14 سبب خلوني أحترم البرادعي


#1

[RIGHT][COLOR=#333333]

أنا عمري ماكنت من أنصار البرادعي ولا المعجبين المفتونين به. بس دي شوية نقاط كتبتها بعد حواره امبارح على أون تي في. لا هيا دعاية انتخابية ولا محاولة لاقناع الناس بحاجة ولا فرض رأي عليهم. هيا بس دعوة لتشغيل العقول وشهادة لإحقاق الحق مش أكتر.[/color][/right]

1. باحترام البرادعي عشان هو أول من نادى بفكرة الحشد والمظاهرات المليونية والعصيان المدني. كلمات مكناش نسمع عنها أصلا ولا نتخيلها في سياق مصر. هو اللي راهن على الشباب من أول يوم واعتمد عليهم كلياً. رجوعه إلى مصر من كام سنة هو اللي أعطى زخم لحركة التغيير وحرك الماء الراكد. حتى وائل غنيم قال على تويتر إن رجوع البرادعي لمصر هو اللي أعطاه أمل فلما جات حادثة خالد سعيد تبنى القضية بحماس موقنا أن التغيير ممكن.

2. البرادعي كان من الناس اللي دفعت التمن بدري لما اللي كان بينادي به ضرب من الخيال محدش كان يحلم يفكر بيه. مش جاي ينظر ويعمل فيها المعارض المغوار دلوقتي بعد أما مبارك ما مشي.

3. من الناس القليلة اللي موقفها ثابت على طول الخط. يعني تسمع حوار ليه مع مني الشاذلي من أكتر من سنة تلاقي هيا هيا نفس المطالب اللي بيطالب بها وهو هو نفس الخطاب واللهجة اللي بيتكلم بيها دلوقتي. بالعربي بالانجليزي مواقف الراجل واحدة. مش متلون ولا انتهازي. وأهم من كدة عند رؤية واضحة واهداف ثابتة ماتنازلش عنها.

4. وجه عالمي نضيف. سياسي محنك وراجل قانون. عند خبرة في العلاقات الدولية و مصداقية عالمية و اتصالات بجهات عديدة. على الرغم من الحملة الشرسة اللي نظام مبارك شنها عليه ماسمعناش عنه شبهات فساد مالي ولا إداري وهو ده اللي أظن كلنا عايزينه. واحد نضيف بره مؤسسة الفساد دي كلها وفوق كده عند الخبرة.

5. متواضع ومعتقد باهمية العمل الجماعي. دايماً يقول أنا مقدرش أعمل ده لوحدي محتاج الشعب محتاج الشباب. علطول بيعتبر نفسه لاعب ضمن فريق مش القائد الملحم اللي عامل سبع رجالا في بعض.

6. راجل بيقدر الشباب وبيفهم في التكنولوجيا ودي كان أدوات اللي اعتمد عليها في ظهوره في الأول أصلا. يعني باختصار نظام تاني خالص عن اللي عرفناه الستين سنة اللي فاتت. راجل فعلاً فاهم لغة العصر وبيتكلم كلام الشباب اللي علطول محاوطينه. مش واحد من المدرسة القديمة اللي عفا عليها الزمن بالعافية متابع اللي بيحصل حواليه.

7. اللي تابع حوار امبارح في أون تي في وتابع لقاء عمرو موسى في ساقية الصاوي هايفهم بالظبط قصدي. البرادعي كل كلامه عن المؤسسات والدستور ورؤيته لمستقبل البلد. قاعد تلات ساعات يتكلم مافتحش بقه على نفسه وتاريخه ومكانته وشغله العالمي وجوايزه غير أخر تلات دقايق لما سألوه يوجه رسالة للشعب فعرف نفسه باختصار مش أكتر! قارن ده بعمرو موسى اللي كان تلات اربع كلامه عن تاريخه و"ما ينبغي" و"يجب" فعله. واللي هو “نادي” و"طالب" بيه قبل كدة . واللي “شجبه” و"استنكره". اترك ليكم المفاضلة.

8. لما اتسئل البرادعي عن عمرو موسى اللي هو مفروض منافسه رد بكل ذوق وأدب ورفض انه يوجه ليه أي إهانة أو اتهام وهو مش موجود.

9. راجل مش متكالب على السلطة. عنده السمعة الدولية وتقلد أعلى المناصب. يعني مش هيا دي اللي هاضيف ليه. مستعد انه يكون في مجلس رئاسي إذا الشعب اختاره وبالتالي يحرم نفسه من الترشح للرئاسة عشان هو مؤمن إن المرحلة الانتقالية أهم واخطر مرحلة في الطريق لبناء دولة ديمقراطية وهو مستعد يخدم من أي منصب مادام هايحققلو الغرض ده

10. بيعرف نفسه انو اشتراكي ديمقراطي. سياسته الداخلية قائمة على العدالة الاجتماعية. الدستور عنده قضية مقدسة. دولة المؤسسات هيا هدفه اللي بيشتغل ليه.

11. سياسته الخارجية ترمي لعمل توازن في المنطقة واستعادة دور مصر القيادي. هيعمل على إنه يقوي علاقات مصر بمحيطها الاقليمي وامتدادها الاسلامي ومن ذلك إعادة علاقة مصر بإيران.

12. راجل بيتكلم بصراحة. لما مبيعرفش حاجة بيقول. لما بيتسئل أسئلة تفصيلية مالهاش إجابة دلوقتي عنده بيقول كدة مش يرمي شعارات كبيرة علشان الفرقعة الاعلامية وخلاص. واقعي مش بتاع كلام كبير هو مش قده عشان يرضي الناس. راجل محترم بيعرف يتكلم بالعقل ومابيستخفش بعقول الناس زي الخلق التانية… خلونا ننضف بقي!

13. في الحوار ماتهربش من إجابة أي سؤال (قارن ده بشفيق اللي مجاوب ولا سؤال ولا عمرو موسى اللي مداش عقاد نافع ويقعد يتوهك) اجاباتهه واضحة مافيهاش لبس تصلح ان تكون مانشيت في حد ذاتها. ولو مجاوبش سؤال بيرجع تاني ويجاوبه.

14. تحس إن الراجل فعلاً صادق في كلامه. اللي يهم هو رؤيته مش شخصه بدليل أنا معجبة جدا بالحوار بس لما أخت بالي لاقيت احساسي ده نابع من الكلام اللي قاله البرادعي مش شخصيتو ولا “كاريزماته” اللي بقيت كلمة مستهلكة وفارغة من مضمونها. لاول مرة تجاوزنا السطح والشكل ولقينا المضمون مية مية.

واخيرا محدش يسمع مني ولا كلمة. خش على اللينك ده واسمع كلام الراجل بنفسك.

http://www.youtube.com/watch?v=wczjhAxLqkI&p=AE2D91FA4E84604D

حد ممكن يقولي ماشي كلام مش بطال بس مش البرادعي ده هو اللي اتسبب في إن أمريكا احتلت العراق جاي دلوقتي يعمل بطل؟ ارد بصراحة؟ بجد دي أكذب واغلس تهمة بشوفها بتتوجه للبرادعي. يا جماعة انتو جبتو المعلومة دي منين ممكن حد يقولي؟ ده فيديو اهو للبرادعي يوم سبعة مارس يعني قبل غزو العراق 13 يوم وهو بينفي تماماً وجود أي نشاط نووي للعراق قدام مجلس الامان.

http://www.youtube.com/watch?v=WllVGulwP20

ممكن تقولي أنت مصدرك ايه بقي؟ يا ريت نفكر شوية بعقولنا ومانرددش إشاعات كدة إحنا مش عارفين أصلا جبناها منين.

أينكان برضو الراجل كان عايش طول حياته بره يعرف ايه عن مصر ده؟

اقولك واللي كان عايش جوه اسم الله عمل ايه يعني؟! نهبها وخربها وقعد على تلها! الموضوع مش قصة بره ولا جوه. الرجل مكانش بره بيتفسح ولا في رحلة. ده كان بيشتغل في أكبر المؤسسات الدولية. اشمعنا يعني مابسمعش حد بيقول زويل عايش بره بالرغم إن ده بقي اللي بيحمل جنسية أمريكا علما إن البرادعي معندوش غير الجنسية المصرية واتولد وعاش ودرس هنا لحد الجامعة.يا ريت نركز في مضمون كلام البرادعي مش مكان إقامته.

بس ده راجل بيتأتأ،“التون” بتاعه مستفز وشكله عامل زي عم شكشك بتاع بوجي وطمطم؟ اقولك يا عم تجاوز المظهر شوية وحاول تركز في الجوهر. سيدنا موسى كان بيتلعثم هل ده قلل من قدره ولا من عظم ونبل رسالته؟ خلينا نتفق نقيم المرشحين بافكارهم وخططهم مش شكلهم ولبسهم وصوتهم!

ودمتم :slight_smile: