الميكروكنترولر و Plc

السلام عليكم
أنا مهندس كهرباء ومتخصص في برمجة Plc ( المتحكم المنطقي القابل للبرمجة )من شركات مختلفة برمجة وتدريب وكذللك تتبع أعطال دوائر التحكم الآلي
وأنا في هذا المجال بهذه الخبرة منذ حوالي سبع سنين أو أكثر

وأنا الآن أحاول في مشروع ضخم يحتاج إلى مجهود كبير وتمويل وهو لماذا لا نعمل نحن Plc ( المتحكم المنطقي القابل للبرمجة ) بدلا من أن نكون مبرمجين ومستخدمين فقط ؟؟؟

فسألت وبحثت عن بداية ذلك الطريق الطويل فمما علمته هو كيفية برمجة الميكروكنترولر باستخدام أحد اللغات مثل C أو غيرها وأنا لا أكاد أعرف شيئا عن الميكروكنترولر ولا عن أي لغة من لغات البرمجة فبماذا تنصحني ؟؟؟ وهل ينكنك تزويدى بالكتب - باالغىة العربية - التي توضح كيفية برمجة الميكروكنترولر وكذلك تعليم لغات البرمجة

أرجو المساعدة

وجزاكم الله خيرا

يا اخي صعب جدا انك تلاقي كتب بالغة العربية في مجال الميكرو وان لاقيت سوف يعطيك نبذة مختصرة فقط وانا انصحك انك تتعلم من الكتب الاجنبية لان كان نفس الحال معي

انا موافق

السلام عليكم

انا عندى فكرة عن برمجة pic والفكرة التى ذكرتها تراودنى من مدة ارجو ان نتعاون

انا مهندس من العراق لدية نفس المشكلة هلعندكم كتب بالاجنبي على الplc ارجو مساعدتى

السلام عليكم
انا عندي كل اللي انت طالبه
انا فكرت في نفس الموضوع ده من فتره
ووضعت لنفسي خطط ممتازه والموضوع ماشي الي الان
بص ياسيدي ابعت لي الاميل بتاعك وانا اراسلك علشان الاستفاده القصوي
Essamazloum@yahoo.com
او ادخل علي المواقع التاليه وخذ منها اللي انت عاوزه
www.kutub.info موقع كتب عربي وفي كل حاجه عن اي حاجه
www.mikroelektronika.com وده هيساعدك في القصه بتاعتك شويه

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي انصحك بدراسه البرمجه باللغه الانجليزيه وحتى لو درستها باللغه العربيه لازم يشتغل فيها بالانجيزى

[SIZE=“6”][FONT=“Arial Black”][B][CENTER]انا كلية هنسة قسم أتصالات
ياريت لو فى حد عند علم كويس فى اليكروكنترولر وعن طريقة برمجتة وتعليم اللغة المناسبة للبرمجة بيها
وتكون شرح بالعربى ويا سلام لوكانت فيديو
يبعتهالنا وربنا يكرموه ويجزية خير الثواب

[/center][/b][/font][/size]

أنا مستعد تزويدكم إذا كنتم تحتاجون للأن

وفقكم الله لما فيه خير