سؤال سريع

بما اننا نتحدث عن المنصوبات ما اعراب مراكبا وخيولا في قول قباني “اغزو الشموس مراكبا وخيولا”؟؟؟

الميكروفون معك يا ابو انس سمعنا صوتك

أحسنتما جميعاً

مين قال إن احنا بنتكلم على المنصوبات، آهــــــــــــــاه، شكلك بتجسس علينا في حلقة الصديق، على العموم إنت واحد مننا بما إنك وعدتنا

أولاً ليتك ما نسبت هذه المقولة لقائلها فأنا أبغضه بغضاً شديداً، وبالنسبة للإعراب فأنا أعطي الميكروفون لأختي طيب

انا دخلت عشان اشوف نظام الحفظ واذ بي انصدم بملحمه نحويه وانت يا حبه عيني عليك …ربنا يكون معاك

اخى الحبيب انا لقيت ان الكل مستقصدق وبيغلطك

فقولت اعمل حاجه انا كمان

واقولك انك نسيت تاء فى الايه
(وقدت قميصه من دبر)

وعقبال ما ادخل معاكم فى معارككم النحويه

ومين سمعك، حتى أنت!! وأنا إللي كنت مأمل فيك إنك تكون صديقي بعد ما بنيت المسابقات حقيقة نـــــــــــــــــــــاس، فينك يا روبوت الإسلام
على العموم استعدوا، إن شاء الله لما أَجَوِّز أنس ابني هاروؤلكم (كلمة مصرية تعادل هافضالكم) بس استنوني الكام سنه دول

باركولي يا جماعه انا بقيت عضو مجتهد وانا مش واخد بالي

ألف مبروك يا ميمو هندسة وكمان في حاجة إنت مش واخد بالك منها‘ إنت يقيت “ملازم أزل” “” بدبورتين.

إجابة لسؤالك والله أعلم
أصل العبارة هو “غزوت الشمس بمراكبَ وخيولٍ” والباء الجر حذفت لتصبح العبارة "غزوت الشمس مراكباً وخيولاً"
أولاً عندك غلطة في السؤال نفسه وهي طريقة كتابة كلمة “مراكبا” لأن كلمة “مراكب” جمع تكسير جاء بعد الألف حرفان فتكون ممنوعة من الصرف مثل كلمة “تلاميذ” وعليه تكون طريقة الكتابة الصحيحة "غَزَوْتُ الشَمْسَ مَرَاكِبَ وَخُيُولاً"
ثانياً: تبدو العبارة في صياغتها الحالية والله أعلم (لأن طبعاً المفروض إن احنا بناخد الأمور ببساطة في إعرابنا) مفعول به ثانٍ وخيولاً معطوف عليه

ا
ألف مبروك يا ميمو هندسة وكمان في حاجة إنت مش واخد بالك منها‘ إنت يقيت “ملازم أزل” “” بدبورتين.

ربنا يبارك فيك…انت حصيف يا ابو انس انت بتقلي بين السطور يا ميمو هندسه "صحيح انا وانت بمرتبه عضو مجتهد (ضباط زي بعض) بس انت ملازم اول وانا كابتن " المعلومه وصلت تمام يفندم وعقبال ما انشوفك لوا

إجابة لسؤالك والله أعلم
أصل العبارة هو “غزوت الشمس بمراكبَ وخيولٍ” والباء الجر حذفت لتصبح العبارة “غزوت الشمس مراكباً وخيولاً”
أولاً عندك غلطة في السؤال نفسه وهي طريقة كتابة كلمة “مراكبا” لأن كلمة “مراكب” جمع تكسير جاء بعد الألف حرفان فتكون ممنوعة من الصرف مثل كلمة “تلاميذ” وعليه تكون طريقة الكتابة الصحيحة “غَزَوْتُ الشَمْسَ مَرَاكِبَ وَخُيُولاً”
ثانياً: تبدو العبارة في صياغتها الحالية والله أعلم (لأن طبعاً المفروض إن احنا بناخد الأمور ببساطة في إعرابنا) مفعول به ثانٍ وخيولاً معطوف عليه

انت اقتربت كثيرا من الصواب لكن مفعول به ثان اجابه غير صحيحه لانه كما تعلم الفعل اما لازم يكتفي بالفاعل او متعد يتعدى لمفعول او لمفعولين او اكثر والفعل اغزو فعل متعد لمفعول واحد

الاعراب :
اغزو: فعل وفاعلها ضمير مستتر تقديره انا
الشموس: مفعول به

مراكبا: نصبت بنزع الخافض فحين ينزع حرف الجر يصبح بعده منصوب منزوع الخافض والاصل ان نقول “اغزو الشموس بمراكب وخيول”

أنا أعرف نزع الدسم من اللبن
وكما أعرف خافض الحرارة لما بيكون عندنا برد
نزع الخافض دي أول مرة أسمع بيها، يا عم لا تنسى إنك في منتدى مهندسين

ربنا يوفقك بس أنا الكسبان المرة دي، لأني جبت النص الأول من الإجابة
وكمان كان لي تعليق على السؤال وهو إن كلمة مراكب ممنوعة من الصرف ولا يجوز تنوينها كما هو مكتوب، على العموم أنا هاشجع نفسي

ممتاز ابو انس! :slight_smile:

و شكرا اخي ميمو هندسة على المعلوومة الجدييييدة
انا كنت حاسة فيه حاجة ناقصة…اتارييهم شايلين الخااافض … الله ينور! :slight_smile:

زاكروا يا جماعه… ابو انس انا بحط العلامه عالجواب النهائي … مفيش عندي انصاف حلول… اما بالنسبه للتنوين فيجوز للشاعر ما يجوز لغيره …ربنا ينور عليكي يا طيب … انتي استازتنا