تصميم محرك سيارة يعمل بدون وقود

[COLOR=Blue][SIZE=4]السلام عليكم

هنالك الكثير ممن نجحوا فى ذالك

ولنبداء بفكرة بسيطه وعملية

1= نظرية عمل الوقود المائى للمخترع بانتون

وهى تعتمد على 80% ماء و 20 % وقود

2= يمكنك استبدال ال20% من وقود بترولى الى وقود مائى باستخدام خزران لحفظ كمية من الهيدروجين لبدء تشغيل المحرك وتسخين العادم
3= لابد لك من تطوير تلك الفكرة
[/size][/color]

انا مع الاخ كريم اكرم ازاى يبقى فى بخار بدون حرارة والحرارة من غيروقود اوحضرتك يمكن تستخدمsolar cell او … مش عارف بصراحة ممكن التوضيح

الشكر الجزيل يا اعظاء المنتدى
أنا طالب جامعي تخصص علوم و تقنيات
تراودني فكرة هذا المحرك الذاتي الحركة منذ أشهر و أنا أعرف أنه إذا بذلنا أقصى ما نملك و إتحدنا فإن الله سيكون معنا و سنحقق هذا بعون الله تعالى
فأنا أرجوا منكم و من كرامتكم أن تمدوني بكل ما يمكنكم مساعدتي إخواني في هذا الموضوع
و منلده شيء لي الرجاء منكم إرساله لي عبر البريد الإلكتروني التالي :

zaw_yamaha@live.fr

و أجركم على الله تعالى
و السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.

أنا آسف اقلك هادا مستحيل لانك تقول بدك تستخدم البخار وحتى تولد البخار تحتاج لحرارة والحرارة اما من السولار او البنزين ورجعنا ندور بالدائرة المغلقة

ربنا معاك
بس ياريت تعرضها بسرعه

انا لم اجلب فكرة جديدة
الفكرة موجودة و لكن تحتاج الي التنفيذ

http://www.animatedengines.com/co2.shtml

م. كرم كريم اوضح و اجاز ما كنا نريد قوله و علي هذا نرجو منك الايضاح و عرض الافكار و سنشاركك الحلم حتي يصبح حقيقة اخ اشرف

بص يا هندسه انا محمد عبدالرؤوف زميلك الكلام اللى عرضته خطأ فادح ووصمه عار على مهندسى ميكانيكا المنصورة للاسباب التاليه
1_شرط اساسى لعمل محرك هو امداده بالطاقه (حراره) والطاقه مش موجوده غير فى المواددى زى البترول والقش واى حاجه تطلع حرارةولذالك الميه متنفعش حتى لو سخنتها ل4000درجه مؤيه لانها لسه ميه وحتى لو نفعت انا بقوول لو نفعت هتحتاج حرارة واللى هتجيبها من البترول ولو مشينا كلامك حجم المحرك هيزيد والكفاءة هتقل لان المسار اصبح اكبر والفقد بيزيد بطول مسار تبادل الحرارة وكدا انتا هترجعنا لورة 200 سنه يا هندسه
م/محمد عبدالرؤوف منصور

انا عندي فكرة للسياره تعمل على الماء بطريقه سهله جدا

مساء الخير اشرف
الفكرة ممتازة
يس المشكلة فى حجم المحرك
وكيفية توليد البخار
ولاكن اتمنا لك التوفيق والابداع المتواصل

استمر والله ولي التوفيق وان باليد ما نجود به فلن نتأخر

ربنا يكرمك وويفقك على هذا التفكير واتمنا انك تكمل لغاية لما توصل للانت عايزه
تحياتي

بصراحه الكلام غامض هل هذا يعني تشعيل السياره بالماء بدل الوقود نرجو مزيدا من التوضيح وجزاكم الله خيرا