شارك/ي برأيك سواء كنت طالب او خريج او مهندس (بجد رأيك مهم و ح يساعد مهما كان)

اولا : بشكرك بجد علشان دخلت …
ح ادخل في الموضوع مباشرة … انا طالب في كلية الهندسه قسم المعمار بالسنه الاخيره وحابدأ انشاءالله في تجهيز مشروع التخرج … في الحقيقه بدات بتحديد الفكره وهي لسه متلخبطه ومش عارف هل اواصل فيها ولا اوقف وادور علي حاجه جديده

انا هاعرض عليكو الفكره وانتو ادوني أرائكم ونتناقش ونوصل لحاجه كويسه انشاءالله

المشروع عباره عن مدينه للانتاج الاعلامي (شبه هوليوود وكمان المدينه ال في مصر) بتحتوي علي استديوهات ومناطق تصوير بشتي انواعها … ملحق بالمدينه مراكز ترفيهيه وهي :-
1- ملاهي العاب.
2- محميه طبيعيه بريه.
3- منتجع سياحي علي البحر .
4- مطاعم و… الخ .
5- مبني رياضي ترفيهي (ملاعب … صالات …الخ) .

هي دي الفكره لو عندك اي اضافه او اي تعليق انا حاكون شاكر جدا جدا جدا ليك ولو فيها اي حاجه مش عاجباك انا كمان جاهز اناقشك واذا عندك مشروع او مرجع او اي حاجه ممكن تفيدني فيه برضو حتكون خدمتني خدمه مش حانساها ليك …

ملحوظه :-
مش لاقي ليه اسم يعبر عن كل النشاطات اللي جواه … تقترح اسميه ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كل دي مشاهدات ومفيش حد راضي يرد
… شباب بليز ساعدوني في تحديد الفكره وابعادها الوقت بدا يضيق علي وانا عاوز اجهز من بدري …

ازيك يا حسام انا عبدون من جامعة جوبا كلية الهندسة والعمارة - السودان -
فى الحقيقة الفكرة هايلة انا حاخد عموم الفكرة واتناقش فيها مع صحابى و ارجع لك
سلام

هلا هلا باغلي الحبايب
تسلم عبدون وانا في انتظاركم انشاءالله اي وقت …

الفكرة حلوة وعجبتني اوي واتمنالك التوفيق

[CENTER]يقول المولى عز وجل فى محكم تنزيله :-

{ إرمَ ذَات العِماد (7) التي لَم يُخلق مِثلها فِي البِلاد (8) وثموُد الذين جَابوا الصخرَ بالواد (9) وفرعون ذي الأوتاد (10) }

صدق الله العظيم[/center]

( سورة الفجر من الآيه 7 الي الآيه 10 )

ازيك يا حسام

انا تااخرت عليك شوية ارجو المعذرة …

فى الحقيقة لقد جلسنا والاصدقاء والزملاء نتناقش بصدد مشروعك الرهيب رحب الزملاء بجامعة جوبا بهذه الفكرة الرهيبة و حبو انهم يخبروك ببعض اراءهم الشخصية والعامة بالهندسة خصوصا العمارة

الوظيفة الاولى للمشروع :-
المشروع عبارة عن مدينة انتاج اعلامى وهذاه الكلمة كبيرة جدا لان مدينة الانتاج الاعلامى لان النشاطات والملاحق المختصة بالمشروع تمثل مدينة يمكن ان نقول متكاملة

التفاصيل المعمارية :
الاهتمام بالتفاصيل المعمارية التى تخص كل قسم من اقسام المشروع لان التفاصيل هى التى تدخل فى روح السائح والممثل والمشاهد عبر البلورية ولقد ذكرت السائح لان المدينة اذا كانت ذات وعى معمارى ثرى بالطابع المعمارى لشخصية المصمم و طابع اثنوغرافيا الدولة والتطور التى قد حدث فى بلدان اخرى فى فنون العمارة له دور ثقافى ربما يوصل الدولة التى بها هذه المدينة الى احدى الدول المتقدمة معماريا فى العالم وهذا شرف عظيم جدا-هذه المدينة تحتاج الى انة تجمع كل ثقافات واعراف وبيئات هذه الدولة فى مدينة واحدة وفى نفس الوقت ان تصف كيف كان تاريخ العمارة فى بلدك و اين وصلت العمارة فى بلدك .

النمازج المعمارية:
يجب اخذ نمازج معماريه مشابه للمشروع واخذ المقارنة فى السلبيات والايجابيات , وايضا لا تنسى ان تضيف فى عمارتك الطابع الذى تميل اليه او الذى يمثل شخصيتك المعمارية
الاسس والمعايير:
اخذ اسس ومعايير للمشروع من حيث
التوزيع الوظيفى لكل قسم من اقسام المشروع و ذللك حتى لا تحدث سلبيات معمارية فى دورك تجاه عملك (معمارى)
التوزيع الفراغى والمداخل والمخارج
الابتعاد عن النمطية الواضحة فى اساليب التجميع الكلى للاقسام

اعمل حاجة تكون سبق معمارى

{ إرمَ ذَات العِماد (7) التي لَم يُخلق مِثلها فِي البِلاد (8) وثموُد الذين جَابوا الصخرَ بالواد (9) وفرعون ذي الأوتاد (10) }

صدق الله العظيم

( سورة الفجر من الآيه 7 الي الآيه 10 )[/center]

ازيك يا احمد

فى انا تااخرت عليك شوية ارجو المعذرة …

فى الحقيقة لقد جلسنا والاصدقاء والزملاء نتناقش بصدد مشروعك الرهيب رحب الزملاء بجامعة جوبا بهذه الفكرة الرهيبة و حبو انهم يخبروك ببعض اراءهم الشخصية والعامة بالهندسة خصوصا العمارة

المشروع عبارة عن مدينة انتاج اعلامى وهذاه الكلمة كبيرة جدا لان مدينة الانتاج الاعلامى لان النشاطات والملاحق المختصة بالمشروع تمثل مدينة يمكن ان نقول متكاملة

التفاصيل المعمارية :
الاهتمام بالتفاصيل المعمارية التى تخص كل قسم من اقسام المشروع لان التفاصيل هى التى تدخل فى روح السائح والممثل والمشاهد عبر البلورية ولقد ذكرت السائح لان المدينة اذا كانت ذات وعى معمارى ثرى بالطابع المعمارى لشخصية المصمم و طابع اثنوغرافيا الدولة والتطور التى قد حدث فى بلدان اخرى فى فنون العمارة له دور ثقافى ربما يوصل الدولة التى بها هذه المدينة الى احدى الدول المتقدمة معماريا فى العالم وهذا شرف عظيم جدا-هذه المدينة تحتاج الى انة تجمع كل ثقافات واعراف وبيئات هذه الدولة فى مدينة واحدة وفى نفس الوقت ان تصف كيف كان تاريخ العمارة فى بلدك و اين وصلت العمارة فى بلدك .

النمازج المعمارية:
يجب اخذ نمازج معماريه مشابه للمشروع واخذ المقارنة فى السلبيات والايجابيات , وايضا لا تنسى ان تضيف فى عمارتك الطابع الذى تميل اليه او الذى يمثل شخصيتك المعمارية
الاسس والمعايير:
التوزيع الوظيفى لكل قسم من اقسام المشروع و ذللك حتى لا تحدث سلبيات معمارية فى دورك تجاه عملك (معمارى)

صدق الله العظيم

( سورة الفجر من الآيه 7 الي الآيه 10 )[/center]

ازيك يا احمد

فى انا تااخرت عليك شوية ارجو المعذرة …

التفاصيل المعمارية :

النمازج المعمارية:
الاسس والمعايير:

الفكرة حلوة اوي الله يوفقك

السلام عليكم انا و الله ما ني عارفة كيف انصحك لكن عندي مخططات لمطاعم بس من مفترحاتك اذا بدك ياه حرسلهالك و شكرا و ربي يوفقك

حلوا الفكره سيب الاسم دلوقتي و اشتغل فيها ربنا معاك

فكرة كويسة بس محتاجة ابتكار حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟

مرحبا
انا جيسيكا من غزة ادرس هندسة معماري سنة اولى فصل تاني
راح اسال المدرسين الى عندي وراح اشفلك شو ممكن اساعد بس بدي منك الانتظار لوقت وانا اكيدة انى راح اساعدك بس مابعرف بخصوص الابعاد
انتى اصلن مو معطينا مساحة الارض كامل علشان نعطيك الابعاد الصحيحة
سسسسسسلالالالالالالالالالالالام
الله يوفئك