اخواني سوف نبدا هنا باذن الله عرض مجموعه من المحركات التي تستخدم
في مجال الطيران و في غير مجال الطيران
كبدايه سوف نبدا في شرح المحرك المكبسي اولا و من ثم ننتقل الي المحرك النفاث
Four Stroke Engine
كان اول عرض لهذا المحرك عن طريق العالم Nikolaus Otto عام 1876 , لذلك عرف المحرك باسم Otto cycle , و هو يعتبر اكثر الانواع شيوعا في الوقت الحاضر و يستخدم
في السيارات و الشاحنات .
(الكرات الخضراء تمثل الشحنه الجديده من الوقود + الهواء … و الكرات الرماديه تمثل العادم … و الون البرتقالي يمثل شعله الاحتراق)
[SIZE=4][SIZE=3][COLOR=#4b0082]شرح مبسط جداا لنظريه العمل و كيفيه الحصول علي الطاقه …
[/color][/size]
من الوقود + الهواء .
Intake… During the intake stroke, the piston moves downward, drawing a fresh charge of vaporized fuel/air mixture. The illustrated engine features a ‘poppet’ intake valve which is drawn open by the vacuum produced by the intake stroke. Some early engines worked this way, however most modern engines incorporate an extra cam/lifter arrangement as seen on the exhaust valve. The exhaust valve is held shut by a spring (not illustrated here).
[CENTER]
مع الوقود بواسطه valves و يبدا المكبس في الصعود الي اعلي
لكي يضغط علي الهواء و يزيد من ضغطه داخل الاسطوانه
Compression… As the piston rises the poppet valve is forced shut by the increased cylinder pressure. Flywheel momentum drives the piston upward, compressing the fuel/air mixture
[/center]
[/size]
[SIZE=4]3- Power بعد الانتهاء من المرحله السابقه و عندما يبدا المكبس في النزول
مره اخري فان شعله الاحتراق تنطلق spark plug لكي تشعل في الوقود مع
الهواء المضغوطين داخل الاسطوانه…و عند الاحتراق فان الوقود و الهواء معا
يضغطوا علي المكبس بقوه كبيره و تكون هذه هيا البارو التي ناخذها من المحرك
Power… At the top of the compression stroke the spark plug fires, igniting the compressed fuel. As the fuel burns it expands, driving the piston downward.
[CENTER]4- Exhaust عند نزول المكبس الي اخر مشواره في المرحله السابقه يبدا
الvalve المسؤل عن خروج الخليط المحترق من الهواء و الوقود
في الانفراج لكي يخرج العادم.
Exhaust… At the bottom of the power stroke, the exhaust valve is opened by the cam/lifter mechanism. The upward stroke of the piston drives the exhausted fuel out of the cylinder.
للموضوع بقية إن شاء الله[/center]
[/size]