اهرش دماغك

بلاش منسف أم الجوزة لأني كل لما أتذكر القصة والله ما بأمسك نفسي من الضحك، يمكن عمري ماعرفت أسيطر على نفسي من الضحك بمثل قصة منسف أم الجوزة. أنا إلى الآن مش عارف ميمو باشا ألفها ازاي دا لو الراجل بتاع الخامسة والعشرون والله ما يعرف يقول زيها.

نبعد شويه عن المنسف بتاعكم ده، يعني انت ما عندك اعتراض إن السؤال يبدأ من الأخير بدلاً من الأول، وهل هذا كان واضح في السؤال؟ وماذا لو كان عم الجنرال بدأ بالأول بدلاً من الأخير، كانوا ما هيلاقوا حل غير الكح والعطس
أنا عاوز لجنة تحكيم دولية ، فينه حسين الجزائري يحضرنا ويفصل بينا.

ابو انس انا قلت لما سألتني طيب اذا في حاجه غلط في السؤال انه السؤال مزبوط وقلت الي عند التباس او حاجه مش واضحه يسأل…بس انت بقى بتحب البكش…شفت طيب ازاي اخدت الموضوع بروح رياضيه …واحنى بنحيي طيب على روحها الرياضيه:)…وكده طيب ربحت فزوره جديده

فزوره جديده اسهل من الاولانيه:
اخونا الجنرال هوهو…بعد ما انقذ ميمو الجنود العشره ما هنش عليه يعتقهم لوجه الله…ليه وليه ميمو يديلو على قفاه (يعلم عليه باللهجه الاردنيه)…والجنرال جمع المساجين العشره همه همه وقلهم اسمعو…انا قررت احطكم في حبس انفرادي كل واحد في قوضه …وكل ما ييجي في بالي اخرج واحد منكم بس واخده على قوضه تانيه القوضه دي فيها شباك …محدش من المساجين يقدر يشوف او يسمع اي حاجه بتحصل بره الحبس الانفرادي بتاعه…المسجون اللي بيروح الغرفه يقدر يعمل حاجتين…يفتح او يقفل الشباك…واسأله سؤال ازا جاوبه صح كلكم هتخرجو واذا غلط كلكم تموتو وهو معاه خيار الامتناع عن الاجابه ساعتها يستمر الحبس…السؤال هو (هل زار كل المساجين القوضه ام شباك ولا لا؟)…وبعدها سابهم مع بعضيهم خمسه عشان يتفقو هيعملو ايه…كلهم جريو عميمو وقلولو فعرضك يا عم ميمو ؟…ميمو قال لا يعم المره دي ابو انس هو اللي هيحلها …واذا معرفش نبقى نشوف طيب واذا ما عرفوش ابقى اتدخل اصلها سهله قوي.
ملاحظه:
1.القوضه ام شباك هي القوضه اللي اجتمعو فيها مع الجنرال
2.الجنرال ممكن ياخد الشخص على القوضه اكتر من مره زي مهو عاوز بشكل متعاقب او متفرق(دكتاتور بقى)
3.ممكن يمر يوم او شهر والجنرال ما يخدش حد اصلا على القوضه و ممكن يخدهم كلهم في يوم واحد في اوقات منفصله طبعا اصلهم معزولين عن بعض و عن القوضه تماما.

واللي حاسس انه في حاجه ناقصه او غلط يتاكد اصل في ناس بتتلكك

قوضه

بقد قميلة أوي كلمة “قوضه”، دا زي “ماتخلصونا بقى بتاعة اسماعيل ياسين” :slight_smile:

اصل في ناس بتتلكك
يا راجل آخر واحد في الصف بقدرة قادر يبقى هو أول واحد يتسأل وبعد كده تقوللي بنتلكك.

طيب على أي حال خليني أفكر في اللغز الجديد ده ونشوف أخرة الجنرال الكذاب ده آيه.

كان قلبي حاسسني ان قوضه دي فيها حاجه غلط…وكنت حاسس انك هتعلق عليها…ودلوقتي يا عم اسماعيل ياسين…كل واحد عينه في ورقته ويجاوب…

شوف هو الحل إللي جيه في دماغي دلوقت وهو فيه طبعاً فرضية صغنونة وهي إن الشباك حاله لن يتغير بعد اجتماعهم مع الجنرال إلا عن طريقهم هم، يمعنى إنه لو كان مفتوح اثناء الاجتماع فسيبقى مفتوحاً حتى يغلقه واحد منهم.

شوف يا عم ميمو، هو الشباك مثلاً كان مقفولاً أثناء ما كانوا مجتمعين مع الجنرال فيبقى كل واحد منهم يدخل “القوضة :)” لأول مرة يفتح الشباك جزءً بسيطاً بمقدار 1/10 (عُشْر) الفتحة الكاملة إذا كان فقط أول مرة يدخل الغرفة، ومادام العشرة لم يدخلوا الغرفة يبقى أكيد مش هايكون الشباك مفتوح 100% وهكذا حتى إذا كان مفتوحاً 100% يبقى خلاص كلهم دخلوا الغرفة. ما تسألنيش بقى ازاي هايزبطوا مقياس 1/10 الفتحة بأي طريقة بقى يتصرفوا.

أو أقولك، يفتح الشباك بمقدار إصبع اليد فقط فإذا كان مقدار الفتحة 10 أصابع يبقى تمام، بس ربنا يستر ومايكونش فيهم واحد صوابعه 6XL

:):):):):):):slight_smile:

انت حبيبي يا درش…طب والله العظيم بحبك…احم احم …
على كل حال هو الشباك يا مفتوح كليا يا مقفول كليا يعني تقدر تقول شباك ديجيتال…0-1…
بس بدايه انت ماشي في السليم بتفكر بالاتجاه الصحيح…يعني اهرش جامد قبل ما تيجي طيب

ما أشبه اليوم بالبارحة، برده نفس التشجيع ده سمعته في السؤال الأول، بأقولك آيه ما تيجي نبيعهم المره دي وخلي الجنرال يقتلهم وخلاص أحسن برده بعد ما يفلتوا المرة دي يحبسهم تاني وفزورة جديدة أحسن أنا بجد قربت أبقى أصلع من كتر الهرش هاتخليني أروح النهارده البيت ألاقيهم في البيت جايبين لي “ليسيد ضد ××××” من كتر هرش الدماغ.

بس حلوة شباك ديجيتال والأحلى منها الصورة إللي جنبها، بجد معبرة جداً.

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لقد ذكرت بأنهم إصطفو فى طابور ووجههم تجاه الشرق ووضع على كل قميص العلامه المتفق عليها
إذا بفرض أن الجينرال سوف يشرع فى سؤالهم تدريجياً إما من الأمام أو من الخلف
من الأمام

ستكون فرصه نجاته مؤكده هو وثمانيه لآخرون فى حاله ذكر الشخص الذى يليه للعلامه التى كتبت عليه

حتى نأتى للشخص الأخير (((ميمو هندسه ))) فستكون فرصه نجاته 50% لأنه لا يعلم ما كتب على قميصه

أرجو أن تكون إجابه صحيحه

اولا اهلا بمستر حلواني … تانيا في فزوره جديده دلوقتي…الفزوره القديمه احنى قلنا الحل بتاعها…اما بالنسبه للحل بتاعك اما اني لم افهم او انك انت فهمت الفزوره غلط…اصل كل واحد مطلوب منه يعرف ايه اللي مكتوب على قميصه هو ويجاوب لما يتسأل عن كده مشا ينفعش يقول ايه شايف قدامه

يرضيك تموتهم يا ابو انس دول غلابى بص

:sm214::sm278::sm209: