انا طالب اعدادى مش عارف ادخل طيران ولا مدنى

انا طالب اعدادى مش عارف ادخل طيران ولا مدنى ممكن تدونى فكره عن طيران وايه بدرس فيه ولما اتخرج بتكون امكانياتى ايه كمهندس طيران القسم سهل ولا
وبس
(يعنى كل حاجه عن القسم)

السلام عليكم يا باش مهندس انا فى تانية طيران وكنت عايز اقولك ده حسب امكانياتك المدنى قسم جميل جدا جدا بس بهدلة فى الشمس والطريق ومالوش برستيج بس هتشتغل على طول انما مهندس الطيران عايزة وقت بس على ما تاخد الwith out وهى 14 شهر ده لو مش معاك واسطة فى الطيران لو معاك يبقى مش هتحتاجه انما القسم بصراحة عايز م>اكرة اكتر من مدنى بكتير

بسم الله الرحمن الرحيم
أخى smartfox
هندسة طيران وفضاء القاهره تعطى بكالريوس هندسة الطيران والفضاء والدراسه به تكون بمواد ميكانيكا بالأضافه الى مواد طيران ل>لك كما قال الأخ محمد مكى الدراسه فى قسم طيران صعبه ومرهقه أما عن المواد فهى مواد ميكانيكا كال thermodynamics,fluid,materials,mechanic,math,engine,heat transfer, بالأضافه الى مواد طيران مثل aerodynamics,propulsion,CFD,structure
قسم طيران القاهره بيخرجك جامد جدا فى النظرى لكن فى العملى مش قوى وبتكون محتاج دورات >ى البازيك الى هيه 6 شهور ودى مكلفه شويه وبعديها بتحضر ogt أو work sheet ودا 18 شهر بعدها بتطلع ال license with out type ودى بديتك كمهندس طيران فى بعض الشركات ممكن تخدك بالبازيك بس دى قليله >ى PAS,egyptair أما بقيت الشركات فبتطلب أقل حاجه ال بدون طراز أو طراز معين وعموما مجال طيران صعب حتى فى شغله بس لو أنت حابه خش والرزق على الله أنا على فكره خريج القسم دفعة 2004 أو دفعة عفيفه كما يقولون علينا وأنا فى مصر للطيران مهندس صيانة هيكل ومحرك ولو عاوز تسأل فى أى حاجه أبعتلى وربنا يوفقك

شكرا ليكوا على الجواب المهم ده
وسامحوني على التاخر