منتدى كليه الهندسه الالكترونيه بمنوف

السلام عليكم
انا زميلكم فى هندسه منوف بكالريوس قسم تحكم
اتمنى اننا نكون اصدقاء:)

مهندس/ أحمد الغول خريج دفعة2002
مرحباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا:):):slight_smile:

انا ببحث عن حد فى تحكم لانى هتخصص واريد ان اعرف معلومات عن القسم ياريت رد وشكرااااااااااا

انا فى الفرقة الثالثة قسم تحكم انصحونى نصيحة غالية من قلوبكم وعايزة اعرف كل شىء عن القسم وجزاك الله خيرااااا

انا في الفرقة الاعدادي وعايزةاعرف ازاكرازاي

اهلا و سهلا كليوباترا
ربنا يوفقك ف الكليه و مرحبا بكم
لو عايزه تقدير كويس
1- حضور جميع المحاضرات و التركيز فيها
2-حضور السكاشن بانتظام
3-محاوله الحصول علي امتحانات سابقه و معرفه اسلوب الدكتور المحاضر من خلالها
على فكره كل دكتور له اسلوب ف الامتحانات ومعروف لا يتغير مع التركيز الشديد ف المنهج اثناء المذاكره
والله مفيش اسهل من الكليه و الله الموفق و المعين
مع تحياتي : انا ف رابعه اتصالات

قسم جميل جدا
الدراسة فية ممتعة
لك مستقبل عظيم ان شاء الله فيه

ليك حبيب ألبي أمانة بدي مشروع تخرج للمعهد (صناعات تطبيقية اختصاص الكترون)بسرعة أماني الله يخليك

مــــرحــــبـــا بكم فى عالم الواقع WELCOME TO REALITY THIS IS WHO WE ARE THIS IS OUR JOB THIS IS MY DREAM WHO AM I???I’M AN ENGINEER LOOKING TO YOUR FUTURE AND SEE WHAT YOU WILL NEVER SEEEE!!!IF YOU WANT TO KNOW ANY THING ABOUT FEE\COM.DEPT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>EMAIL :SENDBAD_LOVE5X@YAHOO.COM

أنا خريج الكلية سنة 2007 قسم تحكم كان مشروعى scada systems القسم جميل جدا بس الدراسة فيه مش بغطى كل حاجة المهندس الشاطر ممكن يحتاجها القسم بيفتح مواضيع كبيرة جدا بس لازم الاستعانة بالمصادر الخارجية من كتب ومراجع و كورسات أولا لازم التركيز على المحاضرات بشكل مستمر ولازم تكتب المحاضرة بخط ايدك على طول لأن الحاجة المكتوبة بايد الواحد عمره ما بينساها أبدا ثا نيا التركيز على السيكشن وكمان تشوف أكتر معيد ممكن تعستفيد منه فى كل مادة وتحضر السيكشن بتاعه ثالثا التركيز على المعامل لازم تحضر المعامل كلها لأن المعمل بيدربك على انك ماتخافش من العملى لان الحياة الجاية انشاء الله حياة عملية

محمد الصباغ دفعه 2002اتصالات منوف ممكن نكون اصدقاء

اخوكم مهندس كريم خريج قسم تحكم 2005
اي خدمة في مجال معرفة اي متطلبات سوق العمل وايه مشاكل قسم تحكم برة واانا عموما منزل مقال هنا على القسم ككل وعلى المشاكل اللي انا شايفها فيه واي استفسارات تحت امركم سواء هنا او الاميل
karimgad83@yahoo.co

karimgad83 عالياهو ياريت نتواصل دايما

حلى بعض امتحانات السنين السابقة
وامثلة الكتب &وامثلة المحاضرات
ولكل دكتور طريقةislam_deraz2001@yahoo.com

اسف جدا على اضافة الرابط

الناس الى بتسال عن قسم التحكم يجماعه ده الى شغال بره دلوقتى
بس دراسه الكليه لوحدها مش كفايه لزم دورات اكيد
مهندس علاء حمدى دفعه 2006 تحكم
وعلى فكره كل اصحابى خريجى اتصالات شغلين تحكم دلوقتى
شكرا

القسم ممتاز والله

على فكرة الكلية مش صعبة ولا الدراسة فيها بس هيه عايزة تفتيح مخ…يعنى تحضرى المحاضرات وتركزى على اللى الدكتور يقوله وتذكرى اول باول مع الانتباه مع المعيد فى السكشن وان شاء الله هاتلاقى الامتحانات سهلة
وربنا يوفقك

استعيني بالله ثم حددي هدفك وعندها ستعملي لهذا الهدف وربنا يوفقك