خزنة اليكترونية تعمل بالباسورد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دائما يجب علي اي مهندس ان تكون لديه القدرة علي التصميم والتركيب والصيانة وحل المشاكل … ودائما يجب عليه ان لا يبخل علي زملاءه من المهندسين بالمعلومة وافادتهم قدر الامكان وبذل الجهد في رفع قدر كلمة مهندس اخلاقيا ومهنيا
لذلك … ولتوفر بعض الوقت لدي هذه الايام … ولتعرضي لمشكله عدم الالمام بهذا الموضوع اثناء دراسته في الكليه
قررت ان اقوم بعمل مشروع عملي متكامل عن خزنه يتم فتحها بالباسوررد … ليس لدي اي مشاكل في دواير البور وكذالك الكنترول كل ما لدي مشكله فيه واحتاج لمساعده فيه هو برمجة المايكرو كنترولر
سيتم تصوير كل الدوائر كـ Circuit Diagram وسيتم تصوير الدوائر النهائة وطريقة عملها خطوة بخطوة وفيديو للخزنه بعد اتمامها ان اتم الله نعمته علينا واشتغلت .
وسابدا من هذا الموضوع … متابعة مع الاخوة المهندسين … الذين لم يتاخروا عن اي احد في المساعدة … ببدء الموضوع بهذه الصفحة … مع وضع الردود والاقتراحات حتي يتم الانتهاء من المشروع بصورة متكامله … بعدها سيتم تنقيح الموضوع ووضع المعلومات الكامله له وطريقة عمله وعمل الدوائر ولماذا تم التصميم بهذا الشكل مع وضع اسماء كل المساعدين والمشاركين في الموضوع بصورة فعالة وعمل فيديو للمشروع باسم المنتدي وانزاله علي حساب يو تيوب باسم المنتدي ان وجد له حساب علي اليو تيوب ووضع رابط الموضوع في الفيديو وكذلك اسماء كل المشاركين فيه … كثيرا ما يطلب مثل هذه المشاريع من طلبة الهندسة وللاسف بيروحوا لناس بفلوس تعملهالهم … هنا سيتم تعلم هذه المشاريع وتصميم الدوائر حتي يصبح الكل قادرا علي التعلم والافادة
واتمني من كل اخ لديه اي معلومه او اقتراح ان لا يبخل علينا بها … فاي كلمه تفيد … واي اقتراح يفيد كثيرا
كل ما تم الانتهاء منه هو الجزء الذي لا يخصنا كثيرا وهو التصميم الجسمي للخزنه
سيتم وضع صورها هنا ومواصفاتها وابعادها لم يتم بعد البدء في الدواير والتصميم العملي الاليكتروني لها … وذلك حتي يتم التوضيح هنا خطوة بخطوة

اولا : من الممكن صناعة الخزنه من الحديد ومن الممكن صناعتها من الخشب … ولكني ارجح الخشب لسهوله تقطيعة ولرخص ثمنه وخفة وزنه … ومن الممكن تغليف الخشب من الخارج بالحديد اذا كان الغرض من الخزنه ان تستخدم بشكل عملي … ولكن من رائيي ان تكون من الخشب افضل .
ثانيا : يجب ان يكون جسم الخزنة مفرغ من الداخل … بحيث يسمع بمرور الاسلاك من خلالها وعدم ظهور اي اسلاك الا للضرورة القصوي
ثالثا : الاهتمام بالابعاد الحجمة ليس مهما … كل المهم هو وجود فنيين متخصصين في الحدادة لتركيب القفل الكهربي ووجود نجار بيفهم ولديه طول البال لفهم ما يحتاجة المشروع بشكل دقيق …
رابعا : الباب هو اهم جزء في الخزنة . فيه سيتم وضع الدوائر كلها من بور سبلاي وكنترولر وشاشة LCD وكي بورد وقفل كهربي ودائرة المايكرو كنترولر
http://www.8051projects.net/downloads206.html
في هده الصفحة يوجد مشروع مشابه لما يدور في خاطري ولكن للاسف قابلتني بعض المشاكل
اولا :
الكي بورد المتوفرة ليست لها نفس الخصائص
ثانيا
المايكرو المتوفر ليس نفس المايكرو الموجود
ثالثا
مواصفات صنع المشروع بطريقة عمليه تخالف مواصفاته الموجوده في هذا الموضوع
رابعا
نريد ان نكون مبدعين … نضع مشاريع مصنوعة بايدي عربية في منتدي عربي بدلا من النقل من منتديات الغرب … لصنع صورة اننا قادرين علي الابداع والتصميم والتنفيذ ولا ينقصنا اي شئ ولا تعوقنا اي مشاكل

في الرد القادم … يتم وضع مواصفات الخزنة والمكونات والمتطلبات وكل ما يخصها … وفي انتظار الردود والمقترحات …

[CENTER][B]نبدا المواصفات
المواصفات ستوضع بدقة … بتكلفة كل شئ
اولا
ابعاد الخزنه
طول 40 عرض 35 ارتفاع 50 سمك الجسم 2.5 سم مفرغ

باب صغير خلفي بمفتاح يتم وضع زرار فيه لفتح القفل في حالة الطوارئ هذه الزر ليس له علاقة بالكنترولر موصل بالكهرباء مباشرة

بالنسبة للباب يجب ان يكون سميك بقدر الامكان مفرغ ليكفي المكونات وخاصة الترانسفومر … لان الترنسفورمر حجمه كبير لانه هيتعمل بور سبلاي لكل الدائرة ويجب ان تكون قدرته عاليه
بالنسبة للترانسفورمر فالمطلوب ترانسفورمر خرج 12 فولت قدرة 10 امبير … سعره حوالي 32 جنيه . ولكن قدرته عاليه ويتحمل اي احمال ويقاوم السخونه … كذالك فالقفل الكهربي يتطلب هذا القدر من شدة التيار . بالنسبة للبور سبلاي سوف يتم صناعته بكل دقة ان شاء الله ليفي بالغرض اللازم تماما ولا يسخن ولا يرستر الدايرة ان شاء الله …

القفل الكهربي هو قفل بوابة من اللي موجود في اي محل بيبيع كوالين . اللي بتضغط علي زرار وانت فوق يفتحلك البوابه

طبعا تكلفة القفل ده غالي جدا … ده اغلي حاجة في الخزنة … تقريبا 350 جنيه … لكن انا استخدمت قفل قديم كان بايظ فيه الاكرة بتاعته وانا مش محتاج الاكرة انا هشغله بالكهربا فعطله ليس مهما بالنسبة لي

واجهة الباب لوحة مفاتيح اخذها من تليفون قديم وهنزل الداتا شيت بتاعتها هنا وشاشة LCD ومقبض

المايكرو كنترولر المستخدم من نوع ATMEL ورقمة AT89S52
اما لوحة المفاتيح .

وهيا دي الداتا شيت بتاعتها

اما بالنسبة للبرنامج فسيكون كالتاني
Enter Lock Code
12345678

(if lock code correct)
System Unlocked

(if lock code incorrect)
Wrong Password

if lock code is longer than 8 digits
Too long Password

if lock code is shorter than 8 digits
Short Password

3 tims of wrong password or short password or wrong password
System Blocked
Inter Master Password
1234567890
لا يوجد عدد محاولات للماستر باسورد … اذا تم ادخال الماستر باسورد بشكل صحيح يظهر لك الباسورد المخزن علي المايكرو كنترولر ويتم فتح الخزنة مباشرة بعد ضغط مفتاح انتر والذي يمثله زر الشباك . لا يوجد تنبيه اذا كان عدد الارقام طويلا او قصيرا . يحيث تكون هذا الباسورد بمثابة Foget my password
اما بالنسبه للعمل فانا مش عارف بصراحة المايكرو بيطلع منه كام فولت علي البورت اللي هيفتح الخزنة وكام امبير فياريت اللي عارف يقولي … دي سهله اني اطلع منه اشارة تتحكم في القفل
وبالنسبه للبورت اللي هيفتح القفل … فالفولت هيطلع منه بعد كتابة الباسورد بشكل صحيح وضغط زرار الشباك
في وقت تاخير 3 ثواني عشان نلحق نشيل ايدينا من علي الزرار والباب يفتح لوحدة ويفضل الفولت تلات ثواني علي البورت وبعدها يفصل لانه لو فضلت الكهربا اكتر من كده علي القفل الكهربي هيتحرق
طبعا الباسوردات مش هتبقي سهله كده … احنا عايزين نعمل حاجة محترمه هتتحط في مشروع عملي مش سطمبه
اتمني اكون قلت كل المعلومات المطلوبه … اي حد عنده استفسار عن اي مكون او اي حاجة ياريت يرد علي الموضوع
شكرا جزيلا لكل الاخوة اللي عايزة تساعد معانا[/b][/center]

نسيت اقول حاجتين بعد السيستم ما يعمل ريكفر للباسورد يرجع اتوماتيك للصفحة الاساسية اللي بيطلع فيها
Enter Lock Code
وطبعا الباسورد هيطلع نجوم في كل الحالات الا في حالة الريكفر

ولا تنسوا في حالة الريكفر ايضا يفتح الخزنة ويطلع الباسورد ويفضل الباسورد ثابت علي الشاشة حتي نضغط مفتاح الشباك

بالنسبة لاشارة التحكم في القفل , الفولت اللي خارج من الميكروكونترولر مش هيكفي , بانصجك باستخدام ريليه relay للتحكم بفتح الباب ,
طريقة التوصيل مع الريلي , محتاجة ترانسيستور , ولنفترض انه npn ترانسيستور
وطريقة التوصيل تكون كالتالي
توصيل طرف الميكروكونترولر بال base بتاع الترانسيستور ,
توصيل ال GND بال emitter بتاع الترانسيستور ,
توصيل احد اطراف ملف الريليه , بال collector
وتوصيل طرف الملف التاني بتاع الريليه , بجهد موجب كافي لتشغيل الريليه , فمثلا لو محتاج 12 فولت , نوصله
ونوصل احد اطرارف زرار القفل , بطرف ال com في الريليه
وطرف الزرار التاني , نوصله ب بطرف N.O. , الموجود في الريليه

جميل جدا ومشكور اخي الغالي

اولا *احب اشكر حضرتك على مجهودك العظيم
ثانيا*لو سمحت يا باشمهندس انا محتاجه توضيح اكتر لانى مازلت صغيره فى هذا المجال وياترى اى حد ممكن يصمم المشروع ام له مواصفات علميه معينه

بارك الله فيك

جهد مبارك واتمنى التوفيق لك اخي
وان شاء الله بنفيدك باللي نقدر عليه

رائع جدا اتمنى للك التوفيق

بارك الله فيكم

جووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووود
:e

شكرا

مجهود رااائع جداااا و بالتوفيق بإذن الله

عاشت ايدك اخويه
موفق ان شاء الله

مشكور كتير و الله يعطيك الف الف عافيه

مششششششششششششششششششششششششششششششششششكور

شكرا عالموضوع

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا اود ان اشكرك اخي العزيز على هذه المبارده الطيبه واحب ان اسالك ان تعطيني التفاصيل عن القفل ا(اي كيف تتم عمليه الفتح)هل بمجرد وصول الاشاره الكهربائيه اليه وكم مقدار ما يحتاج من فولتيج لان الخارج من المايكرو كونترولر لا ولن يزيد عن 5 فولت وعلى هذا يتم الاخذ باقتراح الريلي وفكرته بسيطه جدا

ثانيا اود ان تطلعني على مشوارك في البرمجه واي لغه ستستخدم هلى الاسمبلي ام السي واتمنى ان اساعد في هذا الجانب بالذات بقدر ما استطيع ولغه السي سوف تكون اسهل بكثير خصوصا في وجود مدخلات من الكيبورد

موضوع مفيد وحلو — شكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا