كورس من شركة كوماتسو

بجد أنا زعلان منكم علشان كنت محتاجكم …
فى مساعدة صغيرة عن كيفية تحويل محرك الديزل يعمل بالغاز الطبيعى ونفس حد يقولى اى حاجة …
على العموم انا جيبتلكوا كورس من شركة كوماتسو يتناول الاساسيات فى علم الهيدروليك وشرح جيد عن التراكتورز اتمنى يعجبكم.
للتحميل:

Higher institute for energy

إعجاب واحد (1)

shokran we mosh 3awzeenak tez3al enta 3awez el fekra el 3ama le el mawdoo3 wala in details
هو كفكرة عامة انت اكيد عارف ان الديزل مافيهوش اسبارك بلج زي البنزين لان الديزل سيلف اجنيشن بمعني تحت ضغط عالي يشتعل وحدة لان الاوكتان نبر بتاعة قليل اوي ولكن الغاز الطبيعي مثل البنزين لابد من شمعة احتراق وعلي ذالك كان التحويل من البنزين الي غاز منتهي السهولة بس بنعمل بيبنج سيستم تاني من تانك الغاز و مش محتاجين اي فويل ميترينج زي الكاربراتيير او الانتاك و الانجيكتور اللي بيرزز البنزين لان الغاز سهل المزج مع الهواء ولكن المشكله في هيتنج فاليو adiabatic flame temperature بتاعت الغاز اعلي من البنزين و لان تصميم المحرك كان علي اساس البنزين فدة بيسبب تاكل لاجزاء المحرك اسرع
وعند التحويل من ديزل الي غاز مش نيبوظ وش السيلندر ونحط شمعة احتراق الموضوع ان احنا بندخل الاسطوانة ديزل و غاز مع بعض الديزل يحصلوا اشتعال نتيجة الضغط ودرجة الحرارة فيعمل كشمعة احتراق للغاز وهنا تأتي المشكلة باي نسب يتم حقن الديزل مع الغاز و حاجات تانية كثيرة تأخذ في الاعتبار بس دي الفكرة العامة

إعجاب واحد (1)

جزاك الله الفردوس

عمل اكثر من رائع
keep going

ERRO
PLEASE CHECK

موضوع مميز بالفعل سيتم التثبيت قريبا