المطلوب مشاركة ولو بكلمة


(plaster) #1

هل المهندس العربي يفهم ما يقرأ ويتعلم مما كتب في المناهج

ام انه كما يقولون يتفيأ ما قرأ خلال العام في يوم الامتحان

وهل هذا سبب ان المواضيع في المنتدى هي نسخ لصق فقط ام انه على العكس تماما

الم يتبقى للمهندس العربي اي درجة من درجات الابداع والتطوير

اكتب رايك بصراحة


(n.baban) #2

شكرا لكم


(kaltoum) #3

السلام عليكم
شوف الاخ plaster راى بكل صراح انا اري انو فيه مجموعة من المهندسين يقرا ويبحث من اجل
يوم الامتحان وهذه المجموعة رايح يتحقق الهدف النتاعها او تنجح وعندما يخرجو للميدان اى العمل رايحين
يندمو بزاف اما المجموع الاخر الى راهى تقرا وتبحث او تتجرى وطيح هي الرابح لانها رايح تكسب النجاح
والخبرا في الميدان والثقافة والمستوى الجيد كي يقعدو في الجماعة نتاع الاختصاص نتاعهم يلقاو رواحهم
ربي يكون الخير.
تقبلو تحياتي


(عبدالرحمن على احمد) #4

انظر اخى الكريم
الطالب العربى عموما تعود على انه يجب ان ياخذ شهاده باى طريقه
فلم يجد طريقه سوى انه يحفظ المقرر ثم يتفيا به فى الامتحان
رافعا شعار (التعلم للاختبار)


(3shrianoo) #5

بصراحة لا يوجد ابداع في عالمنا العربي

بمعنى حتى امتحاناتنا كوبي من الكتب والكورسات

وأنا في كليتي كانوا يقولولونا يا تفهمها يا تحفظها هي اللي هتيجي

وحتى المبدعين بنلاقيهم بيطفشوا من البلد


(م محمد كرم) #6

بسم الله الرحمن الرجيم
الموضوع ممتاز ولكن لاحظ ان مش كل الناس عندها نت ومش كلهم عندهم وقت فاضى ولكن اللى عندة وقت فاضى ومتوفر عندة الدخول يبقى مهندس ميت لو ما دخلش لان المهندس مخترع ومش هيكون كدة الا لو كان متطور دائما
والسلام عليكم ورحمة الله


(msfarahat) #7

المشكله ليست فى المهندس العربى ولكن المشكله فى النظام الذى يعمل بداخله المهندس العربى والدليل على ذلك النجاح الباهر للمهندسين العرب (المصريين) خارج مصر او خارج النظام الروتينى المحطم للإبداع