نصيحة من اخ بيحب كل مهندس سيارات

بسم الله الرحمن الرحيم

انا اول امرة اشارك ومع ذلك انا فرحان جدا من المنتدي الموجود وعموما انا خريج 2007 واحب اخدم اي حد اقدر اساعدة باي شئ و انا فاهم كويس في automotive electronics و انا ليا بعض المعتبات لأخواني و احبابي حول مين السبب في ضعف مستوي القسم في البداية احب أاكد ان معظم طلاب قسم السيارات من اعلي طلبة الكلية ذكاء ولكن الذكاء غير موظف من السادة الدكاترة و الثانية انا احتكت من خلال ادائي الخدمة اللي بعد الكلية بكل خريجي السيارات من الجامعات الاخري و الناس اللي بتحمل تقدير جيد جدا واللي من الصعب الحصول علية زي منتوا عرفين كانوا في قمة (التعب) لانهم غير قادرين عن الذيادة عما اخذوة من اساتذتهم وانا لية نصيحة ان كنتوا عاوزين تكونوا مميزين اولا اعرفوا ميزة كل استاذ عندكم مين اللي يفيد و مين ملوش لزمة انا هأتكلم عن واحد بس وهو الدكتور العلامة محمد محمد يوسف انا ادعوا ان يبارك الله في الراجل دة وانا عارف عيبة وهوة انة مش قادر يوص معلومة ودة عيبكم انتوا لية لان في غيركم كان بيتعلم من الراجل دة ولو مش مصديقني اسألوا الشباب اللي معاة في المشروع الراجل دة ولو متعلمتش منة غير طريقة التفكير في حل المشاكل العلمية وركزوا ازاي بيحلل المواضيع الغريبة لان دي الطريقة اللي ممكن تميزكم عن غيركم في الشغل والله انا لو ترجع بيا الايام لاسجل للراجل دة محضراتة انا علشان اطور نفسي بعد الكلية ودة متأخر جدا انا قريت اد الكتب اللي درستها 10 مرات وكنت في نفس الوقت باشتغل في مركز صيانة لكن انتوا عندكوا الوقت اقروا كتير واتعلموا من استذتكم الدكتور محمد يوسف والدكتور صفوت والدكتور اسماعيل يوسف وان كان اهتمامتة الاساسية غير مفيدة للطلاب انا اتمنا ان تفهموا ان انت مش اقل من اي حد وممكن تكونوا مهندسين متميزين وكفاية ان كل دفعة 2007 اللي مدخلوش الجيش اشتغلوا اتمني الرد و المناقشة من اجل تخريج مهندسين متميزين من هندسة المنيا قسم السيارات ولا يوجد بيننا مهندس ضعيف

ارجوا ان اكون افدتكم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

شكراااااااااااااااااااااااااااااااا ليك يابشمهندس : عبد المنعم القناوى

بجد كل الكلام اللى انت قولت صح

وبعد ما تخلصوا هتكتنشفوا انكم محتاجين تراجعوا كل اللى دراستوة تانى بس بتركيز مش مجرد للامتحان وخلاص

لانكم هتكتشفوا انكم فى امتحان مستمر بعد كدة ومحتاجين سرعه بديهه

الف شكر ياباش مهندس ونتمني انك تكون معانا دائما في المنتدي لكي نستفيد منك انا اسمي بفلي طالب في الفرقة الاولي

الكلام ده كويس اوى وانا بايدة جدا لان ده اللى بيحصل فى الغالب انا عضو جديد اسمى مينا الفرقة الاولى سيارات

مينا مين

كلامك تمام يا باشمهندس وانا بقول برضه اللي عايز حاجه انا تحت الامر انا عندي اسطوانات جامده فيها فديوهات للمحركات وكمان ملفات PDF بالعربي عشان الصيانه انا اسمي مصطفي عوض في 3 سيارت اللي عاوز الحاجات دي في اي وقت انا موجود في القسم

في البدايه انا بحييك ع المقال وان كنت بتفق معاك في حاجات وحات تانيه لا
مثلا نا كنت من اشد المعارضين لسياسة الدكتور اسماعيل بس لما اتخرجت واحتككت بالواقع عرفت ان الدكتور اسماعيل هو من اكتر الاساتذه اللي عاوزين يعلموا الطلبه حدش مساعده وجزاك الله خيرا
مهندس / اسامه عوض انا في خدمة اي حد برضه محتاج اي حاجه وده تليفوني
0105409662

جزاك الله خيرا يا باشمهندس اسامه بالفعل احنا محتاجين للخبرات اللى زيك

على فكره الباشمهندس اسامه اعطى محاضره لبكالوريوس سيارات وكانت محاضره رائعه.

جزاك الله خيرا