ماهي مواصفات مهندس الاتصالات في نظرك؟

السلام عليكم
كيفكم جميعا ؟
ان شاء الله الكل بخير وصحه
عايزين من كل مهندسين الاتصالات الحالين او المستقبلين
وضع اسماء اهم الدورات التي يجب توفيرها في مهندس الاتصالات لجعله مميز
وشكرا لكم
أبدأ من عندي
اتوقع اهمية CCNA لمهندس الاتصالات
اخوكم
ابو فراس

هناك أيضا ( الماتلاب ) -CDMA-GSM-UMTS-GPRS

هنالك الاهم بكثير ويجب اتقانه هو mathcad

ومن البرامج المهمة في تصميم الدارات edison

c++,gsm,gprs,cdma,umts,ccna,ccnp,MATLAP,object oriented,microcontroller,fpga,a+,lunix,…etc

ناتج كلام اخوناKRKR333 اننا هندرس 5سنوات اخرى للبرامج والدورات التى ذكرها فى رده

لازم اهم حاجه ان يتعلم عن الله عزوجل وعن النبي صلي الله عله وسلم (( فقد يكون مهندس كبير او دكتور في الجامعه ولكنه لا يعرف ان يقرا القران الكريم ولا يتبع النبي صلي الله عليه وسلم )) وبعد كده يتعلم هندسه ويكون من اكبر المهندسين اللي في العالم وينفع المسلمين ويخلص النيه لله … وجزاكم الله خيرا

بارك الله فيك وكل كلامكم جميل وأنا موافقة عليه

بسم الله الرمن الرحيم
من الكورسات المهمة لمهندس الاتصالات
fiber obtic,ccna,mcse.gsm.cdma.gps.sdh.antenna.matlab.cable tr…transimsion .ex,workshop.out side net work.sat.elc

شكرا واظن أن مهندس الاتصالات مهم أن يكون ملم بالكثير من الكورسات وحسب ميوله يستطيع أن يتخصص فى شئ محدد

فعن نفسى انا احب مجال الشبكات وانصح بدورة CCNA +MCSE

انا ايمان عضوة جديدة اليوم فى المنتدى وبصراحة اول ما دخلت دخلت على اقسم دة لانى طالبة بكلية الهندسة جامعة المنصورة الفرقة التانية ان شاء الله بعد ظهور النتيجة وقسم الكترونيات واتصالات(ادعولى النتيجة قربت) لكن بصراحة كلمكم عجبنى لكن حبيت اقول حاجة ان الكرسات اللى المهندسين اتكرموا وقالو انها مهمة لمهندس الاتصالات الناجح عايزة اقل حاجة خمس سنين فوق خمس سنين الدراسة دة غير انها مكلفة جدا انا شخصيا همووووووووووووووووت واخد كرس CCNA,MCSEلكن اقل حاجة هحتاج فوق ال 7 الاف جنيه مصرى وهذا ما لا استطتيع طلبه من اهلى وهذا مشكلة كل الطلبة ليس انا فقط انها مكلفة جدا ومحاولة تعلمها نفسى بنفسى لم تظهر اى فائدة لانى محتاجة حد يشرحلى لكن ان شاء الله يكون فى حل عموما اتمنى ان اكون عضو فعال ونشط داخل المنتدى دة بالخصوص لانى مهتمة جدا بالقسم بتاعى وبدراستى لانى بشوف انه اعظم قسم يخاطب العقل والفكر

السلام عليكم …
1-cours :GSM-GPRS -GPS-and CDMA
2-cours SISCO

شكراررررررررررررررااااااااا

الله يسامحكم خوفتوني وأنا لسا سنة أولى
شو كل هالدورات وأنا شو راح أدرس بالجامعة
الطبخ

انا لسة ما اعرف شي عن الاتصالات

مشكور ع افادتكم انشاللع الم كل هاذي الدورات

gsm cdma ccna لو خلصهم يبقي يشوف تاني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مع احترامى لكل الردود السابقة انا عندى رأى اخر ويتلخص فى انت عايز ايه مجال الاتصالات كبير وواسع ممكن تشتغل فىcomputer networks وفى هذة الحالة هتختار CCNA,MCSE,CCNP,… وممكن تشتغل فى mobile networks وفى هذة الحالة هيكون بالنسبة لك GSM,CDMA,UMTS,GPRSوممن الممكن تشتغل Controllةتحتاج تدرسPLC,LADDER Diagram language, microcontroller ,DCS,SCADA,وهكذا حسب التخصص الذى تبحث عنه…
كل انسان يسأل نفسه هو نفسه كمان عشر سنين يكون فين وبعد كده يبدأ يخطط للدورات اللى هتساعده فى مجاله ويبدأ واحدة واحدة
واحب اقول للمهندسين الذين لم يتخرجوا بعد لا داعى للقلق لأنكم مش هتحتاجوا كل الدورات دى ولكن الاهم انت عايز تبقى ايه حدد لك روية وامشى فى طريقك ولا تيأس وفى رأى ان هناك دورات يحتاجها كل المهندسين
مثل
Communication skills
presentation skills
planning
وهذة الدورات خاصة بالتنمية البشرية وايضا كل مهندس بيبحث عن وظيفة لازم يتعلم كيفية البحث عن الوظائف وكيفية كتابة السيرة الذاتية بطريقة علمية صحيحة كيفية ادارة مقابلات التوظيف(interview skills) انا اسف لأنى طولت عليكم ولكن هذا الموضوع فى غاية الاهمية وهذة هى اول مشاركة لى وزى ماكتب من قبل البشمهندس

[SIZE=5]

[/size]

شاكرين

رأيك تمام 100 بال 100 !!!

السلام عليكم ورحمة الله تعالىوبركاته أما بعد فالأتصالات هي مزيج بين الألكترونيك الأعلام الآلي + معلومات عن كيفية عمل الأنظمة العالمبة المشهورة مثل GPS/ gprs /fibres ooptiques , les trames , …وبدون أطالة فمجال الأتصالات واسع جدا ولذلك فالرجاء من المشتركين تحديد الموضوع المراد الأستفسار عنه وبعون الله سأكون سنددالكم ياأعزائي المستفسرين وشكرا لكم على قرءتكم لأول موضوع لي فب هذا المنتدى:eh_s(7):