صالة المهندس للنقاش .... ناقش وتميز

[CENTER]السلام عليكم

نظرا لأقبال السادة الاعضاء على المنتدى
نقدم لهم صالة النقاش
لإبداء ارائهم في المنتدى ووضع الاقتراحات لتطوير المنتدى

ويسر اشراف منتدى الهندسة المعمارية أن يطرح عليكم اسئلة نقاشية
اختيارية [/center]

1- ما رأيك في منتدى المهندس بصفة عامة ؟
2- مارأيك في منتدى الهندسة المعمارية بالتحديد ؟
3- اقتراحاتك لتطوير المنتدى ؟

.

لي أخي رجاء هل من الممكن نقل الموضوع في المنتدى العام لتعم الفائدة

تم اخي الكريم

السلام عليكم
منتدى المهندس منتدى رائع ويقدم الكثير من المساعدة

بسم الله الرحمن الرحيم
أولاً : منتدى المهندس ممتاذ لأنه منتدانا اللى هو أصبح جزء منا ومهما نغيب عنه بنرجع ليه ونجده متجدد بأستمرار
ثانياً : منتدى الهندسة المعمارية يحتاج لأضافة المزيد من خدماته لعامة الاعضاء سواء من لهم فى مجال الهندسة المعمارية أو من هم دون ذلك من المعلومات التى يجب ان تكون لدى الشخص العادى عن الهندسة المعمارية من حيث التسليح والخرسانة ومواصفات بعض المواد ومميزات هذا عن تلك وماهى نسب الخلط للخرسانة فى المتر وسمك البلاطة وكده يعنى نضيف للمنتدى قسم استشارى كأى مكتب ولو يصل لدرجة وضع رسم هندسى وتحديد القواعد والسملات والاعمدة لاى عضو إذا قام العضو بطلب ذلك بعد تحديد الابعاد والاتجاه والشوارع فى مداخلته
بس مش بالضبط المهم أن يقدم المنتدى من الخدمات مايجد جذب للاعضاء دون التسبب فى اغلاق المكاتب التنفيذية والاستشارية والله الموفق واسف على الاطالة

اسعدني رأيك يا أخي
ولكن هذا الامر يختلط بين الهندسة المعمارية والانشائية
ويوجد قسم بالمنتدى اسمه انت تطلب والكل يجيب

منتى المهندس حقا منتدى رائع ومفيد

كلام طيب

ولكننى من محبي البيئة النظيفة والموضوعات اللتى تتعلق باستخدام ابسط الطرق للبناء من البيئة المححيطة بنا
وكان هذا كلام شيخ المهندسين المعماريين حسن فتحى اسال الله تعالى ان يرحمه

رائع وبالتوفيق ان شاء الله

شكرا لك

احنا عاوزين نعرف من كل واحد ميين احسن معماري في نظره وايه السبب؟

لأ مفيش حد معين

لازم يكون المنتدي المعماري حيوي اكثر مفيش تعليقات مفيش مواضيع لازم حيويه

هو منتدى جميل بس يا ريت يبقى في رقابه شديده تحذف الموضوع اللي مش كويس ومينزلش اصلا على المنتدى

كنت عاوزه منكم يتم مناقشت مشاكل المهندس المبتدي لانو الجامعه بقت ما بتوفر اي شي واتبرعو بعض المهندسيين انهم اساعدونا شويه واسهلو عليهم دراستهم وما ابخلو عليهم بالحلول والنصائح المهمه في دراستهم ومستغبلهم

طيب تحذف ماشي انما تمنع ازاي

في موضوع مثبت اسمه تلبية الطلبات
دي محاوله وبدايه وان شاء يوجد المزيد

انا معرفش ازاي بس نفسي اي حد ينزل اي موضوع تعرفوا بسرعه قبل ماحد يشوفه يكون عنده نقص في الايمان وياخذ منها حاجه
وكمان العضو اللي بينزل المواضيع تتشال عضويته فورا ده بعد ازنكوا

المنتدى ممتاز فقط لو امكن اضافة بعض البرامج الشيقة والحديثه عن برامج الكمبيوتر باسلوب مبسط حتى تتم الفائدة لجميع المستوياتوايضا رايت بعض الاضافات لطيبه عن اسلوب تصميم الفيلات فقط ارجو ان يتم ذلك بدون خدش لاحد وليته يتكرر واسلوب العمل فى المنتدى فوق الوصف 0

واله المفق

المنتدى شيق وممتاز ونرجو المزبد من التوفيق