرة

ولكن لدي سؤال و هو

الريال فيو عرفنا شو مشكلتها عندك وهي عالأغلب عدم توافق الــ RealHack مع كرت الشاشة لديك
السؤال ليش ما عملت إنت رندرة لأن ليس لها علاقة بالريال فيو ولا ببرنامج RealHack وهي إضافة تعمل مع برنامج السوليد من دون أي برنامج تاني
فقط فعّلها من الـــ Add-ins

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاكم الله خيرا كثيرا علي الرد وبارك الله فيك بالنسبة للرندرة انا لسه مبتدأ في السوليد وورك ولا أعلم كيف أعمل رندرة بس بتعلمها انا كانت كل مشكلتي ان الرسم اللي حضرتك شرفتني بإطلاعك عليه ده تعديل كان في تانك عندي في شركتي شركة السكر مصر / السويس ان عمود الدوران اتكسر وعملنا عليه تعديل وكنت حابب أني أعرض اللي عملناه في الورشة علي السادة المديرين عن طريق فيديو من السوليدوورك يظهر الحركة وكذلك الشكل الحقيقي للذي تم عمله.

معلش أنا عندي سؤال، هل هذا هو شكل الستانلس؟؟ الستانلس في الحقيقة شكله لامع، يعني مثلاً التانك “اليتيم” اللي أنا عملته كان بهذا الشكل:

كلام جميل وأهلاً بك معنا و نحن جاهزين للمساعدة في أي وقت

بس ياريت تبعتلنا شي كام كيلو سكر
أنا عم بمزح معك لا تصدق

معك حق أخي أبوأنس الوضع الإفتراضي بالــــ Apply Scen وهو Point Faded إنارته قوية مما يجعل الألوان غير واقعية
غيره إلى وضع آخر مثل backdrop-studio room ثم عدل بأنواع الستانلس من Appearances وستجد بأن الماتيريال واقعي لدرجة كبيرة

السلام عليكم
أسأل الله لكم أخي عزام أن يجعل طعم بلدكم سورية قريبا مثل السكر ويعجل بهلاك بشار