طلب شرح

[SIZE=“6”]بسم الله الرحمن الرحيم

اخواني احتاج منكم
1- شرح كامل في استخدام الاميتر الرقمي

كيف افحص التيار فيه والفولتية والقولتية المترددة والمقاومة والمواسعة

2- كيف اقوم بوضع ديود في بورد وما هي الاشياء التي يمكن ان اضعها في البورد [/size]

بالنسبة لاستخدام الديجتال اميتر في ملف اللنك بتاعه اهوه ده كان بيتكلم عن الفرق بين الديجتال والانلوج اميتر منه هتعرف ازاى بتركب الاميتير في دائرة
http://www.autoshop101.com/forms/h4.pdf
بالنسبة للسؤال التانى هل هوه منفصل عن الاول ؟ يعنى انت عاوز تعرف ازاى بتركب الديود انت الاول لازم تعرف الاطراف بتاعته مين السالب ومين الموجب انت هتلاقي الديود عبارة عن اسطوانة صغيرة هتلاقي خط في احد الاطراف ده بيحدد الطرف السالب بعد تحديدة بتشوف انت هتركبه في اي جزء على البوردة ولازم تراعى القطبية اما الاشياء اللى ممكن تتركب فهيه زى المقاومات بانواعها متغيرة وثابتة و ضوئية وغيرها والمكثفات الكيميائية والسيراميكية والملفات الصغيرة طبعا والترانزيستور بانواعه والثيرستور وحاجات كتير اوى اوى والبورد نفسها انواع يعنى في مكونات بتستخدم في التطبيقات التى تحتاج امبير عالى دى مش اى بورد بنستخدمها انت سؤالك عام اوى وواضح انك لسه في اولى كهربا على العموم مش عيب خالص انا كمان كنت زيك وكنت بسال في كل حاجة على العموم انا ارفقت صور واحدة منهم بتوريك شكل بعض المكونات الكهربية وصورة بتوريك شكل الديود وازاى بتحدد اطرافه وكمان لازم تعرف زى ما قولتك ان البورد انواع انت في المعامل للتجريب بتستخدم التست بورد وانا بعت صورة كمان فيها شكلها وكمان في صورة بتوريك نوع البوردة اللى بتركب عليها المكونات وتستخدم في المشاريع اتمنى انك تكون فهمت منى حاجة وانا في عونك ان استطعت

شكرا جزيلا لك اختي ووالله انك اثلجتي صدري

وسامحوني لاني مهندس سنة اولى لسا