ارجوكم مساعدة فى مشروع تخرج

السلام عليكم ورحمة الله
انا مطلوب منى مشروع تخرج
عبارة عن تكييف بيبرد الهواء عن طريق الثلج بدل الفريون
المطلوب منى صندوق فيه مروحة بسرعات مختلفة والمروحة دى توضع امام حاجة زى السربنتينة كده او رادياتير العربية
والسربنتينة دى فيها فتحه نملاها بالماء
وكمان بتقدر تشيلها من مكانها وترجعها تانى
المفروض انك بتملاها مية وتحطها فى الفريزر لغاية لما يتحول ثلج
وبعد كده تحطها فى مكانها تانى قدام المروحة اللى بتشتغل بدورها وتعدى الهواء على مواسير السربنتينة دى وتطلعه للغرفة
انا عارف ان الفكرة شكلها سهل ومش شكل مشروع تخرج
بس المشروع مش واقف على كده
ده البداية بس وبعد كده التقيل كله لسة جاى ورا
المهم دلوقتى انا بس عايز اعرف حد شاف حاجة زى دى قبل كده؟
وياريت لو حد شافها يقولى ممكن اعمل حاجة زى دى فين
اسف على الاطالة
تقبلو ارق تحياتى

ما انت عندك كل حاجة اهو يا باشا

ناقصك بس مضخة عشان تدور المية في المواسير تاخذ من الخزان وتودى على السربنتينة ومن السربنتينة على للخزان وهكذا

وده مكيف صحراوى

ميرسى ساس على ردك الكريم
بس ده مش تكييف صحراوى
انا بقول ان السربنتينة دى بتتشال من مكانها فى الصندوق وتحطها فى فريزر تلاجة لغاية لما المية اللى فيها تتجمد وبعد كده ترجع السربنتينة دى تانى مكانها فى الصندوق قدام المروحة
معلش ممكن اعرف مكان او حد يقدر يعملى مشروع زى ده؟

يا باشا الافكار في الحاجات دي كثير و اي حد ممكن ينفذها واقرب واحد هو فني التبريد ( بتاع الثلاجات ) وممكن يحطلك بومبة غسالة كمان عشان تحرك المية . بس انت اشرح له عايز ايه

عندي اقتراح يا اخي العزيز :

يمكن يا اخي تعمل هالفكرة مضخة تقوم بسحب الماء من المكان المخصص الى المبخر او الرديتير بسحب ماء بارد درجة حرارته -15 على شكل سائل وهيك بكون وفرت من حجم الثلج يلي بياخود 25 % + من حجم الماء الاصلي

لهيك لازمك انتي فريز :

طريقة الخلط :

2- يجب ملء خزان المبخر بالماء +أنتي إفريز (المحلول الغلي كولي) حيث يتم مزج الماء مع المحلول بنسبة 4،3 ماء إلى 1،4 مانع تجمد و تتم طريقة المزج بالشكل التالي توضع نسبة النصف من الماء ثم 1،4 أنتي إفريز و تخلط جيدا ثم يوضع 1،4 ماء و يعاد الخلط و يتم ذلك خارج الخزان

ويمكن اضافة دارة تبريد تقوم بتبريد الاتني فريز بعد تشغيله قبل العمل بساعتين منشان يتبرد المحلول المضاف

الفائدة الكلية :
1- توفير طاقة كهربائية تصل ال 50%
2- بدلا من استخدام المكيف وصرف 18 امبير في حالة التشغيل البدائي واسمرار سحب تيار مقداره 10 امبير
3- الدارة تلزم فقط ( 1- وعاء معزول عن الحرارة بداخله ماء + انتي فريز )) ( 2- مروحة ) ( 3- مبخر من نوع الانبوب المزدوج وذلك لدخول سائل التبريد الفريون التابع لدارة التبريد اذا كنت تحب اضافتها و الانبوب الاخر للمحلول الغليكولي ))
(( 4- اذا كنت لاتريد اضافة دارة تبريد فقم بالطريقة وهي تبريد الوعاء بواسطة الثلاجة العادية كما ذكرت في مشاركتك السابقة ))

تحياتي ارجو منك الاستفادة من الفكرة فأنها عظيمة