هــــــــــــــــــــــــــــــاام

بسم الله الرحمن الرحيم
اريد اى حد يساعدنى انا فى بكالريوس هندسه وبحاول لسه فمشروع التخرج وفيه حاجه عاوزكم تساعدونى فيها وهى انا مشروعى هو نظام امنى بحيث ان نجيب كاميرا ديجيتال
على جسم متحرك يعمل بحث للمكان المهم ان الكاميرا دى اذا حست بشئ غيرب ترسل رساله على جهاز الكمبيوتر وترسله الصوره وجهاز الكمبيوتر يرسلها عالموبايل بتاع مثلا صاحب المكان
المهم انا عاوز اى حد يساعدنى او يعطينى فكره ازاى اعمل الحاجه دى او عالاقل يقولى ازاى اقدر اخلى جهاز الكمبيوتر يرسل الصوره للموبايل

بالتوفيق أخي الكريم

مشروعك و الله يعلم يندرج بشكل رئيسي تحت ما يسمى الـ image processing فابحث في هذا العلم و ستجد tool box في الماتلاب بخصوص الـ image processing

و أما بالنسبة للاتصال بموبايل صاحب المكان عن طريق الكمبيوتر و الله أعلم أنت بحاجة لاستخدام الـ modem و أكيد بتعرفه و أعتقد أنك بحاجة لتعلم لغة برمجة تكون دوت نيت مثل السي شارب. لأنه كما سمعت أنها تمكنك من استخدام الداتا التي تقدمها لك برامج أخرى .

و أخي أنا لا أملك سوى هذه الإشارات التي قدمتها لك و وفقك الله

وهل تعرف ازاى اعرف استخدم المودم فى موضوع الاتصال بصاحب المكان
وياريت لو عارف تفاصيل اكتر
يارت تفيدنى

وفقك الله في مشروعك

اخي الكريم اذا كان مطلبك لاعتماده في مشروع تخرج فأن كلام الاخ رائد صحيح وفعلا انت بحاجة لاستخدام برنامج ماتلاب

اما اذا كان طلبك هو تنفيذ نظام امني بعيدآ عن اي دراسة أكاديمية فأن برنامج (v gard rt4) يفي بالغرض وهو برنامج أمني يكفي ان يتم توصيل كاميرات المراقبة الى كرت الكامرات الموضوع ضمن الكومبيوتر وهو سيتولى كل ماطلبته

جزاك الله خيرا يا اخى لكن انا اريد الموضوع لمشروع التخرج
وكنت اريد ان اعرف تفاصيل اكتر عن الموضوع وعن كيفيه نقل الصورة من جهاز الكمبيوتر الى الموبايل
عن طريق السى شارب والجافا موبيل

جزاك الله خيرا