حساس الاكسجين ( اكيد هتستفيد)

السلام عليكم

اولا انا men3mdawoo بس انا نسيت كلمة السر علشان كدة اضطررت للتسجيل من جديد

حساس الاكسجين

الحساس دة من اهم الحساسات في السيارة بعد حساس الكامة وحساس الكرنك المهم الحساس دة من ممكن نفهمة بطريقة بسيطة جدا وهي ان الحساس يقيس نسبة الاكسجين في العادم الي نسبة الاكسجين الموجودة في الجو ويعمل (اي يحول التحكم الاكتروني من open loop الي close loop ) عند درجة 240 درجة حرارية للعادم دة معناة ان المحرك شغال ازاي افهمكوا الكمبيوتر في بداية التشغيل بيعتمد علي stord program ثابت اي ان حساس الكسجين خارج اللعبة في بداية التشغيل المهم دة الحساس اللي هتلاقوة متوصل بية سلكة واحة ( one terminal ) ودة هتلاقوة في السيارات الدايو نوبيرا وكمان اغلب الدايو لانوس المهم هما حاولي يجعلوا الكمبيوتر اكثر قدرة علي قرائة الظروف بسرعة فتم توصيل حساس الاكسجين بسخان داخلي يعمل علي وصول درجة الحرارة الي الدرجة التي يعمل عندها حساس الاكسجين طيب موضوع حساس الاكسجين بيقيس ازاي نقول الحساس بيعتمد علي قياس فرق الجهد الناتج من مادة بيزوالكترك تتأثر بفرق نسبة الاكسجين من الجانبين الحساس دة بيرسم sinwav ناتجة من output بتاعة الرسم دة لما تيجي تلاقية بقي اشبة بخط مستقيم يعني خط متعرج دة يعني ان الحساس خلاص خلص يعني انتهي المهم اهم اعراض الحساس دة علي السيارة هو انة في حالة تلفة السيارة تنتج عادم اسود نتيجة ان الوقود المحروق غني جدا ودة هيخلي المدة اللي الرشاش بيفتح فيها تتضاعق يعني بدل من 1.5 مللي ثانية هتلاقية 2.7 مللي ثانية في السيارات الدايو لانوس نتكلم علية داخل السيارة في سيارات بيكون النوع الاول او الثاني المذكورين سابقا وفي نوع بيكون عبارة عن حساسين واحد قبل المحول الحفاز وواحد بعد المحول الحفاز وفي نوع سيارات مفهاش حساس اصلا بس فيها data بتعتة و دي في حالة وجود مشاكل ( زي الدخنة السوداء) يوجد جهاز ضبط لة يدوي يعني تعدلة باي مفك وتقرا الناتج علي الكمبيوتر لحد متتأكد انة تم ضبطة ودة هتلاقوا زيوة في بعض مودلات الدايو لانوس القديمة هتلاقوة متغطي بكفر اصفر وهو صغير الحجم جدا فوق العجلة الشمال اللي في وش السائق مباشرة
اعزروني علي اللغة اللي استخدمتها بس انا اضطررت لكدة لما قرات موضوع متكلمش علي الحساس بحقة دة غير اني منتش محضر دة من الذاكرة لذلك الموضوع خالي من الصور و المراجع
اطلب منكم الدعاء لكل اصدقائكم اللي دلوقتي في احتياج لدعائكم
لو تاخرت في الرد علي استفسارتكم دة مش بايدي واللة واللي عرفني منكم بيعف كدة

مشكوووووور ولكن يحبذ استخدام لغة علمية أفضل

شكرا

ممكن حد يكلمنى عن حساس الهواء

ممكن مهندس مكانيكا

ممكن أتكلم مع مهندس كهرباء السيارات وفك الحساسات … مشكوراً