الهندسة الطبية في هندسة منوف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أزيكوا ياجماعةبس كنت عايزة أدردش معاكم عن تخصص الهندسة الطبية في هندسة منوف في قسم الالكترونيات الصناعية والتحكم
هل تعرفون أننا في هندسة منوف بالفعل بندرس الهندسة الطبية ويقوم بتدريس هذا التخصص الأستاذ الدكتور سمير بدوي ولنا مشاريع في هذا التخصص ويقام معرض لنا سنويا في الكلية ويعرض فيه أفكار ومشاريع ممتازة جدا فقام بافتتاح معرض السنة الماضية رئيس جامعة المنوفية وكذلك دكتور التنمية البشريةد.ابراهيم الفقي فياريت المهتم بهذا الموضوع يأتي لنا في الكلية لكي يرى بعينيه ما ننجزه من مشاريع ولي رجاء عند حضراتكم فمعي استبيان وأريد من حضراتكم أن تملؤه معنا.

[SIZE=5][COLOR=#0000ff][RIGHT]الهندسةالطبيه هى:
a. العلم الوسيط الذى يربط الهندسه بالطب نعم لا
b. تصميم الاجهزه الالكترونيه المعاونه للطبيب نعم لا
c. علوم الوراثه والخلايا والاحياء نعم لا

2. اين توجد الهندسه الطبيه فى مصر

3. كلية الهندسه الالكترونيه بمنوف تقوم بتدريس الهندسه الطبيه نعم لا [/right]

4. مهندس الهندسه الطبيه يحمل شهاده من كلية:
a. الطب نعم لا
b. كلية الهندسه نعم لا
c. كليه اخرى نعم لا

[RIGHT]5. هل من الممكن الاستغناء عن مهندس الهندسه الطبيه؟ نعم لا

6. هل تعلم ان كلية الهندسه بمنوف ممكن تساعد فى
a. الاستشارات فى المعدات الطبيه نعم لا
b. معايرة الاجهزه الطبيه نعم لا
c. شراء الاجهزه الطبيه نعم لا
d. تجهيز المستشفيات والعيادات نعم لا
e. تعديل وتصميم بعض الاجهزه الطبيه نعم لا [/color][/size]

أرجو ألا أكون ضيفة ثقيلة عليكم وأتمنى للجميع التوفيق

سلام للجميع[/right]

هندسه منوف بها قسم للتحكم والالكترونيات الصناعيه وطبيعى يكون بها بعض المواد التى تدرس تصميم وتركيب أجهزه طبيه
مثل الهيرت لانج ماشين وأجهزه الضغط والتحاليل

لكن بخصوص توفير الكليه للاجهزه فلا أعرف أنا متخرج منذ فتره وكان مستوى قسم التحكم Very Bad
وأتذكر إنى لم أستفيد مطلقا من دكاتره التحكم خصوصا دكتور كان يعطى ماده التحكم ونسيت إسمه(مدبولى تقريبا) وكان يعطى معادلات خاطئه
ولم يشرح أى شيء له قيمهرغم إن منهجه كان منهج روسى قديم وكله بهاريز بالاضافه لدكتور قطب والدكتور عبد العظيم صبيح (الوحيد اللى كنت أفهم منه بقدر معقول)

أتمنى أن تكون فتره ومرت ويكون القسم أفضل للدفعات القادمه والحاليه

انا لسة فى 3 تحكم واحب اعرف رايكم وايهما افضل طبية ولا automation
ارجوووووووووووووووووكم الرد بسرعة

معلش الرد متاخر لكن لمن بعدك
اذا كنتي من هواة البهدله والمصانع والشغل مع الفنيين عليكي ب اتوميشن فهو خير علاج
اذا كنتي من هواة الشغل الراقي العالي قوي يبقي هندسه طبيه ومتسمعيش الناس اللي بيقولو طبيه ملهاش شغل لا شغل طبيه مغرق السوق وجميل جدا والمعامله طبعا مع الاطباء مش فنيين . وعايز اقولك كمان انك لازم تركزي بس في واحد فيهم مينفعش الاتنين هتلاقي نفسك مشتته ولما تيجي تشتغلي هتلاقي معلوماتك مش عارفه تجمعيها

السلام عليكم

من فضلكم يا جماعه انا ان شاء الله هحوول كليه هندسه اكترونيه في منوف
فكنت عايز اعرف انا هقعد ادرس هناك علطول ولا ممكن اني احوول لو جبت تقدير في اعدادي …وسمعت اني ممكن احوول بس مش بعد اعدادي انما بعد السنه التانيه فانا مش عارف بقي ايه الكلام الصحيح
ولو مينفعش اني احوول لمحافظه تانيه …لازم برضو اجيب تقدير عالي في اعدادي عشان اختار القسم اللي انا عاوزه ؟؟؟؟؟؟
وحاجة اخيره … هيا الكليه دي 4 سنين ولا 5 والتخصص فيها بيبدأ من سنه كام ؟؟؟؟
اتمني الرد السريع وكل سنه وانتوا طيبين

يبني انت فين اصلا انت فين وعايز تحول منوف وبعد كده تحول ليه
عموما كله متاح والدراسه عندنا 5 سنين التخصص في اخر سنتين بس
تلات اقسام تحكم اتصالات حاسبات
ممكن تدخل اي واحد فيهم باي مجموع
وومكن تحول لاي كليه تانيه بعد اعدادي
وممكن تحول بعد اولي بس هتشيل مواد

جزاك الله خيرا

السلامه عليكم … انا فى مدرسة العريش الصنايع المتقدمه نظام الخمس سنوات … وفى السنه الاخيره وكنت احب اعرف المعلومات عن ملية الهندسه الالكترونيه لانى افكر بان ادخلها انشاء الله اذا ربنا وفقنى … فياريت حد ينصحنى ماذا افعل ؟ وهل قسم الاجهذه الطبيه له شغل ولا مالوش شغل فى سوق العمل