البحث عن برمجة شاشة LCD بواسطة Microcontroler

ابحث حاليا عن كيفية برمجة (شاشة صغيرة من نوع Lcd مثل ما هو موجود في شاشات الهواتف النقالة) بواسطة الميكروكونترولر نوع Mplab مثلا.
حتى إن كانت هناك روابط بالفرنسية أو الإنجليزية فهذا لا يعد حاجز بالنسبة لي.
و لكم مني جزيل الشكر

أخي الغالي لايوجد اي كونترولر بهذا الاسم

وانما mplab هو برنامج لبرمجة الكونترولر من نوع pic وبصراحة خبرتي قليلة في هذا النوع من المتحكمات

وقد استطيع مساعدتك في برمجة متحكمات avr ولكن وضح ما تريدة أكثر فلم افهم ما تريده بالضبط

عفو أخي فعلا لم أوضح جيدا ما أريده, في الواقع أنا استعمل MPLAB فعلا لبرمجة Microcontroler من نوع PIC : 16F;18F,…و غيره, و مشكلتي هو أنني أريد شراء LCD صغير الحجم مثلما هو موجود في الهواتف الناقلة, و ليست لي أي تجربة بمثل هذه الشاشات. و هذا لكي أكتب برامج تسمح لي بإنشاء رسومات Graphic فهل هناك Functions متوفرة وجاهزة مرفوقة مع LCD حتى أستطيع إدخال ما اريد رسمه إما بالأبيض و الأسود أو بالألوان دون اللجوء لإنشاء هذه Functions , سوى إدخال المعطيات و تحديد مجال الرسم.
مثال بسيط : أريد إنشاء بعض النقاط (س , ع), بعدها إيصال هذه النقاط بخطوط و بالتالي أستطيع صنع اشكال هندسية كيفما اريد.
آمل أن يكون السؤال قد إتضح و شكرا جزيل الشكر على المساعدة.

السلام عليكم
اخي لقد لفتا موضوعك إنتباهي فانا طالب جامعي و اصمم مع اصدقائي الربوات
robo
ولكن أعلم بأنه لايوجد لاقط captuer لتميز بين الألوان سوى الاقط الذي يعتمد على على إنعكاس الضوء و لكن عيبه انه يجب ان يكون ملتصق باجسم الذي الذي نريد معرفة لونه
المهم لقد خطرة ببالي فكرة وهي كتالي اعتقد أنها تشبه فكرتك
مثلا لوصورنا اي جيم بكميرا وكما تعلم بأن الكميرا هي مجموعة من الخلايا البكسل وكا خلية مقسمة إالى ثلاثة خنات تحتوي على الألوان الأساسية
فلو تخيلنا ان مثلا اللون الأصفر يحتوي على نسب مخلفة من الألوان الأساسية فإن كانسبة تعطينا قيمة معينة من التيار ولاتهم إن كانت صغيرة لأنه يمكننا رفعها ولكن نحدد مجالات للقيم الكهربائية فنحصل على الألواة من خلال تحليل البيكسل
وبذالك نحصل على لاقط للألوان من بعيد
ارجو الا أكون قد أطلة عليك وأن تكون فكرتي واضحة فما رئيك انت و الزملاء

يالسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
ازيك يا بشمهندس شو اخبارك
ممكن اعرف الlcd كام في كام و ايه اللي انت عاوز تعمله عليها ؟

[RIGHT]شكر كونترول 55 و Cric سأوضح لكم بالظبط ما أريده.

الفكرة تدور حول GPS : Global Postion Satellite

فأريد قراءة معطياته ثم بعدها أرسم نقاط على شاشة LCD توضح مكان وجودي و هذا بعد إدخال ( DB : (Data Base الخاصة بالمنطقة و ضواحيها.

فمن ناحية Hardware

يجب :

Microcontroller

EEPROM

GPS

LCD

تبقى المشكلة فقط في

في هذا الأخير و كيفية رسم النقاط.

من ناحية الحجم مش مشكلة 6464 أو 12864 بحجم 3 سم أو ما شبه ذلك.

أما الباقي فهذا علي…

شكرا على المداخلة[/right]

اولا اسف جدا ع التاخير في الرد عليك
حضرتك لو فتح اي
any data sheet u will find the for the program u want i will do my best to help to program it
من فضللك سامحني لو بتاخر عليك في الرد لاني مشغول بس ان شاء الله هحاول اساعدك ياذن الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هل تقصد
شاشة نوكيا 3310 مثلا

فكرة عمل شاشات lcvd

فكرة عمل lcd

ممكن اءرف فكرة عمل lcd

كيفية عمل شاشات lcd بالمقارنة بالشاشات الملونة التى تعمل فى التلفزيون

السلام عليكم
بالنسبة لموضوع الشاشات LCD , انا كنت عملت حاجة زي كده بس كان الميكرو موتورولا
هو الشاشات المونو (الاسود فقط) بتختلف شوية عن الشاشات الالوان في البرنامج بس الفكرة الاساسية واحدة
الشاشة متقسمة بيكسلز بالطول والعرض يعني تقدر تقول زي ال axis الى احنا بنستخدمها في اي حاجة x-axis , y-axis المفروض انك بتبعت سيجنال فيها احداثيات الاكس وبعدين تيعت سيجنال تانية فيها احداثيات الواي , (في الالوان بيزيد عليها ان البيكسل الواحد متقسم لاربع اجزاء كل جزء بلون وكل لون بدرجات عشان تقدر تخلق منه اي لون انته عاوزه يعني زيادة على احداثيات الاكس والواي الى بتبعتها بتبعت 4 سيجنال فيها درجات كل لون من ال4 اجزاء وده طبعا بيطول البرنامج ويصعبه كتير -ده انا معملتوش بس قريت الداتا شييت بتاعته-) اما في المونو فانت بتبعت السيجنال الاحداثيات وهو بيلون بلون واحد وخلاص
دي تقريبا فكرة العمل والبرمجة بس كل شاشة وكل ميكرو ليهم داتا شيت بتوعهم فاقرا الداتا شييت وشوف السيجنال الى تتبعت عبارة عن ايه بالظبط (يعني كم ديجيت وكل ديجيت 0 او 1 على اساس ايه ) وطالما انت فاهم الفكرة على الاساس ده مش هتكون صعبة انشاء الله
ملحوظة لو انت من مصر انا سمعت ان شركة رام الى في باب اللوق نزلوا شاشات بالداتا شييت بتاعته ويقدروا يعملولك السبورت الى انت عاوزه واسعارهم كويسة , انا لما جيت اعمل الكلام ده مكنش في في مصر اي نوع شاشات ليه داتا شيت واطرينا نبعت نجيبها من بره عشان خاطر دي نقدر نشتغل عليها بس بعد ما خلصنا لو كنا جبنا الشاشة بتاعت رام الى من غير داتا شيت كنا ممكن نشغلها بنفس الطريقة
اتمنى اكون افادتك

انا عايزه ابرمج ع شاشه lcd بلغه السى علشان عايزاها فى برنامج يعمل ع الشاشهdown counter

شو نوع الـ LCD؟