كيفية وضع التفاوتات

السلام عليكم
اخواني ممكن مساعدة في شرح كيفية وضع التفاوتات الهندسية على المخطط بنظام الايزو مثلا ؟ ولا اقصد كيفية وضعها على المخطط بطريقة الحفظ غيبا.
على سبيل المثال عندما اضع دايمنشن لهول (ثقب) فرضا 20مل واريد ان اضع له تفاوت ما ، هل هناك قاعد استطيع ان اتبعها واعرف ماهو المقدار المناسب لهذا الثقب من التفاوت ؟ يعني البعض يضع 0.2 زائد وناقص والبعض يضع 0.1 زائد ونقاص ، كيف يختار المصص هذه القيم لجزاء قطعته ؟
وشكرا لكم

غالبا التفاوتات توضع بالخبرة وعلى حسب نوع المعدن المستخدم

اخي الشيخ الرئيس اود ان اسألك سؤال انته قسم ايه وجامعة ايه؟
لانك لو ما درستش التفاوتات وكيفيت وضعها في قسم الميكانيكا يبقى في مادة الرسم الميكانيكي(تركيبات) يبقى ده ظلم بين لك ولكل دفعتك تسبب فيه دكاترة المادة وارجو الا تعتبر كلامي هذا تجريحا فيك ولكن حزنا على نظام التعليم ان كنت من قسم الميكانيكا وكذلك الاخ osmghaly .
اما عن التفاوتات فانا درستها السنه دي في وانا في اولى ميكانيكا يعيني لسه مبتدأ في القسم فليها قوانين ومعايير يجب ان يتخذ بيها وليس بالخبرة كما قال الاخ osmghaly من قبل وانما تفرق الخبر في دقة اختيار المصمم للتفاوت المناسب .
ارجو الا يكون كلامي ازعجكم ولاكن عندما يوجد خطأ يجب توضيحه ولا اقلل من شأنكم فاني اعلم لو عندي شئ من العلم فعندكم العلم كله .

الشرح :بسم الله الرحمن الرحيم
كيفية اخيار التفاوتات ؟
اول حاجة لازم نعرفها انه يوجد نظام عمله الايزو لاختيار التفاوتات بالنسبة لل shaft وال hole لانه من المعروف اني مقدرش اطلع اسطوانه او تقب بنفس القطر بتاعه 100% طيب انا باختار قيمة التجاوز على اساس ايه
1- طيبعة الانتاج ( كمي - صغير )
2- طريقة التصنيع ( دقة طريقة التصنيع)
3 - ابعاد الشكل (كلما زادت ابعادة زاد التجاوز والعكس)
4 - طبيعة المادة
ملحوظة التفاوتات بالميكرو دايما
فجت الايزو قسمت التفاوتات او التجاوزات دي ال 16 قسم من( It1 الى It 16 ) حيث الادق 1 والاقل دقه 16 وقسموها قالك
1- من 1 الى 4 ده غالبا يستخدم في تصميم ادوات القياس زي القدمة - مسطرة قياس والى اخره
2 - في عمليات التصنيع الماكينات من 5 الى 12
3 - في عمليات التصنيع اقل دقة مثل الحدادة من 13 الى 16
والتفاوتات بيبقى ليها رموز للتقب من A الى Z و العمود من a الى z وتكتب هكذا مثلا ( H7/g9 ) بجانب القطر الرئيسي ده بالنسب للرسم التصميمي اما التنفيذي بنطلع القيم بتاعت H7 و g9 من جداول خاصة بالتفاوتات ونحسبها ونحطها على الابعاد زي الاس كدا باشارتها اما سالب او موجب او الحالتين
حيث H مكان وجود التفاوت في التقب و g مكان التفاوت في العمود بالنسبة لخط الزيرو للقطر الرئيسي و ال7و9 ده رقم ال It الى احنا زكرناه
في 3 حالات في التفاوتات هيا Clearance ,interference , transition
1 - ال Clearance : ودي لما نكون عاوزين قطر العمود اقل من قطر الثقب بس بنفس القطر الرئيسي ازاي يعني لو عندنا تقب وعمود بقطر 120 وعاوزين ندخلهم في بعض بسهوله فلازم يكون اكبر قطر للعمود اصغر من اقل قطر للتقب
2- interference : ودي عكس اللى فاتت يعني قطر العمود اكبر من التقب بمقدار التفاوت وده طبعا بالميكرو يعني مثلا 120 قطر التقب لعمود بس يكون تفاوت العمود اكبر من تفاوت التقب بحيث ان اصغر قطر للعمود يكون اكبر من اكبر قطر للتقب
3 - trandition : ودي بيكون اكبر قطر واقل قطر تقريبا متساويين.

طبعا انا مش هقدر اشرح اكتر من كدا لان مفيش رسم ولاكن انا عندي كتاب الكلية لو حد ممكن يكلمني على الايميل ونتفق عاوزه وعذرا مش هقدر ارفعه لاني معنديش اسكنر ولاكن انا جبت كتاب تاني مرفوع جاهز في شرح جيد للموضوع في الفصل ال 19 من الكتاب
الرابط :http://www.4shared.com/file/51557143/46305f56/Engineering_drawing.htm

إعجاب واحد (1)

اريد المزيد يا باش مهندس

لو سمحتم ي إخوانى أريد شرح لرموز الأبعاد و التجاوزات الهنسية
و شاكر أفضالكم

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
انا جايب شرح للfit & tolernt واتمنى انو يفيدكو ويغطي احتيجاتكو
ودة الرابط
http://rapidshare.com/files/368550641/23_H191_W07_D01_1-1_V1.3_-_Fits_and_Tolerances.ppt.html

وده برنامج هيجيب ليكو مقدار التفاوت بين الهول والشافت
واتمنى يعجبكو
http://rapidshare.com/files/368551610/windows-1256__FitsTol.zip.html

لو سمحت رابط الكتاب مش بيشتغل ومحتاج أي حاجة توضح التفاوتات بعد اذنك